Gå til innhold

Sovemedisin (valium osv)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bruke sovemedisin....? Jeg er ikke trøtt på kvelden...Sovner ikke før i 4 tia hver natt!!! Og skal jo opp kl. halv 7 på jobb. Det tar på......:(

Er det noen som vet om man kan bruke noen medikamenter. Isåfall hva?

Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Tror du bør ta det opp med legen din. Tror ikke man får kjøpt noen sove medisin uten resept, og det ville jo være dumt om du fikk tak i noe som kan skade babyen.

Det er fortvilende å ikke få sove! Kankskje de har noe på helsekosten som kan hjelpe?

Valium er både vanedannende og ikke til å anbefale for å sove når man er gravid. Regner med at det kanskje var en spøk fra en fortvilet og trøtt dame!?

Lykke til-

Skrevet

Jeg spurte min lege om dette når jeg skulle ut å reise nå, og hans svar var "overhodet ikke!"

Så han anbefalte en kopp varm melk, en kopp te eller lignende, og evnt prøve å få lagt seg noe tidligere, ettersom en ofte våkner til litt utover kvelden..

Skrevet

Jeg kjenner ikke til sovemedisin så godt da....:( Hmmm..Noen flere?:)

Skrevet

Man skal ikke ta noen form for sovemedisin når en er gravid. Men jeg har hørt om noen som har fått bukt med søvnproblemer i svangerskapet ved hjelp av akupunktur. Er selvfølgelig ingen garanti, men kanskje verd ett forsøk.

Skrevet

Jeg vet ikke om noe medikameneter man kan ta. Men en gåtur på kvelden gjør underverker. En halvtime-time på kvelden gjør godt på mange plan. Prøv det! (ps det tipset om og drikke te, kan virke mot sin hensikt. Det kan vike litt vanndrivende, og kan gjøre at man må fly på do hele tiden)

Lykke til:)

Skrevet

jeg ville ikke tenkt på sovemedisin når jeg var gravid. Valuim inneholder benzodiazepiner som er i samme virkemiddel som i alkohol. Dessuten er det avhengighetsskapende over tid. Plages du ved søvn bør du prøve ut andre typer råd ift. søvnhygiene;)

Skrevet

Homeopapti har jeg hørt kan være en løsning for mange. Jeg er stikk motsatt, og blir fort trøtt. Homeopati hjalp meg da jeg var plaget av ekstrem svangerskapskvalme.

Skrevet

Heisann!

Jeg tror jeg ville vært forsiktig med sovemedisin i svangerskapet, men noen blir så plaget at de allikevel er nødt.

jeg ser at noen bruker Phenergan og lignende mot kvalme, dette er et antihistamin (allergimedisin) som veldig ofte blir brukt i stedenfor sovemedisin, ved innsovingsvansker. Kanskje dette hadde vært bedre for deg, jeg ville uansett hørt med lege.

Skrevet

Åh, tusen takk...:) Skal kanskje snakke med legen da? hmm..ikke lett:)

Skrevet

Snakk med legen din! Det er noen innsovingstabletter man gir til gravide, men da skal man virkelig ha behov for det (risikoen veies opp av fordelene) og det er opp til legen og deg å vurdere om det er verdt å ta risikoen. Problemet er at svært få medikamenter er testet ut på gravide (hvem vil vel være forsøkskaniner??), så de er utrolig forsiktige med å skrive ut sånt.

Så at de til og med fraråder Valerina, som er et naturprodukt, fordi det ikke er testet ut på gravide. Ikke lett det der! Prøv kveldste, men det er jo vanndrivende, da... Eller en tur og et varmt bad om kvelden.

Lykke til!!

Skrevet

hei jeg fikk sovemedisin på slutten av svangerskapet med den første men da lå jeg på sykehuset fikk sovetabl. 2 paracet og pinex forte men jeg sovnet ikke på det en gang...

Skrevet

Bare for å nevne det, så er ikke Valium/Vival en typisk "sovemedisin", men et beroligende medikament som kun skal tas i angitte doser, og som i større grad brukes mot angst/urolighet/kramper. Valum/Vival gir ofte "hangover" dagen etter. Hvis man har problemer med å sovne inn, er det innsovningsmedikamenter som brukes, som regel Imovane/Zopiklone. Disse virker kun i få timer og hjelper deg, derav navnet, med å sovne inn. Deretter går de relativt raskt ut av kroppen og gir ikke "hangover". Men det er ikke anbefalt å bruke dette når en er gravid.

Sovemedisin er mer rettet mot de som har generelle problemer med å sove, hele natta, og er sjelden det første en prøver ut. Det er da snakk om sterkere og andre medikamenter enn Imovane. Vi har vel alle hørt om gamle Rohypnol/Stilnoct. Men det finnes mange av disse lignende preparatene, f.eks. Sobril/Alopam osv.

En får ikke kjøpt innsovningsmedisin/sovemedisin uten resept.

Tror absolutt jeg ville prøvd andre ting, som f.eks. homeopati, i stedet (:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...