Gå til innhold

Hvordan ser hverdagen deres ut, i forhold til husarbeid osv.?

fru grim

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 25+3 uker med tvillinger, og får stadig formaninger fra mannen min om at jeg må ta det mer med ro. Jeg er ikke særlig flink til å legge meg ned og hvile, og gjør det meste av husarbeidet selv (synes det er rett og rimelig da jeg er 100% sykemeldt). Klart det begynner å bli tyngre nå som jeg blir bare større og større, så det er ikke like enkelt alt lenger, så nå får jeg vel begynne å bremse litt... Har aldri tatt dette opp i samtale med jordmor eller andre, men når skal man liksom for alvor ta det mer med ro da? Tenker jo stadig på faren for for tidlig fødsel, vil jo ikke det heller da...

Fortsetter under...

Jeg har ikke gjort noe husarbeid av den tyngre sorten siden jeg ble gravid, jeg. Den første tiden var jeg så kvalm og elendig at jeg ikke orket noenting, fra ca uke 13 ble jeg plaget av bekkenløsning, og kynnerne kom straks etter dette. Så støvsuger og vaskekost har jeg overhodet ikke rørt. Har imidlertid gjort litt av lettere ting som støvtørking, klesvask, middagslaging osv. Jeg tror nok at man har igjen for å ta det litt rolig, det sies jo at med tvillinger skal du ta det mer rolig enn det du føler for at du trenger. Den første tiden etter at jeg ble 100% sykemeldt (fra ca uke 25) sørget jeg for å få unna nødvendige innkjøp. Tok det forsiktig i "små porsjoner", slik at det ikke ble for slitsomt. Etter uke 30 blir det såpass tungt for de fleste at det ikke er stort man orker å gjøre lenger. Da er det godt å ha unnagjort det mest nødvendige. Dette kan selvfølgelig være individuelt, men har hørt dette fra flere, og følte det slik selv også. Er nå i uke 34.

Hvis jeg var deg ville jeg i alle fall ha roet ned på husarbeidet. Godt at du har en mann som ser at du trenger mer ro også da :-)

Ja, det har brukt å vært svaret til mannen min, at om ikke lenge klarer jeg ikke å gjøre noe allikevel, hehe... Men forstår at jeg må ta det mer med ro nå enn jeg gjorde når jeg gikk gravid med snuppa som skal bli storesøster. Føler bare at det er litt rart å måtte slappe av hele tiden da jeg (i allefall innimellom) har energi og pågangsmot til å gjøre det meste, men så blir jeg ofte uendelig sliten etterpå også da, hehe... Noen altfor tidlig fødsel vil jeg ikke ha noe av, så får vel bli flinkere til å slappe av...

Hvordan føles det i uke 34 da, begynner du å bli veldig klar for fødsel? Jeg teller uker så jeg nesten blir smårar, tiden går liksom ikke fort nok, men tror og håper det går bedre nå som det går mot lysere tider igjen. Våren bruker alltid å gå fort synes jeg... Er plaget av dårlig søvn, tung pust og hemorroider så mange og store som en drueklase, så er egentlig ganske lei av å gå gravid, hehe... Men vil for all del ikke ha noen fødsel ennå, har liksom satt min "egen grense" til i allefall uke 34, selv om jeg vet at jeg ikke har stort jeg skulle sagt verken den ene eller den andre veien, det bare hjelper litt å ha et "mål", hehe...

Kjenner igjen at det kan være vanskelig å begrense aktiviteten når man føler seg i god form, problemet er jo at "smellen" kommer etterpå...

Men i uke 34 begrenser det seg av seg selv.... Synes nå at det blir tyngre og tyngre for hver dag. Jeg beveger meg kun ut av huset når jeg skal til kontroll, og det er slitsomt nok. Er ikke så tung, men det er svært ubehagelig å bevege seg. Antar at hodet på en av dem ligger langt nede, skal til kontroll i morgen, så da får vi se. Føler meg ikke klar for noen fødsel ennå, så jeg håper de holder seg inne noen uker til.

Jeg hadde også en lett og grei graviditet sist, så det er litt forskjell med tvillinger, ja :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...