ava* Skrevet 3. januar 2007 #1 Skrevet 3. januar 2007 har ei tulle på 3 mnd i morgen, hun har den siste tiden lagt dårlig på seg. Det rare er at hun tisser og bæsjer veldig bra!!! Det jeg nå lurer på er om næringsinnhold i morsmelken er avhengig av hva jeg spiser??? at jeg kanskje produserer "tynn" melk fordi jeg spiser lite og "lett" mat, mat med lite fett???? Hjelp!!! Prøver å gi henne litt MMe men hun vil ikke ha flaske, så det er ikke så lett!!
Hoppetussa Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Det vil først og fremst gå utover deg om du spiser lite/lite næringsrik mat. Kroppen har en fantastisk evne til å prioritere melkeproduksjonen, akkurat som den prioriterte næring til babyen i magen din. Lite fett i kosten er bare bra så lenge du får i deg vitaminer o.l. Matportalen.no har skrevet om kosthold for ammende kvinner.
Blomman Skrevet 3. januar 2007 #3 Skrevet 3. januar 2007 husk vekt går i rykk og napp! Les ellers på ammehjelpen.no er hun fornøyd ellers da??
ava* Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2007 Jeg syns hun virker fornøyd. Jeg blir veldig usikker på ammingen og om jeg har nok mat til henne når hun ikke legger på seg no særlig!!? Og at hun ikke vil ha flaske gjør ikke saken no lettere!! Tok i går 25ml en time etter at jeg ammet. Tenkte kanskje at det hadde en sammenheng m hva jeg spiser fordi jeg har veldig dårlig matlyst om dagen+ og har ikke no vekt/fett overskudd å ta av. Syns jeg ser at Kraftige mennesker ofte har store runde barn og at det kunne være en sammenheng i hva de spiser og hva melken består av!!! Akkurat nå gleder jeg meg veldig til å kunne begynne med grøt slik at hun øker videre i vekt!!
Expat Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 Du kan med hell legge i umettede fettsyrer i din mat. Olivenolje når du koker noe, i salat, litt i sausen, spise billig tunfiskboks (sånn "i biter" i boksen, ikke dyr "store stykker" (pga miljøgifter)), laks til middag, trankapsler. Det er godt for deg, og de umettede fettsyrene går over i barnets mat. Du kan også spise ammekake (se egen tråd om "øker melkemengden") hver dag (lag de som muffins, da er de lettere å tine og smuler mindre), og bruke protein-shakes fra apoteket ("gainers fuel", eller sånn for syklister). Melkemengden din kan gå litt ned hvis du røyker, trener mye eller knallslanker deg. (Eller stresser noe forferdelig med f. eks. dåp/navnedag. Eller annet stress.) For stram treningsbh for lenge på kan gi mindre melk fordi det lager kunstig spreng. Ha gjerne en med knepping forran eller bak, slik at du kan kneppe opp så fort du slutter å hoppe. Husk, maks 500g i uken ned (pga miljøgifter til barnet), minst 2000kcal for deg når du fullammer, og ikke under en BMI på 20 i ammeperioden (for å spare din kropp). Spiser du 2000kcal så tilsvarer det mindre enn 1500kcal på en vanlig slankekur. Men, som Blomman sier, det er utrolig sånn som kroppen tar seg av barnet først. Men det sliter altså på deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå