Gå til innhold

feber... farlig for barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 26 og har fått ordetlig influensa! Jeg er sikker på at jeg har lest at feber kan være skadelig for barnet.. noen som har peiling på om dette stemmer? Ble også sterkt advart mot å ta paracet og lignende av fastlege da jeg var på førstegangskontroll.

Ligger her og hoster og harker og er bekymret........

Skrevet

Hvis du har veldig høy feber kan det bli for varmt for barnet. Da bør du regulere feberen med febernedsettende, som f.eks. paracet.

Min lege sa til meg at hvis jeg skulle ta noe var paracet best, styr unna ibux og lignende.

Har også lest ett sted at det var bedre å bruke litt paracet enn å ha høy feber.

Skrevet

Dersom mor får veldig høy feber kan det visst være farlig for barnet... overskrider febereb din 38,5 grader eller mer kan du kanskje ta en tlf til legen din og høre hva han/hun sier?? Det hadde jeg gjort...

Skrevet

Du kan trygt ta paracet og annen smertestillende/febernedsettende som er basert på paracetamol .Det er ibufen-produkter som Ibux at gravide skal styre langt unna. Det er mye bedre for barnet at du tar to paracet enn at du har over 38,5 i feber. Rart at legen din nevnta at akkurat paracet skulle unngås, for det er jo et av få medikamenter gravide faktisk trygt kan ta en gang i blandt.

Skrevet

høres bra ut, har sjekket litt rundt på nettet, og finner ut det samme. men skal se det an med tempen, ikke faretruende høy enda.

tusen takk for svar:)

Skrevet

Jeg må bare kommentere... Det er ikke bevist at paracet er helt trygt for gravide. Grunnen til at gravide kan ta det er fordi det ikke er påvist skade på fosteret som følge av bruk av paracet. Jeg er av den grunn selv forsiktig med bruk av paracet. Men som nevnt er det bedre å ta paracet enn å ha høy feber.

Skrevet

Har også vært syk med litt feber, og leste i Gro Nylander sin bok "på vei" at man da skulle legge på litt kaldt omslag for å kjøle seg ned litt. Men er feberen veldig høy og vedvarende, ville jeg dratt til legen - bare for å være på den sikre siden.

Paracet har jeg tatt et par ganger når hodepinen ikke har vært å leve med. Men har kun tatt en tablett, aldri mer. Prøver å holde meg unna... har også hørt at det ikke er påvist å være til skade for fosteret, men hvorfor utfordre sjebnen hvis man klarer seg uten?

Skrevet

Da jeg var på kontroll hos jordmor før jul sa hun at jeg måtte love henne at hvis jeg ble forkjøla og fikk feber i jula måtte jeg straks ta to paracet og gå rett i seng! Og hun sa følgende "Ikke èn, men TO paracet må du ta. Det er myye tryggere for barnet enn at du har feber!"

God bedring! :)

Skrevet

Har hatt halsbetennelse med feber og full pakke hele jula, og har tatt paracet - og penecellin. Hadde selvfølgelig mest lyst til å ikke ta, men når feberen spretter opp i 39,5 har man vel ikke så mye annet valg. Jordmoren min sa at paracet var greit, men at jeg måtte følge pakningsvedlegget.

Jeg tok paracet i hvertfall 5 dager på rad, noen dager var jeg oppe i full dose også..

På penecellinet jeg fikk stod det at det var liten fare for fosterskader. Legen min sa at jeg ikke skulle bekymre meg siden det krevest ganske mye forskning til for å "gå god for" å gi legemidler til gravide eller hva det var han sa..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...