Gå til innhold

Klistrar tråd: Alva sin fantastiske plan:

Gjest

Anbefalte innlegg

Berre klistrar inn det beste frå denne tråden: http://www.barnimagen.com/forum/thread/7628559

Alva du er heilt fantastisk!!! :)

"Nå har jeg nettopp sittet i nesten en time i telefonen med en fra lånekassen for å få hundre prosent klarhet i alt jeg lurte på om regler og min litt uvanlige situasjon akkurat denne gangen og da kom vi blandt annet inn på dette.

Regelen her var helt klar, hun sjekket opp med lovverket og alt. Nøyaktig ordlyd kan jeg ikke gjengi, men det var omtrent slik:

Mor kan ikke motta (fult) fødselsstipend dersom ektefell/samboer mottar en form for fødselspenger MED UNNTAK AV DERSOM TIDSKONTO ORDNINGEN BLIR BRUKT!

Så da er den hundre prosent sikker og kystallklar! Mor kan altså motta fult fødselsstipend og fortsette studiene sine enten 50% eller 100% og far kan overta hele mors permisjon (minus hennes 6 uker) ved hjelp av tidskonto ordningen og få utbetalt fødselspenger basert på den lønnen hans elv har opparbeidet seg fødselspenger-rett til. Altså, man kan få i både pose og sekk! :-) Både at far får fødselspenger OG at mor får fødselsstipend så lenge mor bare fortsetter med studiene og far velger tidsskontoløsningen."

"Nei, jeg skal bare studere 50% når babyen er født og da tar min mann bare ut 50% tidskonto også i stede for 100% (eller 80%?) som han gjorde da vi fikk nr 2 og jeg var fulltidsstudent. Dette har vi sjekket opp i og det går helt fint, jeg har med andre ord egentlig 50% permisjon selv enda jeg egentlig ikke har det fordi jeg bare melder meg opp til et "jalla-studie" nå dette semesteret (som sist semester) for å opptjene meg rett til fult fødselsstipend, egentlig er jeg bare 50% student som jobber ved siden av ;-) (men av en haug med grunner kan jeg ikke ta i mot fødselspenger i jobb-sitasjon og mottar derfor heller engangsstønaden og rduserer jobbingen til et minimum nå i vår) Jepp, jeg føler meg litt sleip... Men joda, vi har 9 uker, tok ikke med de tre ukene før, tenkte mest på de første 6 ukene etter siden det som oftest er de man snakker om som mors uker."

"Ordningen er der den, den heter bare gradert uttak i stedet, og er enda mer fleksibel :-)" [Det heiter altså gradert uttak i staden for tidskonto no i 2007]

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Annonse

• 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har termin slutten av april og skulle egentlig bli ferdig til våren. Jeg blir ikke helt ferdig, for jg går ikke tilbake til studiene etter fødsel. (Tror ikke jeg orker å gå tilbake til eksamener rett etter fødsel)Jeg kommer til å ta kun en av eksamenene som er i mars(4 til sammen). På grunn av at jeg har vært dårlig vil jeg ta siste året (begynne i høst) og de tre eksamene til vår 2008.

Ringte lånekassen og spurte om jeg hadde rett til fødselsstipend. Han fortalte at jeg ikke skulle fullføre, altså ikke bli ferdig med siste året og fortsette høsten igjen med 2- 3 fag. Da ville jeg ha rett til fødselsstipend. Det er jo bare flott, for da har jeg noen måneder hvor jeg kan kose med den lille:)

Så er spm mitt: Kan far ta gradert uttak 50% i 58 uker fra høsten etter at jeg har begynt med studiene?

Er han nødt til å ta gradert uttak 6 uker etter fødsel?

oioioi, her var det mye som hørtes bra ut, men som var veldig forvirrende for lille meg

1. Kva er fødselsstipend, er det måndtlig utbetaling eller eingangssummen på ca 30 000?

2. Kva vil det sei å bruke tidskonto?

Me har prøvd å få klare svar fra NAV og lånekassen, men det er veldig vanskelig visst. Då sambuaren min var på NAV kontoret blei dei så satt ut av at eg budde i Ungarn at dei ikkje kunne forklare han nåken ting. Dei skulle ta kontakt når dei hadde undersøkt og sidan har me ikkje høyrt frå dei. Men eg har funne ut at sidan ungarn er eit EØS land, han arbeider i Norge og eg mottar stipend og lån fra lånekassen så har me samme rettigheter som dei som bur i norge. Trist at ikkje NAV, som er innehavar av reglane, veit dette. Eg er så lei av å ikkje få klare svar.

Eg har og tatt kontakt med lånekassen og der fekk eg beskjed om at eg fekk pengar av dei ungens første 8 uker når eg er heime, og mannen fekk sine pengar då han var i permisjon, me kunne ikkje få samtidig. Er dette utdaterte reglar? Han sa ingenting om denne tidskontoen som eg ikkje veit kva er. Han sa og at eg ikkje kunne søke om desse pengane før ungen var født og at eg ikkje skulle gjere nåke i forhold til lånekassen før då. Men så syns eg at eg har høyrt at folk har fått utbetalt 30 000 frå lånekassen i uke 26, Er det nåken som veit kva desse pengane er?

• 2 måneder senere...

Annonse

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...