Gå til innhold

September: Har dere begynt med grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt å gi velling på flaske, har ikke skjønt dette med ts og tykkere konsistens. Har gitt henne litt fruktpure og - det syntes hun var kjempegodt!! Det syntes jeg og;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ina var 3mnd og 2uker ga vi henne grøt for første gang, noen dager senere satt hun å gapa (maisgrøt) har prøvd å gi henne sånn eple/jordbær purè, men den var så sur

Skrevet

starta med grøt nå.litt forsiktig.men som den matmomsen han er gikk det greit.liker ikke saken,men gaper villig.å jeg har ikke laga den veldig tynn heller...pappan har allerede kjøpt inn middag,men jeg venter litt med det...tror jeg =)

Skrevet

finnes det middager til 4mnd?

Skrevet

Jeg har ikke sett det, men har hørt at det finnes sånne 4-pakninger med fruktmos som ikke er så sur. Jeg har bare ikke funnet den ennå. Eline liker den sure hun da:) Jeg liker den og. Liker ikke ting når det blir for masse sukker... Men er selvfølgelig veldig glad i smågodt! Og det er jo søtt;)

Skrevet

Vi begynnte meg grøt da hun var 3,5 mnd. Hun er helt vill etter alt som kommer på skje.

Spiser maisgrøt, fruktpurè (HIPP sin er kjempegod), pærepurè og sviskejuice! Helt topp!

Har smakt på grønnsakspurè tilpasset 4 mnd, men det likte hun ikke så godt. Jeg syntes faktisk ikke heller at det smakte så godt egentlig.

Noen som vet om man bare kan koke litt grønnsaker selv, uten salt, og lage purè? Innbiller meg at det ville smakt bedre!?

Skrevet

begynte smått med grøt forrige uke.. han skjønner ikke mye av skjea men, det ser ut til at det faller i smak.. får foreløpig bar 3 ts da.. :o)

Skrevet

3 ts?? Ina spiser ca 80ml uten problem :)

Skrevet

Tror man kan det, sieke. Men er vel ikke alle man kan lage med... Bør jo feks vente med banan.. Vet ikke hvilke som går og ikke ennå, jeg:)

Skrevet

Hjelp så tidlig. Vi har en gang vært nødt til å gi sviskesaft på grun av treg mage, men bortsett fra det så blir det mm på lillegutt fram til han er 5 mnd iallfall. Kanskje han får smaksprøver på fruktpureer fra han er rundt 4 mnd. I farens familie er det masse magetrøbbel så vi vil ikke utfordre tarmene hans før det er nødvendig.

Skrevet

Om det fortsetter å gå bra med bare mm tenkte vi å vente litt. Vi tenkte å begynne med smaksprøver etter 5 mnd ca og gi det samtidig med mm til han er 6 mnd.

Skrevet

Dere vet at babyer ikke må få grøt eller annen fast føde før tidligst 4 mnd? Dem som ammes skal ikke ha tillegg av annen mat før de er 6 mnd. Tidligere var anbefalingen at fast føde kunne introduseres mellom 4 og 6 mnd men nå skal de altså ikke ha noe annet enn morsmelk frem til 6 mnd. Hvis det skal introduseres fast føde tidligere så skal dette være på grunn av avflatet vektkurve og kun i samråd med helsesøster.

Det er også viktig å huske på at fast føde skal introduseres svært sakte så man skal begynne med noen få ts. Morsmelk skal være HOVEDNÆRING hele det første året.

Skrevet

Til Anonym

Du det er helt opp til vær enkelt baby.. vi begynte da hun var 3mnd og 20 dager.. å du vil sikkert si at jeg er ung å uterfaren som er mor på 17 år og gir babyen min grøt når hun er knappe 3mnd.

Vi følte at hun ikke ble mett nokk og har derfor gitt henne 2-3 måltider med grøt om dagen.. å jeg har snakka med helsestasjonen i etterkant å helsesøster sier at det kasnje er litt lurt å gi henne sviskesaft i tilleg sånn at hun ikke får forstoppelse osv..

så det du sier kan du bare holde inni deg.. tregeer ikke å si sånt å gjøre andre mødre her inne usikre!!

hvorfor tror du dem har laga babymat til 4mnd + da??

tror du det er fordi dem IKKE skal spise det?? HALLO :D :D

Skrevet

Enig med deg mamma og ina emilie!

Anonym: Det er forskjell på babyer! Eline får flaske og da kan man begynne tidligere enn de som bare ammer. Det er pga tarmene man skal vente, og merker man at det går bra, kan man gi dem. Men de får selvfølgelig mme og. Erstatter ikke det. Vi begynte å merke at eline ikke var helt mett lenger. Hun har sovet hele natta, men begynte å våkne tidligere og tidligere. Så vi prøvde litt grøt og da ble hun fornøyd igjen!

Hvorfor er du anonym? Står du ikke for det du sier?

Skrevet

Min er nesten 4 mnd og jeg ga han litt fruktpurè i går, det likte han kjempegodt. Skal begynne med grøt nå snart tenkte jeg..

Skrevet

Joda! Jeg står selvsagt for det jeg skriver, det var bare fordi jeg egentlig ikke hører til i denne klubben at jeg signerte med anonym. Mulig det var dumt av meg å skrive noe her men jeg følte jeg måtte si noe for det har en viss "smitteeffekt" når noen begynner å gi fast føde.

Beklager hvis det ikke kom frem godt nok i innlegget mitt at dette kun gjelder barn som fullammes. Barn som ammes delvis eller får morsmelkerstatning skal begynne så smått med fast føde fra fire måneders alder. Tarmen er moden til å fordøye annet enn melk når de er fire måneder men dem som ammer skal aller, aller helst fullamme frem til barnet er seks måneder.

Skrevet

Hei, jeg har fire barn og har fullammet alle sammen. Som det fremgår over her, så er alle barn forskjellige! Jeg har ulike erfaringer. Førstemann måtte jeg begynne å introdusere grøt for etter ambefaling fra legen da han var 5 måneder. Jeg var gravid, og sto i fare for å miste melken.

Nestemann måtte få noen skjeer grøtpulver i melken, fordi det var litt dårlig vektoppgang. Tredjemann var god og rund og ble fullammet inntil 6 månder. Det gjør jeg ikke igjen - det var helt umulig å få ham til å gape. Det kostet meg mye krefter å få i ham føde, så jeg tror nok at det er langt bedre å begynne med litt smaksprøver i 4-5 måneders alderen....

Nå har jeg en på fire måneder som er skikkelig natterangler, og fordøyer morsmelken på null komma nix. Han får nå en ts grøt i mme-flasken om kvelden.

Ærlig talt så tror jeg at dette med fullamming inntil 6 månder er litt overdrevet. Tror faktisk at flesteparten som har erfaring med dette enten har barn som sover kjempedårlig, eller at de får problemer med å få i dem mat etter 6 månedersalderen....

Skrevet

Til irk:

Vi har en på 4 mnd og 1 uker. Vi har begynt å gi ham små smaksprøver. Han er ivrig og prøver å lære seg hvordan dette nye skal komme ned i magen. Og han er ivrig og entusiastisk overfor nye smaker. Jeg tror ikke det er farlig å gi slike små smaksprøver. Det er tross alt snakk om 1-2 ts med litt fruktpure eler litt maisgrøt, ikke veldige mengder med melk og honning.

Skrevet

Forsøkte tynn risgrøt idag, men det var visst ikke så godt.. Syns ikke den smakte noe særlig selv.. Skal forsøke maisgrøt en av dagene..

Skrevet

Her går det fortsatt bare i mm. Har nok melk, og han er stort sett fornøyd, så da venter vi med annen mat. Blir spennende det!

Skrevet

Nå spiser poden vanlig porsjon med masse jordbærmos oppi, han liker det kjempegodt. Gir sviskesaft også da avføringen er blitt noe hard..

Skrevet

Eg begynte med netsle sin grøt fra 4+ nå for tre dager siden, gogutten blir 5mnd 0102. Begynte pga han får ikke nok i seg til kveldsmåltidet så han begynt å våkne om natten, så nå får han ett måltid om kvelden før han skal legge seg, dette går kjempebra:) han storkoser seg... Når han har blitt vant til grøten vil eg gi han litt fruktdessert. Vil også etterhvert koke grønnsaker til han, mose de selvsagt:) Spennende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...