RockMyWorld Skrevet 3. januar 2007 #1 Skrevet 3. januar 2007 Er det samme egenmeldingsregler for gravide? Mener at noen engang fortalte meg at når man er gravid kan man benytte flere egenmmeldinger enn vanlig. Jobber i en bedrift som fortsatt holder seg til gode gamle 4 X 3 dager egenmelding per år. Betyr det at jeg bare kan ta ut egenmlding 4 gang per som gravid også, eller er det andre regler nå? Noen som vet???
2jenter♥♥ Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Vet ikke om du har rett på flere egenmeldingsdager som gravid, har aldri hørt om det iallefall. Men stussa litt på det at arb.giver fremdeles benytter seg av den gamle sykeordninga.... Du kan ha 24 kalenderdager med egenmelding, uavhengig av hverandre.
RockMyWorld Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2007 Ja det er veldig irriterende, og en dårlig løsning, men sånn er det der jeg jobber. Det er vel fortsatt frivillig hvordan bedrifter organiserer egenmeldinger, og ikke alle har funnet ut at 24 "frittstående" kalenderdager nok er bedre enn den gamle regelen. MEN, men...sånn er det der jeg jobber. Fungerer svært dårlig som gravid dog, for sjansen for at man har bare 4 dårlige dager i løpet av svangerskapet er kanskje ikke så alt for stor. Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2007 #4 Skrevet 3. januar 2007 Jeg er mellomleder i en bedrift som også holder seg til den gammeldagse ordningen, og du har faktisk ikke krav på mere hvis du ikke har det spesifisert i avtalen med bedriften din... Kanskje noe å krige for ved neste lønnsoppgjør. For å gjøre gjerrigheten komplett nekter arbeidsgiveren til mannen min å betale han lønn for de to ukene pappaen er hjemme etter fødselen også. Det har man heller ikke krav på nemlig, pappa ha krav på 14 dagers permisjon, men ingen lønn (selv om de fleste arbeidsgivere gir det da). Det eneste som er anderledes en ellers er at hvis du blir sykemeldt kan arbeidsgiveren søke trygdekontoret om å få tilbakebetalt lønna for de første sykedagene dine som det jo vanligvis er arbeidsgiver som må betale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå