Gå til innhold

Hater å være kvalm!!


Granny Weatherwax

Anbefalte innlegg

Morgenkvalme, my ass! Det starter om morgenen, med en gang jeg reiser meg opp av senga. Ikke så veldig ille, bare ubehag, og slik at jeg må elge litt, uten å spy noe. Jeg klarer å presse i meg en Nutrilettbar til frokost (orker ikke tanken på å lage noe, og da får jeg ihvertfall næring i meg)

 

På jobb må jeg spise skive med jevne mellomrom (mannen min smører til meg før han går på jobb) for ikke å bli kvalm igjen, men utover dagen siger det alltid på uansett! I går måtte jeg løpe gjennom gangene på jobb med hånda foran munnen mens jeg holdt nede spyet, og nådde såvidt frem til do! Er bare 6+3 nå, så jeg vil ikke fortelle det til noen ennå heller.

 

Når jeg kommer hjem fra jobb klarer jeg å få i meg litt middag, men etterpå er jeg så dårlig at jeg bare ligger på sofaen, og klarer ikke å ta meg av gutten vår, det må pappan gjøre.

 

Det bedrer seg litt når jeg får i meg litt kveldsmat, men jeg er i så dårlig form at jeg går og legger meg kl. halv ti om kvelden, siden kvalmen gir seg litt når jeg ligger på et mørkt rom med lite inntrykk.

 

Jeg spyr ikke så mye, men løper på do hele tiden for å brekke meg.

 

Og enda er det nesten 6 uker til jeg er 12 uker på vei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, jeg skjønner hvordan du har det! Anbefaler deg å gå på apoteket ogfå Postafen eller Marzine. Man kan bli steike gal av å være kvalm......Jeg er i 10 uke og det begynner å gi seg. Fatt mot! Du er tapper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det reisesyketabletter? Og det er helt OK å ta? Må man ta kontakt med lege først?

Problemet er at jeg ikke er så kvalm at jeg ikke fungerer, jeg bor ikke på do liksom, så da føler jeg at jeg bare syter. Jeg fungerer greit på jobb, men er dårlig hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er reisesyketabletter. OK å ta? Det kan man desverre aldri si med sikkerhet, da det er umulig å gjøre "evidence based" forskning på gravide. Legen vil gjøre en vurdering,- er pasienten så syk at hun ikke vil fungere/ta til seg næring/ utvikle depresjon etc? Da er risikoen mindre enn om man IKKE tar medisin, om du skjønner......Jeg er selv snart ferdig lege, og veldig kvalm, ble deppa. Leste denne artikkelen i tidskriftet og ble tok egen avgjørelse på dette grunnllaget. Marzine (cyclizin) " Teratogent (skadelig for fosteret) i dyrestudier, men humanstudier viser ikke teratogenisitet" og "... indikerer at overbevisende humandata tyder på at preparatet er trygt å bruke under graviditet eller amming, men at teratogenisitet ikke helt kan utelukkes " Slik er det i medisinen. det er mange sluser en medisin skal gjennom for å bli absolutt godkjent....., men likevel kan man si det er trygt.......

Håper du finner ut av det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, har skumlest artikkelen. Jeg er ikke så kvalm at jeg ikke klarer å få i meg næring, heller ikke så dårlig at jeg blir deppa. Men jeg er konstant småkvalm, og så blir det verre med jevne mellomrom hvis jeg ikke får i meg mat jevnlig. Av den grunn orker jeg heller ikke å gjøre noe, det blir bare til at jeg vil legge meg ned, fordi da er jeg minst kvalm. Men i denne hektiske tid med jobb og småbarn er ikke det så lett!

Men klarer meg nok uten medisiner så sant det er en liten sjanse for at det kan skade fosteret. Jeg mistet i uke 8 i høst, og har ikke lyst til å gå gjennom noe lignende igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dra til legen å få resept på Afipran! Den fungerer kjempegodt på meg, og er i følge all forskining og erfaring ikke skadelig for fosteret.

 

Hilsen Superhemmelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes håp!

Jeg er 9+3 og begynner å se en utgang fra oppkasth******.

Jeg bruker seaband-armbånd 24 timer i døgnet.

Det er akupressurarmbånd som stimulerer noen punkt på håndleddene og tar toppen av kvalmen. Jeg har også fått et par akupunkturbehandlinger som jeg føler har virket bra. Jeg kaster fortsatt opp hvis jeg ikke spiser hver 2.time, men har ikke den innvalidiserende kvalmen hele tiden.

Hvis du skal ta medisiner ville jeg heller hørt med legen om du kan få afipran, et kvalmestillende middel som er velprøvd, og dokumentert. Det har ingen skadevirkninger på fosteret i 1.trimester.

På pakningsvedlegget til postafen står det

 

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Fordelene ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Bør kun ordineres i laveste dose over kortest mulig tid. Overgang i morsmelk: Utskilles i morsmelk. Preparatet bør ikke brukes under amming.

(hentet fra www.felleskatalogen.no)

 

Det som står om afipran kan virke mer skremmende, men det gjelder kun for veldig høye doser i 3 trimester, og forhåpentligvis er vi ikke kvalme lenger da -hehe

 

Her er det som står om afipran i felleskatalogen

 

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter. Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester. Overgang i morsmelk: Metoklopramid går over i morsmelk. Melk/plasmaforholdet er ca. 1,8-1,9. Etter terapeutisk dose hos moren vil den beregnede dose til barnet bli ca. 1-45 μg/kg/dag. Ved terapeutiske doser er det liten risiko for at barnet blir påvirket. Det er imidlertid grunn til å være forsiktig ved bruk av høyere doser, da metoklopramid kan ha sentralnervøse effekter.

 

Håper dette var litt nyttig lesning.

Jeg føler med deg, og håper at kvalmen gir seg om ikke så altfor lenge.

Og belønningen er jo fantastisk: En nydelig sommerbaby!

 

((klem))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Virker de seaband-armbåndene når man er småkvalm hele tiden? Eller er det også helst for å ta bort den kvalmen som gjør at du må ta med en dyne på do og sykemelde deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armbåndende virker godt på småkvalmen. Jeg har tidligere brukt dem mot reisesyke, og var veldig fornøyd med det.

De tar som sagt ikke all kvalmen for meg, men tar toppen slik at jeg kan fungere noenlunde normalt. Andre sier at de tar all kvalmen, så det tror jeg er litt individuelt.

De fåes på apotek og helsekost, og koster fra 150-250 kr.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Har det på akkurat samme måte. Dette er nr 3, og var ALDRI uvel med de 2 første. Er småkvalm hele tiden, tilogmed om natten. I dag ble jeg hjemme fra jobb. orka rett og slett ikke tanken på å være blid å hyggelig hele dagen. Det verste er at magen romler, og sulten er der, men jeg blir uvel av alt og orker ikke tankene på å spise. Men COLA er topp!! Fortalte nærmeste kollega det i går, og sjefen i dag. Er bare 8+2 men det føltes bra at sjefen vet hva problemet er. Vi får bare krysse fingrene, dette går heldigvis over :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to... Har vært kvalm stort sett non stop i snart to uker nå. Det tar på og jeg vet ikke lenger hva det vil si å være sosial. Jeg er ikke kvalm når jeg sover så det er jo en befrielse og derfor vil jeg sove mest mulig. ;o)

 

Jeg har ikke jobbet på nyåret og i dag var jeg hos fastlegen min og fikk sykemelding for to uker. Fikk også tabletter som kunne taes ved ekstrem kvalme, men det er jo litt skummelt når en ikke vet for sikkert om det kan skade den lille. Så jeg dro på en helsekost butikk og fikk kjøpt meg sea band i dag. Jeg har gått med det på begge hendene i et par timer nå og jeg synes det letter litt. Så det kan jo være verdt å prøve for deg også. :o)

 

Ellers så hjelper det å spise ofte, men det er fryktelig vanskelig å få i seg noe når apetitten ikke er tilstede.

 

Utover det har jeg merket mye romling i magen, jeg har gåsehud over hele kroppen ofte fordi jeg er så kvalm og jeg har litt løs mage til tider. Jeg er i uke 8, så jeg håper at formen snart kommer tilbake... :o)

 

Vi får trøste oss med at kvalmen er et GODT tegn og at det går over etterhvert. Få deg en sykemelding du også om det blir for slitsomt å "holde maska".

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er pyton! I hvertfall når en har en liten en fra før å ta seg av. Sist gang var det bare meg liksom, men nå er stakkars pappaen blitt "alenepappa" til sønnen vår på to år.

 

Er heldigvis kommet til uke 11 (i morgen), men er desverre kvalm enda - kaster opp hver dag og stort sett alt jeg drikker kommer opp igjen. Er fornøyd når jeg klarer å holde på noe. Det var verst i uke 6-8, da kastet jeg opp hele døgnet. Kvalmen kommer og går litt mer nå, men er absolutt så pass til stede at jeg ikke fungerer i hverdagen.

 

Jeg har fått Postafen på resept av legen min - de er de eneste tablettene som funker på meg. Har prøvd andre, men de funket ikke noe særlig. Ingefær fikk jeg beskjed om å være forsiktig med. Sea-bands er oppskrytt spør du meg....

Pass også på at du har det kaldt og godt på soverommet - frisk luft hjelper mye på kvalmen. Det verste er å ligge i et innestengt og klamt rom:o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melder meg¨på denne. Sykmeldt pga kvalmen. Ligger stort sett på sofaen og eksisterer. Er 10+5 idag og det viser dessverre ingen tegn til å gi seg. Blir gal hvis det ikke gir seg rundt uke tolv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte holde meg hjemme fra jobb i dag, fordi jeg er så kvalm. Men nå har jeg ihvertfall fått snakket med legen, og han vil gi meg resept på Afipran, som flere her har anbefalt. Jeg kommer nok ikke til å ta for mange av dem, men slik at jeg ihvertfall fungerer på jobb. Skal ha stort bursdagsselskap der jeg har invitert 18 venninner også i morgen, så jeg må liksom være på topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var hos legen på mandag, og fikk også resept på Postafen. Det var en befrielse og kjenne virkningen. Fantastisk å kjenne seg sulten og litt mer i form.. men trøtt som pokker, og det ble ikke bedre med tabeletter med rød trekant :-) en 3-4 timers hvil midt på dagen, kan bli vanskelig å kombinere med jobb. sykemeldt ut uka, men fredag skal jeg tilbake til legen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får dere postafen på resept? De er jo jo reseptfrie de. Har tatt to ganger da jeg måtte fungere noenlunde for å ordne ting i byn. Helt forferdelig dette. Frister å ta en i ny og ne, Bare for å klare å gjøre litt husarbeid eller finne på noe med ungene. Nå klarer jeg ikke en ting.Men tør liksom ikke. Får dårlig samvittighet. Hva gjør flesteparten da? Tar en i ny og ne eller holder seg helt borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen ville skrive ut resept, slik at det var "registrert" at jeg brukte det. Men når jeg var på apoteket orket jeg ikke stå i kø, så jeg kjøpte bare over disk....

Legen sa jeg kunne ta 1-2 maks 2 ganger om dagen, men jeg har kun tatt 1 sånn i 09-11 tiden. virkningen er jo ca 12 timer, så da overlever jeg dagen liksom....

Men har likevel dårlig samvittighet.... liker ikke ta noe når jeg er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye billigere når en får de på resept. Er jo ikke billig å kjøpe syv tabletter for femtilappen (eller noe sånt) reseptfritt. Jeg må ta tre for dagen, så det hadde blitt dyrt...

Og det med trøttheten går over etterhvert som kroppen blir vant til tablettene. Uansett er det viktigere for meg å være mindre kvalm enn å unngå å være trøtt hele tiden...;o) Jeg brukte de i fire mnd med førstemann og det gikk helt fint. En venninne av meg brukte de i syv mnd med begge sine, og det gikk også bra. Legen sa i allefall til meg at det var helt trygt. Postafen har vært på markedet så lenge at de vet at den ikke har uheldige virkninger på fosteret. Noe annet er hva som står i felleskatalogen - der står det stort sett alltid at en bør være forsiktig med medikamenter når en er gravid/ammer. Legen min sa i allefall at dette ikke var noe å bry seg om så lenge de visste såpass mye om virkningene til medikamentene. Men selvsagt - jeg kommer bare til å bruke de så lenge det er nødvendig for å unngå å være så innmari kvalm som jeg er hele tiden.

Virkningen går jo over, så tviler nok på at det holder å ta en i ny og ne. Kvalmen vil vel forsvinne/bli mindre merkbar akkurat når tabletten virker, men kommer tilbake for fullt når virkningen går ut - så jeg må i allefall ta de jevnt hele døgnet ellers har jeg det helt forjævlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare dårligere av reisesyketabletter jeg, men nå har jeg fått resept på Afipran. (det var noen lenger oppe i tråden som anbefalte den) Den virker! Ikke hele tiden da, og ikke så lenge, men det gir absolutt en trygghet å vite at den boksen ligger i veska mi nå når jeg er på jobb.

Skal ta max 3 til dagen, men jeg er ikke overbegeistret for å ta tabletter, så jeg tar bare når det står på som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet denne funker fra for noen, men ikke for meg. Fikk disse sist da jeg ble innlagt for ekstrem svangerskapskvalme...men ble bare veldig dårlig i magen i tillegg til at kvalmen ikke forsvant...så nei takk;o) Men det er deilig å vite at det er noe som gjør dagene litt mer utholdbare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på denne!!!

 

Har ikke kasta opp, men er konstant kvalm , sulten og sliten! Sitter i kasse på jobb, og det er virkelig en prøvelse med svette, møkkete og innpåslitne folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også kvalm og har vært hjemme fra jobb i to dager. Er 8 uker nå og har ikke fortalt det på jobben. Dere som får sykemelding så tidlig, står det der at det er svangerskapsrelatert? Har ikke lyst å fortelle det til sjefen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halloen.. Er også kjempe kvalm.. Fikk sykemelding ut denne uken i første omgang. Står svangerskapsrelatert på sykemeldingen, men det er bare på den øverste delen som du selv skal beholde. Har heller ikke sagt det på jobb enda, er 9+4 på vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har det akkurat som degm bare at jeg har fortalt det på jobb, så de vet hvorfor jeg er så dårlig, men akkurat denne uken er jeg sykemeldt, jeg klarer ikke å holde på maten..føler med deg, jeg er 7 uker, føler det er evighet til 3 mnd....jeg skal til akkumpentur i morgen..for å se om det hjelper.

lykke til videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...