Gå til innhold

Hvor mye snakker deres 1-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min ble nylig 1 år, men sier ingenting enda.. Kan enest si mamma hvis han er grinete... Han er ellers tidlig ute på alt, gikk da han var 1 år...

Er vell ikke unormalt at han ikke sier noe enda? Vi er mange som snakker myt til han, han har også en snakkesalig storebror, så det er ikke det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det er nesten litt farlig å være for mye inne på disse nettsidene, alt som ikke er ekstremt tidlig blir jo ansett som unormalt.

Er kanskje litt ekstra ømfintlig siden datteren vår har CP (svak grad) og er ganske sen motorisk.

Mentalt derimot er det ikke noe i veien, men hun er ikke så rask i språket heller... Hun sier Hei, Mamma, Pappa, Boff (i stedet for woff...) og har begynt å si Hadet, og hun er 22 måneder.

Og hun er innenfor "normalen".

Det er helt normalt at et barn på 1 år ikke har noen ord, og han sier jo mamma... Gi det litt tid, de sier jo at det ofte er slik at hvis barnet går tidlig så snakker det sent og omvendt, men jeg vet ikke om det er noe i det...

Det kommer nok snart skal du se... Lykke til!

Skrevet

vårres kar e snart 1 år. han kan bl.a sei; der,pappa,tante(!!!),vov-vov(hund),off(huff),

men han kan ikkje sei mamma!!!:(

men det kommer sekkert ettrekvært:)

Skrevet

min gutt på 12 mnd kan si: hade og vinke(begynte når han var 8 mnd)

og når han var rundt 10-11 mnd begynte han å si: mamma,der +peke, pus, vovv,nei og nikke...kommer ikke på noe mer.. men det kommer nye ting hver dag.. men han går ikke enda da..

Skrevet

Vi har en liten apekatt som hermer det meste vi sier, hun har vel 10-15 ord som hun sier og bruker "riktig".

Hun begynte forresten ikke å si mamma før for noen uker siden, men pappa har hun sagt lenge... Hun er forresten 14 mnd.

Tror det varierer veldig mye fra barn til barn. Ei på avdelingen til vesla er snart to år og snakker helt rent og har et stort ordforråd, mens andre jevnaldrede ikke sier noen ting omtrent.

Skrevet

Han jabber og prater nærmest uten stopp hele dagen, men det meste er uforståelig da. Hører at han øver seg på tonefallet og oppbygginga av språket liksom, kjempeartig å høre.

Ord han kan, mamma, pappa, baby, oi, ok, hade, hei, nam, vovv, fysj, så husker jeg ikke flere men det er sikkert noen til..

Ellers går han ikke enda, men går mellom, holder seg eller kryper. Veldig stødig, men tør ikke slippe seg. Han danser til all musikk, og forstår mye av det som sies, både av oss og på tv f.eks.

Skrevet

Snupi er 12,5mnd og sier mam, pap, dæ (der), woa (kvakk). Bruker veldig mye "dæ" og peker på det hun vil ha eller ser på.

Jeg tar det fullstendig med ro at hun ikke sier så mye ennå, hun babler og smiler og ler.

Hun går ikke ennå, men står ganske støtt.

Skrevet

Min nyleg 1 åring har ein blåselyd for lys, elles så har han 2-3 "ord" som me er usikre på om er bevisst eller ei. Klagar "me,me,mem" ofta når han vil ha bryst. Veit ikkje heilt om det er ein klagelyd berre, eller om det skal tyda melk. Så seier han kanskje "gakk" til and og "takk", men han babler ofte liknande lyder så det er vanskeleg å veta.

På helsestasjonen i dag spurde ho ikkje om han hadde ord men om han hadde lydar som "ma ma" , "da da". Så eg trur det er det som er det som er det forventa å kunna.

Sjølv om dei ikkje kan seia så mykje, så forstår dei sikkert mange fleire ord enn me trur. Og så kjem dei nok ut av munnen etterkvart. Spanande tider!

Skrevet

Vesla vår sa bare pappa og hei hun, da hun var ett år. Og vi snakket til henne hele tiden, så det var ikke grunnen. De neste månedene forsto hun mer og mer, og kunne etterhvert peke på kroppsdeler, hente og legge tilbake ulike ting, osv. Ikke før i juleuka (hun er nå nesten 18 mnd.) har ordforrådet eksplodert. På en uke økte det med omtrent 30 ord. Veldig tydelig at det er mye hun har forstått, og så plutselig kommer alt på en gang. Nå ber hun plutselig om ting hun vil ha, sier at hun vil ut, at hun har bæsj i bleia, osv. Fryktelig morsomt. Ikke bekymr deg, men gled deg heller over at han i tida framover kommer til å forstå mer og mer og om ikke lenge kan han gjøre seg forstått i mange situasjoner.

Skrevet

Mamma, pappa, pys, lys, mer, gakk gakk, vam (varm)

Skrevet

Nordjenta er akkurat fylt 10mnd.. hun sier mamma, pappa, nei, ys (lys), is (nisse).. ellers så har vi lært henne tegn til tale for lettere å kunne kommunisere, så i tegn bruker hun, hund, katt, fugl, sulten, tørst og takk for mat..

Skrevet

Han er 14 mnd og kan si mamma, pappa, hysj, fy, ja og lys. Kan lydene til bil, sau, hund og ku, men som regel blir det bare brum brum når vi spør ham... Pappaen spurte om å få telefonen, da gav han den og sa "her". Kommer flere og flere ord hver uke, kjekt å høre..

Skrevet

gutten vår er 12 mnd og prater i ett sett... men sitt eget uforståelige språk foreløpig hehe. Han sier dæ, og det er jeg ganske sikker på at betyr der. han sier også ssss og det kan noen ganger bety lys andre ganger pus. Jeg har inbilt meg at han sier mamma, men nå er jeg jammen ikke sikker lenger;o) Men han forstår flere ord, som pippippen (navnet på favoritt bamsen), hvor er, og selvsagt pus og lys. Ellers går det mye i dadadada ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...