Anonym bruker Skrevet 3. januar 2007 #1 Skrevet 3. januar 2007 Fikk oppsigelse .. Butikken jeg jobber i skal avvikle om 1 mnd. Fikk jobb der for 1 mnd siden selv om jeg var gravid.. Gikk rett fra en annen jobb til den slik at jeg har beholdt retten til fødselspenger.. MEN etter januar så har jeg ikke lenger jobb-. Er 7mnd på vei så det er jo umulig å få ny jobb... Hva gjør jeg nå? noen andre lik situasjon.. Få jeg søke om engangstøtte i stedet?
crissi Eline og Lillebror 29.5 Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Så surt da!!! sjekk på NAV.no der står alt du trenger å vite. du kan også ringe å a spørre, de er veldig behjelpelig dersom man lurer på noe. mener at det er noe som heter at du må ha jobbet 6 av de siste 10 måndene for å ha rett til fodselspenger. lykke til:)
Gjest Skrevet 3. januar 2007 #3 Skrevet 3. januar 2007 Hvis du er 7 mnd når kontrakten går ut, så har du jobbet 6 av de 10 siste mnd og har dermed rett på permisjons-penger, selv om du ikke har jobbet de to siste mnd. Dersom du er 7 mnd nå (og 8 når jobben er ferdig) holder det i hvertfall! Det holder å jobbe frem til fire måneder før fødselen, forutsatt at du hadde jobb en mnd. før du ble gravid. Ordner seg dette!
MammaChicka og Even Nikolay Skrevet 3. januar 2007 #4 Skrevet 3. januar 2007 Ordner seg for søte jenter=)
Annette78 Skrevet 3. januar 2007 #5 Skrevet 3. januar 2007 Vet ikke om det går, men kan du ikke melde deg som arbeidsledig hos aetat og mota arbeidsledighetstrygd frem til du skal gå ut i fødselspermisjon.
har fått lita pia Skrevet 3. januar 2007 #6 Skrevet 3. januar 2007 du kan jo sykemelde deg..det teller også...
Xenaen Skrevet 3. januar 2007 #7 Skrevet 3. januar 2007 Jeg var i lik situasjon som deg sist jeg var gravid. Mista jobben i desember og venta barn i mars. Da snakka jeg med legen min, la bare fram saken, og hun mente det var hull i hodet for meg å gå ut å søke jobb. Derfor sykemeldte hun meg delvis i første omgang (så slapp jeg å dekke de første 14 dagene sjøl) og deretter fullt fra den dagen jeg var fri for jobb. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2007 #8 Skrevet 3. januar 2007 venterpåbaby: Nei, man kan ikke bare sykmelde seg! Sykmelding er forbehold de som faktisk er syke. Er utrolig provoserene at noen synes det er helt greit å bløffe til seg en sykemelding.. Det er faktisk mine skattepenger som går med til å forsørge sånne "løsninger". Trist at enkelte leger åpenbart lar seg lure...
Bebbies i magen Skrevet 3. januar 2007 #9 Skrevet 3. januar 2007 Snakk med NAV. Jeg vet at det er sånn at man har rett på vanlig spermisjon dersom man går arbeidsledig og mottar arbeidsledighetstrygd. Og du kommer jo til å gjøre det når du slutter i jobb. Også trenger man jo bare å jobbe 6 av de 10 siste mnd for å ha krav på vanlig permisjon med lønn hver mnd. Men jeg hadde tatt en tlf til NAV, forklart situasjonen og spurt om det er mulig eller hva du må gjøre. Men jeg er neste helt sikker på at du har krav på vanlig permisjon. Lykke til!
yret Skrevet 3. januar 2007 #10 Skrevet 3. januar 2007 Så lenge du har blitt oppsagt, og ikke sagt opp jobben etter eget ønske, har du rett til arbeidsledighetstrygd, og denne regnes som inntekt på lik linje med vanlig lønn, så dette kommer til å gå helt fint.
minime<3 in belly Skrevet 3. januar 2007 #12 Skrevet 3. januar 2007 Jeg ser at det allerede er mange gode råd her, men så vidt jeg vet så er det bare krav om at man har jobbet 6 av de 10 siste mnd for å få full fødselpermisjon (fullt betalt) så jeg hadde ikke vært urolig. Men sånn pengemessig så hadde jeg meldt meg arbeidsledig. For så lenge du blir "sagt opp" så har du krav på arbeidsledighetstrygd med en gang. Du trenger ikke vente. Så jeg hadde nok kontaktet aetat ganske kjapt. for å få vite om rettighetene dine. Du har rett til å få hjelp av de.
Gjest Skrevet 3. januar 2007 #13 Skrevet 3. januar 2007 Oki. ja tror nok jeg skal ta kontakt med aetat da.. kommer i allefall ikke til å sykemelde meg.. Var jo derfor jeg bytta fra omsorgen til butikk for å slippe den fordømte sykemeldinga.. var sykemeldt i 8 uker pga bekkenløsning.. Etter behandling har jeg blitt en del bedre.. men skal jo innrømme at det er vanvittig vondt.. tungt med en 2 åring i tillegg.. MEN det er bra at jeg kan sykemelde meg hvis det skulle bli verre da.. takk gud for at det går an. Det er gansk hardt å være gravid innimellom.
Xenaen Skrevet 3. januar 2007 #14 Skrevet 3. januar 2007 Ja, lure og lure... Jeg fikk sykemelding fordi legen mente det ikke ville være bra for meg å gå i uvisse disse månedene og være jobbsøker! Det er faktisk ikke lov å motta dagpenger dersom man ikke er reell arbeidssøker heller, men hvem vil ha en høygravid vikarlærer inn - vraltende? Så jeg følte nok ikke at jeg lurte min lege i det hele tatt, det var hennes avgjørelse å sykemelde meg, jeg ba ikke om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå