ava* Skrevet 4. januar 2007 #1 Skrevet 4. januar 2007 Mener du at umettede fettsyrer gjør melken fetere, eller? for da kan jeg jo selvfølgelig spise mer av dette. Tror hun får nok i mengde for hun vil ikke alltid ha når jeg tilbyr mat etter 1 time, spiser litt men ikke til det er tomt: Jeg blir så usikker!!!
ava* Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #2 Skrevet 4. januar 2007 Forresten får jeg ikke i meg på langt nær 2000 om dagen, men bør vel prøve å gå inn for dette!! Tulla veier forresten 6 kg så hun er jo ikke no lettvekter!!
Hoppetussa Skrevet 4. januar 2007 #3 Skrevet 4. januar 2007 Jeg er ikke Expat, og mener heller ikke å skremme deg, men hvis kaloriinntaket ditt går under 1500 kcal pr dag vil miljøgifter gå over i melka, som blant annet fører til økt fare for kreft for babyen din. Umettede fettsyrer er sunnere enn mettede, og inneholder næringsstoffer som er bra for melka, og ikke minst for deg.
Expat Skrevet 4. januar 2007 #4 Skrevet 4. januar 2007 Ikke nødvendigvis fetere, men bedre fett. Du sier ikke hvor mye du spiser nå (bare "lite"), men ifølge ammehjelpen så kan mindre enn 1500kcal per dag til deg redusere melken. I Italia får faktisk de større barna en barneskje med god (estra virgin) olivenolje til frokost (sier eksen min). Og når dere begynner med grøt kan man forsterke den med en ts olje per prosjon. Og det er VELDIG bra for dere begge med umettede fettsyrer (kombinerer du amming og umettet fett får du kanskje et kolesterolnivå som gir legen din tårer i øynene!), og i tillegg så forebygger det tette melkeganger hos deg. Og du sier du spiser lite fett i maten, og slikt umettet fett brytes ned på en annen måte en mettet fett (legger seg mindre på magen og rundt organene). En dæsj med olivenolje (eller raps, hvis du ikke liker smaken) her og der i måltidene dine gjør kanskje susen! Spiser du forresten hvitløk en del så spiser hun også bedre. Og det er også sundt (og gir ikke vondt i magen slik som noen mener løk kan gjøre).
ava* Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2007 Jeg lar meg ikke skremme så lett, men skal hvirkelig gå inn for å spise mer og "fetere". Litt potetgull i ny og ne skader ikke. Grunnen til at jeg spiser lite er nok at tulla har reagert på det meste og da blir utvalget av hva jeg kan spise lite fristende!! Takk for svar
Expat Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 Let frem den ammekaken! Enten se i den "gir mer melk" tråden, eller søk på ammekake i forum. Den er laget for at barnet ikke skal reagere på ting. Moderer etter det hun reagerer på.
ava* Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 4. januar 2007 Jeg kan selv ta et par skjeer rapsolje til hvert måltid, det går helt fint hvis det kan hjelpe?! Takk for svar, mister helt troen på ammingen, men har jo fullammet et barn før til 6 mnd.
ava* Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2007 Skal snart slutte å mase, men... ved bleie skift veier bleia ca 150 g, etter 3-4 timer det tyder vel på at mengden er der den skal????
Expat Skrevet 4. januar 2007 #9 Skrevet 4. januar 2007 Ja, men vektoppgangen skal jo stemme også. Du sier at hun ikke tåler ditt og datt, hva da? Melk? Gluten? Egg? Hva slags prøver har legen tatt av barnet? Er dette noe du styrer med selv, eller gjør du dette sammen med helsepersonellet? Kan det være noe allergibetinget som hindrer opptak i tarmen? (ikke at du skal få hetta nå, altså!) Hvordan er avføringen? Gul? Grønn? Slimete? Fraværende? Ofte?
ava* Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 4. januar 2007 Nå syns jeg ikke hun reagerer på så mye lenger har roet seg veldig. Avføringen er noen gg gul andre gg grønn og slimete. Hun bæsjer ca 2 gg om dagen, noe oftere innimellom andre dager sjeldnere. Ser på brorens helsekort at han også hadde en så å si stopp i vektøkningen i 3- 4 mnd alder. Hun har lagt på seg 1 kg i løpet av 7 uker, men ikke no særlig i de siste 2 av disse!!! Tusen takk for at du bruker tid på dette!!!!
Expat Skrevet 4. januar 2007 #11 Skrevet 4. januar 2007 Da er jo avføringen helt normal og det er lite å bekymre seg over. Så lenge det er gult iblant så er det greit. Du kan jo få barnet målt en gang i uken, husk å også måle lengden og hodeomkretsen, det hender de vokser som kålormer, vidde-lengde-vidde... Det merker du vel også på klær. Min hadde en tilbakevendende dobbelthake, så forsvant den og hun måtte ha større klær for beina hadde vokst... To uker er iallefall for liten tid for god statistikk. Men dette med oljen er bra for dere uannsett, så det kan du jo gjøre nå. Lykke til da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå