Gå til innhold

Hvorfor C, X, Z og unødvendige H-er???

Anbefalte innlegg

jeg er kanksje litt jålete av meg jeg da...:) Navnet mitt skrives med C og ikke K, kan ikke fordra at folk skriver navnet mitt feil for da synes jeg det "ser" stygt ut selv om det uttales likt. Ville valgt C foran k i alle navn man kan bruke begge.

Fortsetter under...

Hørt om Norsk Språkråd?

Hvert år tar de stilling til om ord skal endres. for eksempel er det nå lov å skrive sjiraff, sjampanje og vei - i motsetning til gamle giraff, champagne og veg.

De som jobber som lærere kan fortelle deg at det stadig er endringer i språket!

Beklager, men dette har jeg peiling på :o)

Annonse

• 2 uker senere...

Keziah (engelsk) heter datteren min da vi ikke fikk bruke den norske formen Kesia (hun er nå 18 år)så da kommer disse bokstavene til sin rett, men nå går det an å skrive det rett frem, men hun vil ikke endre skrive måten. Så da kan jo du synes hva du vil eller kanskje du skulle søke deg jobb innenfor Folkeregisteret så kanskje vi hadde fått endret på alle disse ekle bokstavene som du ikke liker en gang for alle.

Aleksander kan også skrives Iskander så har du fått det også å irritere deg over.

Hehe... Må le litt av hvordan noen hisser seg opp! Selv heter jeg Elisabeth, og i tenårene lekte jeg med tanken på å endre det til Elizabeth... Men nå tenker jeg at det kanskje var like greit at jeg ikke gjorde det... :)

Har ellers aldri latt meg plage av stum H på slutten der...

Gjest Antarctica

Iskander er en historisk variant av nanvet til én bestemt Aleksander, nemlig Aleksander den Store, så det du sier der er ikke sant. Det er som å si at Katarina "kan skrives" Katja. Når du endrer det så mye dreier det seg faktisk om et helt nytt navn, f eks bygd på en kjælenavnsform av det opprinnelige. Iskander er en variant av Aleksander, ikke en annen stavemåte!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...