Gå til innhold

Hvordan kan jeg fortelle ei gravid venninne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser at det er mange som allerede har skrevet inn, men ville bare si at jeg kjenner meg litt igjen. Jeg er så heldig at jeg allerede har ei jente på 10 år fra et tidligere forhold, men samboeren min og jeg har slitt lenge for å få det til. Har hatt 4 spontanaborter i løpet av 2,5 år, og det har til tider vært utrolig tøft. Samtidig har alle mine beste venninner begynt å få barn (jeg var tidlig ute med min første). Kanskje har det vært lettere for meg å takle siden jeg allerede har en datter (jeg burde vel ikke klage i det hele tatt...), men jeg har likevel kjent på de samme følelsene.

Jeg har vært veldig åpen overfor mine venninner om abortene og om hvor vanskelig det har vært, samtidig som jeg har vært fokusert på å glede meg på deres vegne. Jeg tror dette har vært viktig for å holde på det gode vennskapet! Fordi de vet om abortene har de vært hensynsfulle og vist meg sympati - samtidig som jeg har fått dele deres glede over å få barn.

Nå er jeg gravid igjen - uke 11 - krysser fingrene og vet ikke hva som skjer hvis det ikke funker denne gangen (da går jeg vel ned i kjelleren og blir der... ). Har nettopp fortalt en av mine beste venninner om det (hun har nettopp fått barn selv), og hun ble så utrolig glad på mine vegne at jeg ble helt rørt.

Så mitt råd er: Prøv å glede deg over at din venninne er gravid, men fortell henne gjerne om din sorg og gi henne sjansen til å forstå. Ellers oppstår det så fort såre følelser og misforståelser, og da kan det være vanskelig å finne tilbake til vennskapet igjen senere.

jeg klarte å glede meg over ei vennines graviditet selv etter en sa, og ho får barn med xèn min som jeg prøvde å få barn med drit lenge, Skjønner Veldig godt hvorda du har det, har da hatt mine stunder hvor jeg har tenkt.. skal det aldri bli min tur, men dine sorger skal ikke gå utover andres gleder... Din tur kommer.. Det gjorde min og ingen trodde at jeg kinne bli gravid etter mye sykdom.

Om denne venninnen betyr mye for deg sier du det ikke, da kan du miste ei venninne,, og de trenger du...

Jeg har selv en venninne som har prøvd i 1,5 år og jeg gruer meg til å si det til henne. Jeg vet at hun blir glad på mine vegne, men jeg tror nok at det er litt sårt for henne å høre - og det skjønner jeg godt!!!!!!

Ikke si at du ikke klarer å glede deg på hennes vegne eller at du syns det var vondt å høre at hun er gravid. Jeg regner med at hun vet at du sliter med å bli gravid, så da tror jeg ikke at du trenger å si noe, jeg tror hun vil skjønne at du syns det er vanskelig og hun føler sikkert med deg!

Det er trist å høre at du er så bitter.....

Lykke til videre, det er mange som må prøve over ett år før de får de får det til!!! Ikke gi opp!

klem

Min første tanke etter å ha lest innlegget ditt er at jeg synes at du godt kan fortelle din venninne om følelsene dine vedr. hennes graviditet kontra din manglende graviditet , men ikke bebreid henne som har blitt gravid . Kom samtidig på én episode som hendte meg da jeg var syv uker på vei med min datter (som nå er seks år) . Jeg gikk da på en keramikkfagskole sammen med elever i mange aldre. Nyheten om min graviditet hadde akkurat lekket ut og mange gav meg små hyggelige smil bortsett fra en dame (mye eldre enn meg , jeg var 24 og hun snart 40). Hun kom bort til meg med stiv , trampende gange og nermest spyttet ut "- den enes glede, den andres død". Jeg spurte forsiktig hva hun mente med det og hun snudde seg vekk fra meg med haken i været og sa med dårlig skjult forrakt "-jeg aborterer nå , jeg blør etter ni uker , og her sitter du og stråler over ditt svangerskap" . Hun mente tydeligvis at jeg ikke fortjente å være gravid og jeg ble så sjokkert over utbruddet hennes at jeg husker både henne og ordene hennes som om det var i går. Hørte senere at hun fikk en velskapt datter og ble glad for det , og tenkte at det hun en gang sa til meg har hun sikkert glemt .. men jeg vil aldri glemme det.

Så tenk over måten du event. forteller din venninne om din manglende glede over hennes graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...