Bergensbaby nr2 Skrevet 3. januar 2007 #1 Del Skrevet 3. januar 2007 Nå har jeg stort sett vært alene med 5åringen vår hele julen. Pappaen har vært borte på jobb hele dagene så og si hver dag siden juleferien begynte pga mangel på folk på arbeidsplassen. Siden de ikke har hatt nok folk har det vært snakk om lange og sene vakter for å få ting til å gå rundt på jobben. Det har selvfølgelig vært slitsomt som høygravid, men ikke noe problem i seg selv. Vi har kost oss så fint at. Problemet har begynt å komme nå. Med en gang både jeg og pappaen er hjemme blir han helt hyper, kjempeagressiv og skikkelig vanskelig å håndtere. Spesielt mot meg, da er det gjerne "Du er en drittmamma og bare vent til jeg forteller pappa at du er sint på meg, da redder han meg og skal kjefte på deg..." Med en gang en av oss blir alene med han er han som en engel igjen. I dag lå han 10 minutter på sengen sin og gråt "pappa ikke dra fra meg" etter at pappaen hadde dratt på jobb . Som mamma skulle man til tider vært barnepsykolog. Er det flere som har erfaring med en sånn oppførselsendring ved pappas hjemkomst, etc? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7637327-storebrors-begynnende-reaksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpongeBob Skrevet 4. januar 2007 #2 Del Skrevet 4. januar 2007 Hei, er alene med en toåring seks dager i uka, og har sett utviklingen det siste året, ja. Nå er jeg jo så heldig at han fortsatt er liten nok til at mamma er det mest fantastiske i hele verden, gleder meg ikke akkurat til han blir større og kommer til din femårings nivå, nei... Pappa er veldig populær som konsept, for å si det slik, men alle forslag om at pappa skal bade/legge/gå tur osv når han er hjemme blir mottatt med ville protester. Helt til de faktisk er i gang, da er ting helt strålende... Det verste er kanskje at pappaen bare opplever dette som vanskelig og "han vil jo bare ha deg, ikke meg", han får ikke med seg at det vi snakker om i bilen på vei hjem fra bhg og på vei inn i huset er om pappa er hjemme og når pappa kommer, at vi teller ned osv. Dette har selvfølgelig blitt ekstra tøft nå som jeg er veldig gravid og ser litt svart på mye tid med nyfødt + toåring som må tilpasse seg en helt ny situasjon, spesielt siden pappaen ikke har mulighet til å ta så veldig mye fri før langt ut på våren. Fra de femåringene jeg kjenner vil jeg vel si at gutten din er veldig "vanlig" i oppførselen, han reagerer på savn og endringer med å bli sint og avreagerer på den som er nærmest og tryggest. Ekstra hardt nå som du er sliten og gravid, såklart, og sikkert ekstra tøft at det kommer når dere endelig er sammen alle tre og dere voksne kanskje forventer at det skal være ekstra hyggelig? Hvis du gjør alvor av den barnepsykologien får du gi beskjed når du skriver boken med mirakelløsningene... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7637327-storebrors-begynnende-reaksjon/#findComment-7639789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammaja 120107 Skrevet 4. januar 2007 #3 Del Skrevet 4. januar 2007 Trassen satte inn for en måneds tid siden for vår 2-åring. Tror ikke det har noe mewd den kommende babyen å gjøre da. Regelen er at han sier nei til ALT, men så gjør vi ikke noe stort nummer ut av det, og etter at han får tenkt seg om i 30 sekunder, så er det ja til 80% av det vi foreslår. Men helst vil han ha oss begge der hele tiden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7637327-storebrors-begynnende-reaksjon/#findComment-7640489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 4. januar 2007 #4 Del Skrevet 4. januar 2007 Har ikke erfaring fra dette annet enn gjennom jobb.... Jeg vil tro, uten å kjenne hele historien din, at femåringen har savnet pappa mye og ønsker ekstra oppmerksomhet fra ham når han er hjemme og derfor skrur på en atferd som skal fremprovosere mye kontakt med ham istedenfor med deg. Heller negativ kontakt enn ingen/lite/normal kontakt. Men selvfølgelig, vanlig trass kan det også være helt eller delvis. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7637327-storebrors-begynnende-reaksjon/#findComment-7640898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille-k Skrevet 4. januar 2007 #5 Del Skrevet 4. januar 2007 Vi har det akkurat slik som hovedinnleggeren bskriver. Sønnen vår på snart fem er aggresiv og vanskelig når han er med oss begge to (pappaen er mye borte her og), men en engel (stort set) når han er med oss alene. Og det har ikke gått bedre etter at babyen kom... men han er veldig stolt av henne og koser og suser på henne. Vi prøver å ignorere alle "småtingene" han gjør av ugang, snu oppmerksomheten hans når han blir sinna. Og gi han oppmerksomet, men det er forferdelig vanskelig.. Vil ønske deg lykke til og bare si hold ut! Det går nok over. Pappaen får ta med seg gutten deres på aktiviteter på egenhånd (kino, badeland....), tror nok at som mimmi sier, så søker han oppmerksomhet.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7637327-storebrors-begynnende-reaksjon/#findComment-7649781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå