Gå til innhold

Skal dere ha epidural / smertestillende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som førstegangsfødende er det vanskelig å forestille seg hvordan en fødsel egentlig vil utarte seg (og de er uansett forskjellig fra person til person). Men store smerter har vel alle.

Har forstått at enkelte velger bevisst å ikke benytte medisinsk smertestillende for å ha en så naturlig fødsel som mulig. Et valg jeg selvsagt respekterer! Men selv synes jeg det må være greit å benytte seg av de mulighetene man har. Har derfor bestemt meg for å be om å ha muligheten åpen for epidural dersom jeg føler behov for det (og det går an i forhold til fødselsforløp og slikt selvsagt).

Hva gjør dere andre? Synes dere det er et "nederlag" å be om smertestillende? Epidural medfører slik jeg har forstått det minimal risiko for babyen - stemmer ikke det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde epidural forrige gang, og satser på det denne gangen også.

tror det stemmer at det er den smertestillende med minst risiko for baby.

bakdelen med epidural er at fødselen kan ta litt lenger tid. men hos meg tok det kun 5 timer fra jeg kom til sykehuset til hun var født, så synes egentlig det var en ganske rask fødsel for en førstegangsfødende.

Lykke til i allefall.

Skrevet

Jeg ser ikke på det som et nederlag å be om smertestillende, mange har den oppfatning av de som velger å ikke få smertestillende. Jeg hadde ikke smertestillende sist og vil heller ikke ha det nå, men dette har kanskje med min stahet å gjøre. Har flere venniner som har fått epidural og de fikk en del trøbbel etterpå, vondt i ryggen osv. Hun ene sa også at "jeg visste nesten ikke at jeg hadde født jeg da, var lam fra livet og ned"....Jeg kom meg mye fortere til hektene igjen. Synes liksom en skal kjenne på de smertene en fødsel innebærer jeg da. Jeg tar skjelden smertestillende generellt. Detteer jo sef opp til hver og en, jeg respekterer begge valg!

Skrevet

Jeg synes det er fint at man har muligheten til å få smertestillende hvis man vil..Jeg har ikke født før,og vet jo ikke hvordan jeg tåler smertene.Men har bestemt meg for å klare uten så langt jeg klarer.Da jeg nettopp hadde blitt gravid tenkte jeg " jeg skal ha alt av smertestillende" Men i ettertid har jeg forsonet meg med at smerten er overkommelig.

Jeg vet om flere som har måtte være på sykehuset lengre pga komplikasjoner med epidural, man kan plages med å få tisse etterpå, og må bli tømt med kateter.(Rør man stikker opp i blæra som bringer urinen ut) Så kommer man seg saktere. Dessuten kan riene bli svakere og barnet slappere når det kommer ut..

Uansett er det nok ganske trygt å få epidural. så sier ikke at dere ikke bør ta det.. Lykke til med fødselen alle sammen !

Skrevet

hei.

jeg syntes det må være opp til hver enkelt hva man ønsker av smertestillende. Ingen kvinner er like og smerteopplevelsen er forskjellig. Jeg syntes ikke man skal vaære "urkvinne" for enhver pris. Det viktigste mener jeg er at man kan se tilbake på fødselen som en god opplevelse, har man hatt et (unødvendig) smertehelvete fordi man av prinsipp ikke ville ha epidural syntes jeg det er synd for den fødende. Jeg er nå 5 dager på overtid og jeg vet ikke hva slags smertelindring jeg skal ha. Kommer til å ta det som det kommer tror jeg. Aner jo ikke hvor vondt det kommer til å gjøre. Det er det jo heller ingen som kan fortelle meg på forhånd. Det er aldri to fødsler som er like.

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Har født før. Ville da ikke ha epidural, så langt det lo seg gjøre. Eller det vil si; Jeg ga beskjed om at jeg helst ikke vil, så ikke nevn det. Jeg kommer nok på det av meg selv om jeg syns det blir ille nok. Klarte meg uten. Var faktisk ikke inne på tanken underveis.

Håper på det samme denne gang. Mange bruker epidural, og få får alvorlige problemer. MEN det er en liten risiko. SÅ skal prøve la være!

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke noe nederlag!

Men det er pluss- og minussider med alt. Min opplevelse med førstemann var at det stoppet opp fødselen, og dermed varte lengere enn det først så ut til. I tillegg - og pga av nesten 2 timer i pressrie-fasen fikk jeg noen ubehagelige resultater.

Først: det at det stoppet opp kan du løse ved at du og din ledsager følger med slik at blir det for "behagelig" eller riene blir veldig svake - be de guffe på med drypp! Epiduralen skal jo bare ta toppene - ikke riene.

Resultatene jeg snakker om er kateter hver 4 time i over et døgn - og det var veldig ubehagelig. Jeg hadde nemlig presset så mye at blæren var litt lammet og jeg klarte ikke tømme den selv. Dessuten fikk jeg urinveisinfeksjon etter all kateteringen.

Venter nå nummer to, skal prøve meg uten - men tar det gjerne igjen dersom jeg føler smertene for tøffe.

Lykke til - og gjør det på den måten DU vil!

Skrevet

Tenkte å bruke nåler(men har hørt at det hjelper lite) Så tenker eg også og ligge i badekar(ikke under selve fødselen men som smertelindring) Men epidural har eg i tankene. Helst har eg lyst å være "vekke" under det hele,gruer meg litt til denne biten.

Skrevet

Sånne nåler funka for ei venninne av meg veldig bra!!!

Jeg lå i badekar første gang, og skal det igjen. I stavanger får man ikke føde i vann pga risiko for noe skal gå galt. Hvis ikke hadde jeg gjort det..

Grunnen til at jeg IKKE skal ha sånn stoooor sprøyte i ryggen, er fordi jeg er livredd alt som har skarpe spisser på seg.. Alt fra blodprøve i fingern til stooore sprøyter.. Føder heller uten :) Tar heller ikke sjangsen på å ikke kjenne noe som helst. Vil være med hele veien...

Skrevet

jeg skal be om epidural. Det er ikke et nederlag synes jeg. Benytt deg av hva du kan for å kunne redusere smerten litt!! minimal risiko for baabyen stemmer ja! Jeg vil anbefale alle som skal føde å få epidural!!

Lykke til med fødsel

Skrevet

Jeg er åpen for alt, vil ikke bestemme meg for noe på forhånd siden det er første gang og jeg ikke vet hva jeg går til. Var med ei venninne da hun fødte (for 9 år siden) Hun fikk epidural og hadde en utrolig flott fødsel, ingen problemer i etter tid heller. Det kan jo variere har jeg hørt.

Det første hun sa til meg etterpå var "Du har lært en ting av denne fødselen .........Epidural!" :-) Var sikker etter det at om jeg skal føde noen gang skal jeg insistere på å få det, ikke fullt så skråsikker nå lenger. :-)

Skrevet

Ja!!!!!!!

Jeg lider ikke unoedvendig og de verste smertene jeg hadde under forrige foedsel var hemoroidene etterpaa! Slik vil jeg gjerne se tilbake paa neste foedsel ogsaa (uten hemoroider om mulig !).

Epidural er jo dosert og lammer deg ikke fullstendig heller! Du er helt og holdent med paa alt som skjer og beholder litt foelelse/styring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...