Gå til innhold

Jenta mi på 2 år skubber andre barn i barnehagen.... Fler som har det slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til min store fortvilelse ser jeg at lille tullemor på 2 skubber andre barn i barnehagen. Gjerne i sammenheng med at noen tar lekene hennes, eller rett og slett for å bare hevde seg på de andre.... Synes dette er vanskelig. Vet at det er flere barn der som gjør det samme, men synes det er vondt å se at hun gjør det. Er dette normalt? Går det over? Hva kan jeg eventuelt gjøre? Hun skal bli storesøster til sommeren, så er jo redd det skal bli utaggering mot lillesøster eller lillebror....

Takknemlig for svar.

Vennlig hilsen fortvilet

Skrevet

Ja, vår 2 åring gjør også dette og har gjort det kjempelenge med flere opphold underveis hvor han ikke har skubbet. Men i grunnen er jeg bare glad det ikke er verre. Vet om mange som sliter med at sine barn klyper. lugger og biter og det er tross alt mye vondere for andre barn enn å bli skubbet litt til, i verste fall så hardt at de detter ned på bleiestumpen sin. Så klart at skubbing ikke er ok likevel og det er ikke gøy å være mamme til en som "bøller", men vi, både vi foreldre og ansatte, gjentar og gjentar at han ikke skal skubbe og hvorfor og tar ham også bort fra situasjonen med mindre han har en "god grunn" til å skubbe (han ble skubbet, slått, kløpet el først eller prøver først med makt eller muntelig beskjed å ta tilbake en leke noen tok fra ham og det ikke funket). Her hjemme blir han bært ut i trappen vis han skubber uprovosert, han må ikke bli sittende der og får følge etter den som bærer ham ut dit tilbake vis han vil, poenget er bare å fjerne ham fra situasjonen fysisk og det funker som oftest en stund i hvertfall (han har en storebror på 4 år som han gjerne skubber, men så er 4 åringen veldig flink til å plage/provosere ham også da...).

Eldstegutten hadde også slike byger, men han var mer en "slåer", altså han slo andre barn. Men han var alltid snill med lillebroren da han ble født likevel frem til lillebroren ble en 6-7 mnd og begynte å krabbe rundt og stjele lekene hans ;-)

Skrevet

Takk for svar. Godt å høre at det er flere i samme båt....

Håper det er en forbigående fase...

Men, som du sier, det kunne vært verre!

Kjekt om flere har anledning til å dele sine erfaringer på området.

Vennlig hilsen fortvilet

Skrevet

Gutten min på 2 gjør ikke det, men han har et veldig godt språk, så han sier godt i fra med ord i stedet. Han har bare vært i en dytte konflikt i barnehagen, fordi han snakker seg ut av det meste, den dagen var han ikke i form og var ganske fed up ed alt og alle med god grunn.

Kanskje hun ikke helt vet hvordan hun kan bruke språket i de situasjonene..

Det pleier å gå over når språket blir bedre. O du syntes det er leit og vanskelig kan du jo øve henne litt og hjelpe henne å utvikle språket, så har hun et annet verktøy en dytting å bruke i disse situasjonene.

Skrevet

begge mine gutter har gjort det, og de jentene jeg har passet. 2 åringer gjør det, rett og slett fordi de mangler språk ofte. Gjør barn som er eldre det ofte er der mye mer problematisk. I barnehagen sier de at det er vanlig, og at de prøver å unngå situasjoner der det skjer. Fikk noen tips:

- reager umiddelbart, men husk at barnet ofte er sint fordi noen har tatt lekene. "Vet at du er sint fordi lillebror tok lekene din, men det er ikke lov til å dytte.."

- lær barnet å leke. Lek med barnet der dere tar litt leker og lærer å bytte. Lær barnet å reagere anneledes. Tar tid, og en må kunne forvente at 2 åringen reagerer på denne måten.

Forstår at du er fortvilet, men det går over etter en stund. Spør om hjelp i bhg. De er vant med å takle dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...