Anonym bruker Skrevet 3. januar 2007 #1 Skrevet 3. januar 2007 mitt inntrykk er at de som ikke har brukt bedøvelse (og er sååååå stolt over det...) at deres fødsler var rimelig korte..
Tess30 Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Brukte 38 tima. Fikk epidural to tima før ho kom ut...Men fikk ikkje ha den....
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2007 #3 Skrevet 3. januar 2007 Har hatt en fødsel som var over 30 t og en på 4 timer, uten bedøvelse. Fødselen som varte i 4 timer var vondest. Så om det varer kort, så kan smertene bli mer intense.. Selvfølgelig er man stolt.. :-)
Mamma katt Skrevet 3. januar 2007 #5 Skrevet 3. januar 2007 Fødte uten noenting, det tok 24 timer fra første rie til hun ble tatt med vaacum (da fikk jeg heldigvis litt lokalbedøvelse der nede). Brukte badekar. De måtte ta vannet mitt,og etter det gikk jeg fra 6-10 cm. på tre kvarter. De riene var så vonde at de var nesten ikke til å overleve, men da var det for sent med bedøvelse... Er litt stolt over at jeg klarte meg i etterkant, men vet ikke om jeg skal tørre å satse på en naturlig fødsel med en eventuell nestemann og. Det var VONDT og LENGE. Det var en periode på slutten at kroppen var så sliten at riene gav seg helt og jeg måtte få drypp. Trodde seriøst at min og barnet sin sisste time var kommet. Men for en premie som kom ut til slutt!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2007 #6 Skrevet 3. januar 2007 Jeg brukte 12 timer. Hadde helt klart okrket 10 til uten bedøvelse! )
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 3. januar 2007 #7 Skrevet 3. januar 2007 Aldri sagt at jeg var stolt av ikke å få smertestillende! Hadde intense smerter når det varte, skulle prøve lystgass men ble bare kvalm. Klarte verken sitte eller ligge det var så vondt, måtte gå!
ChaChi Skrevet 3. januar 2007 #8 Skrevet 3. januar 2007 om den var kort eller ikke er vel litt etter som hvordan en ser på det. riene startet fredags kveld i 18 tiden, jenta var ute søndag kl 00.44. jeg dro ikke til sykehuset før lørdag kl 21.30. så tiden på sykehuse ga ikke akkurat rom for bedøvelse.. men må bare si det; alle som har født, både med og uten bedøvelse, har god grunn til å være "såååååååå stolte", for det var uten tvil det mest sinsyke jeg har vært med på,og ganske sikker på at det ikke er så veldig mye bedre med bedøvelse heller..
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2007 #9 Skrevet 3. januar 2007 25 timer fra vannet gikk til jr var ute..ingen bedøvelse, men fødte i badekar.. Varmt vann hjalp veeeldig.. Frister til gjentakelse, men klart det var vondt når det stod på som verst..!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2007 #10 Skrevet 3. januar 2007 Fødsel nr 1 varte 19,5 timer (nesten 20 det), og jeg fikk ikke bedøvelse annet enn to trekk fra lystgassen under pressriene (det hjalp ikke et kvekk). Så ingen epidural eller andre godsaker her. Fikk ikke fordi JM mente jeg hadde for liten åpning til epidural. Så gadd hun ikke måle før det ble full åpning, og da var det jo for sent.
Septemberstjerna og Martine Skrevet 3. januar 2007 #11 Skrevet 3. januar 2007 Det gikk 40 timer fra de første riene begynte, til hun var ute. Brukte lystgass da pressriene satte igang, ellers ingenting.
Gjest Skrevet 3. januar 2007 #12 Skrevet 3. januar 2007 riene begyne på fredag og hun ble født søndag så hadde en relativt lang fødsel synes jeg selv men brukte ikke bedøvelse da..
Firefly77 Skrevet 3. januar 2007 #13 Skrevet 3. januar 2007 Jeg var veldig stolt etter fødselen, holdt på i 21 timer, og han satt fast, så jeg måtte få drypp for å sette igang riene igjen, siden de var begynt å gi seg. Legen kom til slutt etter 2 timer med pressrier, og jeg ble klippet og han la seg på magen min og dyttet med. Fikk selvfølgelig lokalbedøvelse da de klipte meg. Og jeg fikk ikke skrekken, hvert sekund med smerte var verdt det. Men i ettertid har jeg fått inntrykk av at det ikke er så vanlig med epidural som jeg trodde, at de aller fleste føder uten, og det går jo som regel helt fint. Og de som har hatt behov for smertestillende, har sannsynligvis hatt vondere rier, og kanskje også vært slitne, da er jo alt mye vondere.
Attpåklatten:-) Skrevet 3. januar 2007 #14 Skrevet 3. januar 2007 Jeg er ikke såååååå stolt over at jeg klarte 2 av 3 fødsler uten. Den tredje endte med akutt ks etter 36 timer..........Den første varte i 12 og den andre i 4 timer. Var ikke verken mer eller mindre vondt, men man blir jo selvfølgelig mye mer sliten av 36 timer enn 4................men det sier seg vel selv:-)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #15 Skrevet 4. januar 2007 Min varte i 2,5 døgn med rier hvert 5 min... Jeg hadde total bekkenløsning fra uke 21 og hadde fått beskjed at det skal ikke være noe som hindret for normal fødsel... Bullshit... Fikk først beskjed om å ta pinex forte fra sykehuset da riene hadde vart i ca 12 timer, men etter 1,5 døgn dro jeg inn på sykehuset igjen. Jeg er en av disse sære menneskene som man ikke kan avlese rieaktivitet på disse monitorene de bruker (ikke engang de siste pressriene ga utslag) og fikk først beskjed på sykehuset at det nok var en urinveisinfeksjon!!! men så begynte de å forstå at det jo faktisk var rier selv om de dumme maskinene ikke plukket det opp.. Fikk aldri ordentlig årning men jenta stod å stanga i bekkenet... Måtte virkelig tvinge dem på sykehuset til å hjelpe meg.. Jeg var ikke i stand til å røre meg pga bekkenløsningen og den dusjen alle snakker om var et rent smertemareritt ettersom vannet da trommet rett på de supervonde hoftene mine. Hadde med hjelp klart å komme meg inn i dusjen og klarte så ikke å komme ut igjen. Hufffff!!! Ellers lå jeg bare i senga og pustet mellom slagene... Brukte da pinex forte i første del av riene og deretter akupunktur (hjalp ca 30min) , 2*saltvannspapler (huff de svei, men hjalp en liten stund hver gang), og deretter epidural med drypp. Da press riene satte i gang var hun ute på 15 min. Det verste ved hele fødselen var ikke da hun kom ut, men da de skulle løfte opp foten min for å legge den i den bøylen (fødte liggende på siden). I ettertid har det vist seg at hun har KISS og vi har hatt en del problemer pga det. Skulle ønske sykehuset faktisk hadde hørt på meg da jeg fortalte at jeg hadde rier så hadde lillejenta sluppet å få KISS fordi hun måtte ligge der og bli torturert i 2,5døgn. Fortsatt traumatisert når jeg tenker tilbake ..
m-mamma Skrevet 4. januar 2007 #16 Skrevet 4. januar 2007 Varte 48 timer fra vannet gikk. Men riene var selvfølgelig ikke voldsomme den første tiden. Fikk ingen bedøvelse i det hele tatt. Er stolt over det, men ville ikke vært noe som helst nederlag å bruke smertestillende. Selvfølgelig var det slitsomt, men jeg tror egentlig at kroppen har bedre av at det ikke går så sinnsykt fort. De som føder raskt rekker jo ofte ikke bedøvelse da.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #17 Skrevet 4. januar 2007 Min varte i bare 17 timer og det etter å bli igangsatt, noe som gjør at kroppen ble "revet" opp altfor raskt og ungen satt seg fast. Fikk etter en stund epidural, men den ble satt feil og funka ikke. Så jeg har nesten født uten bedøvelse, som endte med haste snitt (med bedøvelse selvsagt). Jeg er ikke såååååå stolt av det, men veldig glad for at det gikk så bra og at smertene endelig ble belønnet med en skjønn gutt
Zupermam Skrevet 4. januar 2007 #18 Skrevet 4. januar 2007 å jo da! Epidural lenge leve! Kjente riene som svake svake menssmerter! Anbefales, for da har man krefter til å presse ut en 5 kg´s unge til slutt!
Hoppetussa Skrevet 4. januar 2007 #19 Skrevet 4. januar 2007 Holdt på i 30 timer, brukte lystgass. På en måte er det kanskje bedre om fødselen varer lenger, for da får kroppen mer tid til å forberede seg. Jeg ble heller ikke sydd.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #20 Skrevet 4. januar 2007 Hmmm... Jeg holdt på i to timer, og kunne ikke ha vært bedre forberedt! :-)
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 4. januar 2007 #21 Skrevet 4. januar 2007 Trenger ikke være sammenheng mellom kortvarig og enkel fødsel...
Guttemamma til tusen :) Skrevet 4. januar 2007 #23 Skrevet 4. januar 2007 27 timer uten bedøvelse.. IKKE MITT VALG!!!! Hadde tatt imot alt som hadde kommet min vei!! nå skal det sies at jeg var sta og gikk hjemme i 24 timer før jeg dro på sykehuset, og jeg hadde noen timer midt på dagen uten noe særlige rier. Men da jeg kom opp på sykehuset og "kun" hadde åpna meg 5cm på alle de timene så jeg velødig mørkt på det, og ba om bedøvelse av alle slag! det var ikke anestesilege på huset, og han måtte ringes hjem til hvis jeg ville ha epidural, så terskelen skulle være ganske høy før jeg fikk den! I tillegg var jordmora alene på vakt, og 4stk fødte den natta, så vi var uten henne store dele av tia, så hun fikk ikke sett hvor utslitt jeg var! blir det noen neste gang, skal jeg sørge for at epiduralen ligger klar når jeg kommer inn..hvis ikke føder jeg en anna plass!!!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #24 Skrevet 4. januar 2007 helt enig anonym. hadde en føsel på 12 timer og en på 2 timer og den som varte i 2 timer var mye verre enn den på 12. gikk fortere, men MYE vondere. og er stolt over og ha klart meg uten bedøvelse, kroppen klarte seg selv.
krksk Skrevet 4. januar 2007 #25 Skrevet 4. januar 2007 epidural er gull verdt og hvorfor skal man tilbake til steinalderen og føde med voldsom smerte når ma ellers i medisinen skal smertestilles for det minste.. hmm.. forstå det den som kan.. jeg fikk epidural etter 14 timer med svært så vonde rier.. det var JM som bestemte at jeg skulle ha epidural tilslutt.. men neste gang vil jeg nok be om det selv på et tidligere tidsp i fødselforløpet!!!! Lenge leve epidural.. mye finere fødselopplevelse med! Kunne jo slappe av og snakke med mannen min, spøke om det som var pågang!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå