Gå til innhold

Diskusjon om bruken av engangsstønad med sambo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle egentlig være happy, siden engangsstønaden har kommet på konto.. Går på attføring, og har bare krav på dette dessverre.. Sambo er i jobb, og får ta ut mesteparten av permisjonen siden han da kan få foreldrepenger, og jeg begynner på skole til høsten.. Men.. nå vil han at jeg da skal dekke alle utgifter til utstyr med engangsstønaden, siden han føler han har litt dårlig råd om dagen.. Jeg sa at det syns jeg blir feil, i og med at jeg faktisk må gå uten lønn i 9 uker (barselpermisjonen). Jeg har utgifter som går( billån, bilforsikring, strøm og en saftig baksmell).. Greit at jeg betaler vogn og seng og litt klær.. Han har kjøpt bilsete og stellebord som kom på 2500.. Det ville han nå at jeg skulle overføre til han.. Siden han hadde "lagt ut".. Syns dere dette er riktig?? Er det hormonene mine som raser? Eller er det ikke mer rettferdig at man deler litt på det? Han har tross alt en mye bedre inntekt enn meg i utgangspunktet.. Ikke min feil at han gikk "waaay overboard" med julegaveinnkjøp til familien sin, og nå er tom på kontoen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Dytter oppover" Vil gjerne ha svar fra noen...

Skrevet

Har dere vært samboere lenge?

Jeg syns for min del at det høres rart ut at dere er samboere, med et felles hjem og venter felles barn, men dere har ikke felles økonomi ? Ikke for å være stygg eller noe altså, bare stusset litt på dette.

Jeg syns dere skal sette dere ned og prate skikkelig sammen om dette, slik at alt er ryddet bort og klart før barnet kommer. Ellers kan det i værste fall ende med at dere får diskusjoner om hvem som skal betale for bleier, klær, fluortabletter osv etter at barnet er kommet til verden. Dere må også prøve å forstå hverandres syn på økonomi og hva dere vil velge å prioritere å bruke penger på. (bil, hus, klær, reiser osv.)

Dette med økonomi er faktisk litt viktig i et forhold, for det merkes når man er uenige! Masse lykke til vertfall !

Klem fra

Skrevet

Nå er kanskje ikke jeg den rette til å svare for min penger er vårs penger å sambo sine penger er vårs penger...

Når vi har kjøpt noe nå er det ofte han som har betalt da han har 3 ganger så mye inn i mnd enn meg...

Det der med å låne å betale tilbake forstår jeg meg ikke på...En bor liksom i sammen og skal ha barn..

Å hvis du bruker opp pengene på og tilbake betale penger for utstyr til DERES barn må jo han bruke sine penger på å betale dine utgifter...eller deler dere alle utgifter og??

Nei jeg vet ikke jeg...syntes det hørtes rart ut at han tenker på å ha tilbake penger for utstyr han har kjøpt til deres barn!

Skrevet

Min mening er at er man samboere så deler man på utgiftene.. Jeg blei nesten litt sjokka jeg...

Samboeren min har litt mer enn meg i mnd. men vi deler på alt.. Ikke sånn at jeg betaler det jeg bruker/kjøper, å han sitt.. Hvis ikke jeg har penger så betaler jo han.. Men jeg skylder jo ikke han de pengene etterpå..

Å når man venter barn så er det jo begge som må betale, syns det er helt hull i hode om du skal betale han tilbake for bilstol og stellebord!

Syns samboren din hørtes litt egoistisk ut..

Skrevet

Hei, Griseknoen.Vi har vært sammen i litt over 1 år, og samboere i 6 måneder.. Han har 3 barn fra før der 1 er over 18. De bor i en annen by. Han betaler barnebidrag for de to yngste, og har gjeld fra før. Vi leier leilighet, som han får dekket av jobben. Så husleien går i 0. Jeg betaler strøm og telefon. Og bilen er min, så den betaler selvsagt jeg. Han betaler stort sett maten i huset.. Jeg betaler klesvask og husholdningsartikler.. Syns det blir ganske så likt i utgifter pr måned.. Og vi har vært enige om bruken av penger.. frem til nå..

Skrevet

jeg må si som de andre at dette høres rart ut.

vi har riktignok noenlunde lik lønn nå, men alle utgifter blir betalt enten av meg eller ham eller begge to. hele min samboers lønn går til lån og regninger og min går til å leve for. vi har felles konto i dag.

for noen måneder siden hadde ikke jeg en krone i mitt navn, var arbeidsledig og hadde ikke noe oppspart, men samboer betalte allt allikervel. ikke snakk om å "skylde" noe.

det er ikke fair at man skal ha delt økonomi når man er samboere og venter barn sammen. da er det vel bare riktig at den skal være felles?

senere kan det jo være at det er du som tjener alle pengene og ikke han. nei sats på felles økonomi dere.

Skrevet

Oj.. Hørtes ikke ut som dere er helt enige med økonomien nei..

Jeg har vært sykemeldt og derfor hatt dårlig lønn en stund..Sambo tjener 3 ganger så mye som meg, og derfor har han kjøpt det meste av utstyr,mat og andre utgifter. Jeg betaler når jeg kan.

Han har aldri sagt at jeg skylder han penger, vi skal jo ha barnet sammen,og det er bare rettferdig at han betaler mer når han har høyere inntekt..

Håper dere blir enige..Dere kan jo ringe til banken eller noen som har peiling på det, og avtale ett møte.Lykke til =)

Skrevet

Dt er det jeg syns også.. At jeg skal betale han tilbake for utstyr til vårt barn? Det ender jo med at han kanskje må betale 2 avdrag på bilen og forsikringen som forfaller nå i februar, fordi jeg er tom liksom? Er litt unødvendig.. Bare der har jeg utgifter på 10000..

Vi skal diskutere det når han kommer hjem fra jobb.. Men vil bare kjøle meg ned litt her, og komme med gode argumenter..

Skrevet

Ok, godt å høre at dere er med å bidrar til husholdningen,begge to vertall!

Men hva med en felles konto der dere overfører en lik sum hver ? Dere får visakort, og så skal dette være deres felles forbrukskonto som skal dekke diverse utgifter som mat, strøm, evt fasttelefon, og så videre.

Så kan hver og en av dere ha deres private konto som dere kan dekke egen mobilregning, egne fritidsaktiviteter, klær osv. ??

Vet ikke jeg, er bare et forslag. Dere må vertfall finne en litt mer "felles" løsning, viss du forstår.

Skrevet

får dere både engangsstønad og permisjonspenger?? Trodde det var enten eller jeg...

Skrevet

Neida, etter 10 uker så kan barnets mor gå ut i jobb/utdannelse igjen og far søke om fødselspenger hvis han har krav på det. Mor må være ute i minst 75% stilling da.

Vil forresten si at HI har et godt poeng i at det er mulig samboer må dekke billånet og forsikring hvis han absolut skal ha pengene for bilstolen osv nå.....

Man må se litt stort på det når man bor sammen, MEN man MÅ ikke ha felles økonomi. Det er godt mulig å ha faste regler på hvem som betaler hva og når, bare man er enig!

Skrevet

Ja , dere får prate sammen om det. I allefall er det litt barnslig å komme med "du skylder meg penger for det" og slikt, når man er voksen og skal dele barn og hjem. Høres ut som han bekymrer seg for utgiftene sine,men det skal ikke gå ut over deg og barnet.

Håper dere finner ut av det,slik at dere kan være enige når barnet kommer. :)

Skrevet

I mitt tilfelle tror samboeren min at dette er penger vi kan bruke på oss, han vil ha ny hus forsterker og litt sånn forskjelli..

Skrevet

Huff, dette hørtes veldig innviklet ut.... Er bare kjempeglad for at jeg og min sambo ikke har det slik. Mine penger er våre penger, og hans penger er våre penger. Spiller ingen rolle hvem som får hvor mye, eller hvem som betaler husleia eller maten, eller kjøper bilsete for den saks skyld!

Om det er noe ekstra noen av oss vil ha, diskuterer vi dette, og ser om vi har råd til det, helt enkelt! Noen ganger kjøper vi noe som sambo vil ha, og noen ganger det jeg vil ha. Vi har heller aldri vært uenige om det.

Syns egentlig "adskilt" økonomi høres uromantisk, og litt sånn "tenk om vi skiller lag" mentalitet ut. Mener selvsagt ikke å være frekk, og kanskje jeg bare er veldig naiv.....?

Skrevet

synes sånn som vi har det er helt perfekt vi har vær vår økonomi men har en felles matkonto som vi betaler inn penger på hver måned og bruker til mat, så har vi en barnekonto hvor vi sparer til ting til ungen..han mer enn meg fordi han har høyere inntekt og som jeg nå ikke har noen inntekt pga jeg måtte slutte på skolen og mistet stipend har jeg en del arv som jeg bruker..har aldri skyldt hverandre noen ting spanderer på hverandre kino, middager osv rett som det er..og sånn som det er nå med meg er det han som betaler det meste..jeg bidrar med litt til mat og han betaler alt annet..han har feks lyst på bil og ny sofa og det er helt greit for meg men han vet at ikke jeg kan betale noe og det er greit:) syns det er en bra ordning å ha felles penger og egne penger..hadde jeg ikke hadd noen egne hadde jeg blitt gal..hadde følt det litt sånn at jeg måtte spørre ham om penger til alt.

Skrevet

hehe oi glemte å si hva vi gjør meg engangsstønaden...har satt den inn på barnekontoen og overfører en fast sum til meg siden jeg skal være hjemme et halvår med ungen og da ikke har noen inntekt får jeg hele den bare delt utover måneder..syns det er en veldig grei løsning som jeg og sambo ble enige om:) jeg skal i tilegg få barnetrygden å rutte med:)

Skrevet

her ar vi felles konto med to visa kort. alle inntekter går inn her og alle utgifter ut her. jeg får engangs stønad og pappan skal ta permisjonen. jeg må da ut i jobb.vi har vært samboere og kjærster et år og i førsten var det jeg som hadde 3 ganger så mye penger som han. nå er det omvendt og senere har vi like mye ca når jeg går ut i jobb. for oss er dette praktisk dette med felles konto siden vi jo har barn sammen snart og nytt hus samt 2 hunder, 2 hester og 2 katter. billån også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...