Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vanligst at permisjonen starter 3 uker før termin, etter hva jeg har forstått. Er dette absolutt eller kan man selv bestemme når perm starter innenfor gitte antall uker??

Men hva skjer med permisjon om barnet er født for tidlig? Om ungen for eksempel er født i uke 36 (altså 4 uker for tidlig). Beregnes permisjonsstart da om fra fødselstidspunkt (man må tilbake i jobb før antatt tid) eller vil man da få lengre perm siden barnet er født før termin? Greier ikke finne svar på dette noen plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Permisjon starter 3 uker før termin, ja, såfremst du ikke ønsker selv at den skal starte før. Du kan velge å starte opptil 12 uker før termin, men da vil de antall ekstra ukene du tar før termindato bli forkortet etter babyen er født.

Hvis babyen blir født før termindato, begynner de resterende ukene å løpe, altså ukene som kommer etter de 3 ukene. Som altså vil si at du mister det du ikke har brukt av de 3 ukene.

Skrevet

Det er iallfall slik jeg har forstått det...

Men når babyen har blitt født, skal du få brev fra nav etterhvert, med bekreftelse på endelige permisjonsdatoer.

Skrevet

Riktig som rødhette sier, dersom barnet kommer før termin mister du de tre ukene som er forbeholdt mor før fødsel. Da må du tilbake på jobb før antatt. Du kan velge å begynne permisjon tidligere (selv starter jeg 4 uker før termin), dersom du da går over tiden får du ikke dette "tilbake", men bruker det opp før barnet blir født.

Skrevet

Hvis du føder før de tre ukene så mister du de tre ukene.. men si hvis du føder f.eks en del uker før termin og babyen må være på sykehuset litt lengre enn vanlig.. så starter ikke permisjonstiden før babyen er skrevet ut av sykehus.

Skrevet

Det gjelder uansett... Går man på overtid, begynner permisjonen å løpe normalt, sånn at man da har noe av permisjonen med barnet i magen istedet for å ha tiden sammen med barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...