Gå til innhold

hvordan er undersøkelse av egglederne???

Anbefalte innlegg

Neste gang jeg får TR skal jeg inn for å undersøke om egglederne er åpne.. Gruer meg litt.

Noen som har lyst til å fortelle meg litt om det?

Noe jeg burde forberede meg på?

Er det vondt?

Tar det lang tid?

Hvordan føles det etterpå?

Får man svar med en gang?

Håper på svar:)

Fortsetter under...

En måte å sjekke det på er gjennom lapraskopi. Et lite inngrep i narkose hvor de blant annet spyler kontrastvæske gjennom egglederne, men det finnes andre måter også. Vet noen har gjort det gjennom røndtgen også, men har bare erfaring med lap. Hvis det er lap så er det rart at du må vente på TR. Tror kanskje ikke det er det du skal da. Har du ikke fått time? Vet du ikke mere? Lurer du på mere ang lapraskopi, så spør gjerne.

Fikk beskjed at det var med røntgen, håper den metoden gir like gode svar... De sa det kosta 1200 der på klinikken. Snakke tmed en annen som sa det koster 200 å få det gjort på Riksn. Tror jeg skal si at jeg vil gjøre det der...

Gruer meg, og håper det kke gjør vondt.

Er det ingen som har gjort dette før? Er så interessert i å høre hvordan det er!

Håper forresten at tanta ikke kommer 12. jan, at jeg slipper å ta den us, og er gravid!

Du kan gå inn på kvinnelegen.no og lese om det...

Jeg har selv gjort det, man er jo i narkose så en kjenner ingenting..

Jeg hadde endel ubehag etterpå, pga luftsmertene men det går over. Var sykemeldt i 14 dager.

Og diagnosen var tette eggledere, så da er vi i gang med ass.befr og prøverør...

Ønsker deg lykke til..

Hei!

Jeg fikk gjort røntgen av egglederne i november (det foregår i våken tilstand) Jeg grudde meg så jeg trodde jeg skulle bli sprø, men det gikk over all forventing og litt mer enn det. For meg var dette overhodet ikke noe verre enn en vanlig GU og all gruing var totalt bortkastet !! De på røngten sa til og med at etter undersøkelsen var det enkelte som hadde blitt gravide, nettopp fordi kontrasten "skylles" igjennom egglederne. Nå var mine eggledere åpne, men hvem vet om det kan ha vært noen små buktninger der for i første pp etter skyllingen (vi hoppet over en pga infeksjonsfaren) ble jeg pinadød meg gravid og vi har prøvd i TO år !!!!!!

Lykke til (hvis du føler deg usikker på smerter kan du eventuelt ta et par paracet eller ibux på forhånd. Jeg gjorde det, men tror ikke jeg hadde behøvd det)

Og en viktig ting til; kontrasten sprøytes inn manuelt så skulle det gjøre vondt for deg er det bare å si i fra så stopper de undersøkelsen ! Det hjalp meg veldig å få vite det for jeg hadde noen mentale bilder av at de kjørte på med kontrast til bukhulen omtrent sprengtes i filler:-) Men slik er det altså IKKE !!

Bare spør hvis du lurer på noe mer

Klem

Annonse

Hei!

Jeg har også gjort denne undersøkelsen.

Det er ikke noe å grue seg for egentlig. Du ligger i en gyn-stol og de fører inn en lang,tynn slange og skyller gjennnom egglederene med kontrast-væsken samtidig med at de ser på en skjerm. Mine eggledere var åpne og jeg kjente det som mens-smerter (kanskje litt sterkere) Har hørt at det kan være litt vondere hvis egglederene er tette.

Husker ikke helt akkurat hvor lang tid det tok, men tror det var rundt 15- 20 min eller noe. Jeg blødde litt noen timer etter undersøkelsen.

Du får vite resultatet av undersøkelsen der og da, og så sender de en detaljert beskrivelse av undersøkelsen til legen som henviste deg.

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...