Gå til innhold

Utenlandsk, jobber i Norge, automatisk medlem av folketrygden?

Anbefalte innlegg

Dette virker kanskje som et dumt spørsmål. Men samboeren min er fra et eu-land. Han har jobbet i Norge i et og et halvt år, har fått personnummer og fastlege etc......Så han er medlem av folketrygden da? Bare så at det kreves for å få fødselspenger. Eller "foreldrepenger" som det heter nå f.o.m jan.-07. Takker for svar!!!

Fortsetter under...

Det lurer jeg på også. Jeg er fra Sverige, men kjæresten min er norsk. Er det ikke sånn at det er moren som må være i jobb og så videre for å få penger? Da "hjelper" det kanskje ikke at kjæresten min er norsk? Jeg har bodd her i 2,5 år og har også personnummer og fastlege og sånn... akkurat som samboeren din.

Håper noen andre vet så vi kan få svar på det!

Jeg tror egentlig at man automatisk er medlem av folketrygden...Og du, det er ikke bare mamma som kan ta fødselspermisjon i Norge! Bare de 6 første ukene(barseltiden) er forbeholdt mamma av naturlige årsaker. Heldigvis, det er flott sånnsett! Lykke til

Er jeg fra et EU-land selv (mor) og har jobbet i Norge i 4 år. Jeg har alle rettigheter som en norsk statsborger ift fødselspenger, oppfølging i svangerskapet osv. Hvis du har jobbet i svangerskapet da har du alle rettigheter som en norsk person, og er medlem av folketrygden. Så, hvis mor er norsk og far har jobbet her i 1,5 år, så har han alle rettigheter som en norsk mann ville hatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...