Anonym bruker Skrevet 3. januar 2007 #1 Skrevet 3. januar 2007 Bør man prate med helsesøter før man begynner med grøt, eller kan man begynne litt med smaksprøver uten? Gutten min er 5 mnd, og får for det meste mme. Får mm kun om morgenen og kvelden pga at jeg har lite melk. Han tar bare ca 100-130 ml mme per måltid (5 ganger om dagen), så jeg tenkte jeg skulle begynne med smaksprøver. Gjorde det i dag, første gang, og det ble godtatt ja Er ikke noe farlig med vekta, er god og rund
monztah Skrevet 3. januar 2007 #3 Skrevet 3. januar 2007 Personlig ser jeg ikke noen spesiell grunn til å spørre HS om man kan begynne med grøt - med mindre du selv føler du trenger "godkjennelse" ;-). Vi begynte også tidlig med å gi snuppa grøt - litt før 4 måneders alder faktisk...og hun var også god og rund, men måtte bli ammet VELDIG ofte, også om natten. Har gått helt fint her, og det eneste HS sa da jeg fortalte om grøtstarten var at da kunne vi jo snart begynne med middager også. (Da var hun 5 måneder.) Lykke til!
K123 Skrevet 3. januar 2007 #4 Skrevet 3. januar 2007 en viktig ting med å vente med grøt til den gylden 6 mnds grensen, er at barnet kan nekte å spise. så lurt å venne det til å få noe i munnen på skje før dere er avhengig av å gi annen kost. noe dere er etter 6 mnd. kjenner ei lita jente som nektet plent.... ikke søren om hnun skulle spise noe annet enn pupp... fortvilende!!!!
Gjest Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 Ved fem måneder hadde jeg ikke tatt bryet med å spørre. Det er 4 måneder som anbefales å vente, ved seks måneder trenger de mer jern og da bør man starte hvis man ikke har gjort det før. Men om man vil begynne enda tidligere bør man vel spørre fagfolk. (skal på 3 måneders kontroll i dag og har tenkt til å spørre hva hs synes om å starte så smått nå pga konstant sulten unge:) )
Benni-min Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 Hei. Jeg fikk beskjed av hs at det var lurt for mme-barn å begynne med grøt rundt 4mnd. Er visst ikke så sundt for dem å drikke for mye mme. Vet ikke hvorfor. Men jeg fikk beskjed om å ta det veldig forsiktig. Lang tilvenning.Nå er lillegutt 5mnd, og jeg er oppe i 3 store ts grøtpulver blandet i ca 100ml mme. Har også prøvd glass-mat tilpasset 4mnd. Men ikke mye om gangen. Har også fått beskjed av hs at det er lurt å venne dem til sviskesaft i stedet for malt når de begynner å få grøt. Det virker bedre enn malt. Malt mister visst mye av funksjonen sin når de spiser grøt.Men min liker ikke sviskesaft, men gir ikke opp. Det går greit ennå med malt siden han får så lite grøt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå