Anonym bruker Skrevet 3. januar 2007 #1 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg har gått til psykolog i 1 år nå pga opplevelser fra barndommen min som har kommet veldig sterekt frem nå når jeg selv fikk barn. Skal snart tilbake i jobb, kvir meg masse da jeg ikke føler meg 100% ennå. Blir utrolig fort stresset og da føler jeg at alt går i mot meg og jeg blir irritabel og deppa, kommer inn i en vond sikrel. Mao ikke noe kjekt å leve sammen med meg når jeg får "byene" mine. Heldigvis har jeg en fantastisk mann og pappa til mine barn (som selvsagt er mer knyttet til han, pga min sykdom. Er kjempe bekymret på hvordan det skal gå når jeg skal begynne i 100% jobb............. er redd for at jeg blir kjempe sliten og det igjen går utover familien min........... Finnes det noen ordninger for oss "slitere". Har ikke råd til å søke om ulønnet permisjon i flere år heller......... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7633694-deprisjon-og-uf%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 4. januar 2007 #2 Del Skrevet 4. januar 2007 Har du vært sykemeldt i 1 år, eller har du nylig hatt fødselspermisjon? Reglene for sykemelding er at man kan være sykemeldt i inntil 1 år. Deretter kan man søke om rehabiliteringspenger, dersom man fremdeles er syk og er under aktiv behandling, f.eks. psykolog. Rehabiliteringspenger kan man få i inntil 1 år, men kan forlenges dersom man er i behandling som snart skal avsluttes pga. at man begynner å bli frisk. Dersom man etter året med rehab.penger ikke er frisk enda, kan man søke videre på uførepensjon. Det vanligste da er midlertidig uførepensjon som man kan få i inntil 4 år, mens man følges opp underveis for å se om sykdommen kan bli varig eller om man kan bli frisk. Blir man ikke frisk, kan man søke om varig uførepensjon. Man kan samtidig med både sykepenger og rehab.penger starte arbeidstrening enten på gammel eller ny arbeidsplass, og man kan også få dekket omskolering til annet yrke av aetat og få attføringspenger, dette hvis man anses som for syk til å gjenoppta sin gamle jobb men frisk nok til å arbeide i en annen type jobb. Arbeidsgiver plikter også å tilrettelegge arbeidet for deg etter 8 ukers sykemelding dersom du ønsker å prøve deg litt i jobb igjen. Du kan også være gradert eller aktivt sykemeldt, f.eks. jobbe kun 20 % eller ha en ordning med at du kan komme og gå etter hvordan formen er. Du kan også f.eks. jobbe 50 %, og få 50 % av sykepenger, rehab.penger eller senere uførepensjon. Sykepenger tilsvarer 100 % lønn, mens rehab.penger, attføringspenger og uførepensjon tilsvarer 66 % av tidl. lønn/sykepenger. Dersom du nylig har hatt fødselspenger regnes dette på lik linje som inntektsgivende arbeid, men jeg vet ikke om de regner da 100 % av din tidligere lønn eller av hva du fikk i fødselspenger dersom du hadde 80 % av lønn. Forøvrig ville jeg anbefalt deg å ta opp med din psykolog/ fastlege om du kanskje bør begynne på antidepressiva, i og med at du har vært deprimert såpass lenge. Jeg går på det, og fikk et helt nytt liv og fungerer utmerket i jobb med medisinene. Det er jo ikke noe særlig å gå ut av arbeidslivet når man er såpass ung, og dersom din nåværende psykologbehandling ikke fungerer noe særlig bør vel andre behandlingsmetoder vurderes. Uansett er det kanskje bedre for deg at du jobber litt, f.eks. 50 %, istedenfor å være 100 % sykemeldt, og så se om du klarer dette. Håper du ble litt klokere av dette, og håper du finner en løsning på problemene dine og at du kan bli frisk og fungere bra. Er noe dritt med depresjon/ angst, det kan jeg skrive under på. Masse lykke til til deg!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7633694-deprisjon-og-uf%C3%B8re/#findComment-7650761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå