Gå til innhold

Permisjon - dele med far

3 små!:) Gutt, gutt og jente!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, vi diskuterer iallfall hvordan vi skal fordele permisjonen. Det er jo litt forskjellige grunner til at vi ønsker å dele permisjonen så godt som 50-50 mellom oss. Den største og viktigste grunnen er jo selvfølgelig at pappaen har lyst til det selv! Deretter kommer hensynet til at vi begge er svært nye i våre jobber og ikke ønsker å være borte så veldig lenge av gangen. Vi bare diskuterer det enda, da:) Også vil vi gjerne høre hva jobben sier om det. Jeg ville jo selvfølgelig ikke hatt noe imot å ta ut all den permisjonen jeg kan få;) Men tenker LITT på pappaen også... Hehe... Tenkte at det kunne vært fint å høre hva andre her inne syntes/tenkte om samme sak også:)

Klem

Dette er et tema vi har snakket endel om før jeg ble gravid. Har ikke fått sjekket ut så mye enda, men tenker på en fordeling fra babyen er et halvt år og ikke så avhengig av morsmelk lenger. Vi tenkte en 60/40 fordeling, der han er hjemme to dager og jeg tre. Han ønsker dette veldig selv ihvertfall. Dette må vel søkes om før barnet kommer?? Tidskonto..

Vi deler ikke 50/50 men mannen får mesteparten. Jeg tar kun de 3 ukene før fødsel og 6 etter som jeg MÅ ta, resten skal mannen ta ut slik at jeg kan gjøre ferdig studiene mine etter planen. Håper bare at NAV ikke krever at full tid studier og jobb absolutt MÅ være nøyaktig 100%, ellers må jeg ta ut 1 års permisjon selv. Har hørt de ikke er totalt firkanta på det her, så jeg krysser fingrene.

Hei, Mizz Lene.

Det med 60/40 var faktisk en veldig god idé. Den kanskje vi skal tenke litt på...;) Jeg hadde også lyst til å vente med å dra tilbake på jobb til ca etter nyttår igjen (nesten seks mnd), men dette må jo både diskuteres med mann og jobb;) Jeg har prøvd å lese litt ang dette med tidskonto (som jo har fått nytt navn etter nyttår....), men finner ikke så mye... Syns dette med fordeling er så vanskelig...

Til emin: Det med studier og jobb er absolutt ikke så lett, det kan jeg forstå... Jeg håper at dere får det til og at NAV ikke er så firkanta;)

Syns det er kjempehyggelig å kunne veksle litt meninger/ønsker med dere! Flott med flere synspunkter, så tusen takk:)

Annonse

Vi skal dele tilnærmet likt. Synes det er ganske viktig, og har litt problemer med damer som synes permisjonen er "sin". Kan jo være forskjellige grunner til at det er praktisk og greit at kvinnen tar en lengre del, men hvis det ikke er særlige grunner bør da også pappaen få tiden og roen til å bli kjent med barnet!

Hvis alle delte likt ville grunnlaget for diskriminering av unge kvinner i arbeidslivet, som dessverre ikke er så uvanlig, bli borte. Dvs at arbeidsgivere i så fall ville vite at både unge menn og damer hadde like stor sannsynlighet for å gå ut i permisjon, og dermed ikke lenger ha noe å vinne på å la være å ansette damer.

Vi er i en litt annen situasjon der faren jobber offshore og har helt andre ordninger. Han har ikke permisjon på den måten, men har jo en mnd hjemme og to uker ute. Siden han ikke kan/kommer til å kreve mer permisjon tror jeg at jeg kommer til å ta ut 12 mnd permisjon. Evnt finne ut litt mer hvordan tidskonto fungerer. Kan jo jobbe litt i de periodene faren er hjemme - slik at jeg kan ha en del tid hjemme med barnet over en lengre periode.

Vi er ikke helt "ferdigforsket" på dette, men... :-) Vi finner det nok ut i løpet av våren. Det er vel tre mnd i forveien man må ha søkt om permisjon.

Vi snakket litt om dette før vi ble gravid, og mannen kunne godt tenke seg å være hjemme. Vi blir nok ikke å dele 50-50 akkurat, kanskje 60-40, dette må nok diskuteres litt mere, men jeg må innrømme at jeg helst kunne tenkt meg mesteparten av permisjonen, siden jeg misstrives sånn på jobb...

Et vennepar av meg skal dele permisjon, men de skal dele den 50% slik at de har permisjon samtidig så de kan reise sammen.

Det er mange måter man kan dele på.

Men personlig vet jeg ikke hvilken del jeg vil "gi" til far...

For de første 3 mnd skjer deg mye... og frem til 6 mns skjer det også mye.

Men jeg ville nok hatt de første 3 mnd også ville jeg hatt fra 8 - 12 mnd.

Da skejr det mye, de begynner å krabbe og de kan begynne å gå....

Så det er vanskelig å avgjøre syns jeg.

Ja, det er ikke så lett dette her... Jo mer jeg tenker på det, jo mer synes jeg faktisk at det er riktig at vi deler permisjonen likt. Vi har ikke tenkt å gjøre det slik at jeg er hjemme første halvdelen og han hjemme den siste, men at vi jobber annenhver uke 3 dager og 2 dager, der den ene er hjemme mens den andre er på jobb. Det kommer jo an på om det går an å gjøre det slik eller ikke, da...

Til ramlösa: er litt enig med deg ang deling av permisjon og diskriminering i arblivet... Har dere tenkt at du skal være hjemme første halvdelen og han den siste, eller gjøre som oss?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...