Gå til innhold

Hvor viktig er det egentlig med tisselaken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangs og har, som alle andre, sugd til meg all informasjon som finnes der ute om utstyr man MÅ ha, utstyr man BØR ha og utstyr man godt kan klare seg uten! Tisselaken ser det ut til å være en god del delte meninger om...!

Kan jeg droppe tisselaken den første tiden og heller ha f.eks et lite handkle under ham, så jeg får kartlagt hvor viktig det egentlig er med tisselaken med tida?

Eller er det et "must" før han kommer til?

Skrevet

Helt overflødig. Vi har aldri brukt det til våre to barn. Men vi har overmadrasser, sånnne tynne, som vi hiver i vask når ungene en uhyre sjelden gang f.eks kaster opp i senga. Aldri hatt behov for det av andre årsaker.

Skrevet

Tisselaken er veldig klamt å ligge på så jeg satser på å ikke bruke det denne gangen. Den første senga hans kommer han til å vokse ifra i løpet av 2-3 måneder, sist gang hadde han ingen uhell på den tiden. Delvis fordi lekkasjer måtte gjennom nattrakten, laken og helseteppe han var svøpt i. Skulle det skje snur jeg madrassen først, deretter kjøper ny hvis det skjer igjen.

Du kan også bruke en maskinvaskbar overmadrass.

Skrevet

kan jo være lurt for å spare madrassen.. jeg kjøpte på ikea, kostet ikke mange kronene! :)

Skrevet

Var ikke så mye prisen jeg tenkte på som det at det blir klamt til lillegutt, som nevnt ovenfor...! Må jo være fælt å ligge på, samtidig så har vi ikke kjøpt noen overmadrass heller, men får bare satse på at pysj, teppe og laken er god nok beskyttelse vi også da! :o)

Skrevet

Tisselaken trodde jeg også var overflødig, dessuten var det jo motstridende til alle de andre rådene og naturlig og ull og 100% uten plast og alt det der...

En kan ha en ULLKLADD under lakenet og over madrassen, som en overmadrass. Eller en overmadrasd med naturlige materialer, uansett er jo en overmadrass nyttig for vinterbarn. Varmen sprer seg på en god måte da, og blir liksom tatt vare på under dyne der. Madrassen suger liksom mer til seg varmen....Overmadrassen i størrelse grindseng er grei nok å vaske selv, og de fleste barn ligger i grindseng fram til 3 år. madrassen kan trekkes med et tisselaken, gjerne med strikk (som et strechlaken).

Jeg ville tatt meg bryet med både over madrass og tisselaken, for:

1) barnet vil gulpe

2) barnet vil spy

3) guttebarn har denne snurrebassen og vår gutt tisset og tisset i senga IGJENNOM BLEIA !!! snurrebassen la seg langs låret eller oppover langs magen og tisse FORBI bleia rett og slett.... madrassen måtte jo bare kastes! og det var etter mye "ialle dager hva skjer?" - "Skjer dette?" -. "Jøss det skjede igjen og igjen" - osv....

- Tisselaken er absolutt nyttig.Og iøpet av de tre første leveårene vil jo barnet også bli syk!

Lykke til!

Skrevet

jeg har kjøpt meg denne overmadrassen i dag www.dry.no, tisselaken på madrassen, og den kan vaskes. hvis pris ikke betydde noe altså;)

Skrevet

OK, men hvorfor både tisselaken og overmadrass? Selv de gangene jentene våre har sølt med vannkoppen i senga, så har bare overmadrassen blitt våt og ikke madrassen under. Men enig med deg - et eller annet vaskbart som beskytter den vanlige madrassen er lurt. Er vel mest en smaksak hva den beskyttelsen skal være. Men bægge dela hørtes litt i overkant ut :)

Skrevet

meg du sikter til? kjøpte tisselaken for en stund siden, og tenkte å bruke bare det. men fikk tips om denne overmadrassen med vannfast bunn her på bim i går!:) og synes den hørtes veldig grei ut, så gikk og kjøpte den i dag. skal ikke bruke begge nei ;)

Skrevet

Ja, det var deg. Okay, da misforstod jeg nok og da er vi jo enige også :)

Skrevet

jepp! formulerte meg kanskje litt feil:P

Skrevet

Tisselaken for beskyttelse av madrassen

Overmadrass for behaget og bløthet og varme... og dessuten vaskbart siden det ikke er så stort ennå! Men jeg ville ikke spandert alt dette i en liten vugge, det må være et ca 3-års perspektiv på det! Det er desssuten ikke så ille dyrt på ikea! og blir det endel søl med spy og gulp og tiss, så renner det bare rundt tisselakenet!

Vi gjorde det slik etterhvert og angret ikke en dag, jeg kjenner meg veldig igjen i de som bekymrer seg litt over at madrass-tisselaken-laken liksom blir for klamt eller hardt eller kaldt!

Jeg husker selv den vanvittige opplevelsen av himmel da jeg kjøpte min første overmadrass... mmmmmmmmm

Skrevet

Har også hørt at mange bruker tisselaken under overmadrassen. Da slipper man problemet med at det blir klamt, og du beskytter madrassen. Det krever selvsagt at overmadrassen er vaskbar da. Om det er nødvendig aner jeg ikke enda...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...