Gå til innhold

Er det bare meg som har lyst til å gi opp ammingen ???


nissegutt på vei:) *født 7.12*

Anbefalte innlegg

Nå har jeg snart prøvd alt.

Har fått god hjelp på barsel, helsestasjon osv. Sliter med at melka kom sent i gang pga ks, men den er i gang nå. Har ikke nok, så jeg må gi litt flaske også. magnus blir sur når han får pupp fordi det går så tregt...

Koselig ammestund?? neppe.. hyl og skrik. Jeg prøver virkelig, men nå mister jeg motet snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt tanken jeg også ja...... sliter med for lite melk :-/ prøver altfor å få mer, pumper- ammete - legger han til ofte, men han blir ikke helt fornøyd... :( gir ekstra flaske om kveldenog på dagen om han trenger det.... syns det er kjempeslitsomt jeg!!!

Jakob ville ikke suge de første 2-3 døgnene, vet ikke om det er derfor jeg har lite melk.... eller pga brystbetennelsen jeg hadde..... det er iallefall frustrerende, og nå tror jeg at jeg har fått sopp i tillegg........ herregud sier jeg bare!!!!!!!!!

 

Ønsker deg iallefall lykke til uansett hva du velger å gjøre, har full forståelse ;)

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

på sätt och vis ja, men jag vågar inte. var väldigt nära betennelse men den gick tillbaka innan jag hann få antibiotika. nu har jag för mycket mjölk och ont ehela tiden pga det. bäbin orkar ju inte så mycket så jag får pumpa hela tiden och då minskar ju aldrig produktionen heller... och sopp fick jag också, började behandla oss båda men krämen för bröstvårtorna sved otroligt mycket, de blev helt torra, och då stod det att man skulle sluta behandla. nu har jag penslat i bebins mun i två veckor men det ser ut att vara kvar, fast svagt.

Så jag törs inte sluta amma för jag kan inte förstå var jag då skulle göra av mjölken. det känns som en evig process att vänja sig av, och jag har redan så ont av för mycket:(

 

Ett tips dock när de föredrar flaskan ska vara att skaffa smokkar med pyttesmå hål så att det inte blir lätt att suga. man kan också ta undan flaskan några korta stunder medan man matar så att det blir samma process som med puppen, att mjölken kommer i stötar.

vidare vill jag tipsa om oxytecin-(eller vad det heter) spray. man tar den som nezeril och så gör det att mjölken kommer ut lättare. massa svart te före och efter amning gör också skillnad.

 

lycka till och kom gärna med tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

en annan sak: om stunderna med FLaska är koseliga så tycker jag att man ska satsa på det istället om man för lite mjölk. det viktigaste är väl att man får fina stunder med bebin så att båda orkar... tycker jag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem som deg. Eneste forskjellen er vel at jeg ikke kommer til å få mer melk. Hadde ikke nok melk med nr 1 heller så måtte da også gi mme fra starten av.

Jonatan tuller og til tider ved puppen. Enda jeg bruker de minste smokkene på flaskene. Han tuller i alle fall vist han er veldig sulten, så jeg har funnet ut at så fort jeg skjønner at han vil ha mat så er det om og gjøre å amme. Da går det i alle fall mye bedre enn om han er veldig sulten. Etter hver amming koser vi oss med flaska. Det blir ikke helt det samme men vi gjør det beste ut av det. Det viktigste er jo at barnet blir mette og at mammaene har det bra. Vi skal ikke slite oss ut. Vi gir de edle dråpene så lenge det går og er fornøyd med det.

Slik var de veldig ok på sykehuset. De var veldig opptatt av at jeg ga morsmelk så lenge det gikk og ikke var bare slitet.

Alle dråper de får teller og når det er slutt så er det slutt. MME i dag er så bra utviklet at det ikke er noen fare å vokse opp på det. Storesøster her i huset har ikke lid noen nød. Kvikk og rask jente har det blitt.

Så tenk på deg selv og vær fornøyd med det valget du tar. Samme hva andre sier.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønne deg godt eg.. hadde d akkurat likedan.. eg grudde meg te hvert måltid og begynte å svette bare me tanken på å amme.. hadde nesten ikke noe i den ene helle. noe mer i andre.. kjøpte pumpe men d hjalp ikke.. bare stress og ikke noe kos.. heldigvis va helsesøster på besøk og så "elendigheten" og va veldig forståelsesfull.. eg begynte me flaske (hu va 10 dg) og ette 2 dager uten å amme eller pumpe kjente eg ingenting i brystene.. d bare forsvant av seg selv så kan ikke ha vært mye.. fikk 2 tab av ei venninne for å ta vekk melka som hu hadde fått av sin dr. men tror ikke eg trengte de.. så nå gir eg bare flaske og d e faktisk mye koseligere for oss alle, inkl pappaen.. nå kan an være me å mate ogsyns d e helt topp.. eg ga opp for d va riktigere for oss men du må finne ut va som e best for dere. amming e ikke en selvfølge for alle fant eg ut.. håpe du finne ut av d.. d beste for dere begge e jo å ha d greit under mating.. lykke te!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite tips som kanskje kan hjelpe: Jeg hadde også KS, og hadde lite melk de første dagene på sykehuset. Da ga jeg gutten min tillegg samtidig som han fikk fra puppen, ved å ha en sonde fra et glass med morsmelktillegg inn i munnen hans samtidig som han drakk fra puppen. Var veldig effektivt, og ungen ble ikke forvirret av suging. Vet ikke hvor man får kjøpt slike sonder, men det bør jo gå an å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sluttet å amme pga medisiner jeg må ta.

 

Må bare si det...jeg har fått et nytt liv. Istede for å ligge våken med baby på puppen natta lang, får jeg faktisk søvn, og er våken og opplagt om dagen...men å si dette er vel som å banna i kjerka....lillegutt er også mer tilfreds.

 

Skal på seksukerskontrollen i morgen. Får ta med medisinpakka ellers blir jeg vel halshuggd av ammepolitiet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde samme problemet med førstemann.

amma bare i 2 uker før jeg ga opp, og han er nå blitt 5,5 år gammel, og lider ingen nød!!!

denne gangen går alt sååå mye bedre, for han legger på seg bra, og er en skikkelig matmons!!

gjør det som er riktig for deg, og ikke tenk på hva andre sier!!

det er ditt liv!!

klem, og lykke til videre!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lyst til å gi opp mange ganger! Begynnte med at jeg fikk store sår på brystvortene etter 3 dager. Var umulig å amme på vanlig måte, var så vondt at jeg skreik og svetten sila... Begynte med brystskjold og de bruker vi enda. Har blitt en liten hvilepute for oss for jeg har grua meg så forferdelig til å begynne å amme på vanlig måte igjen. Har de siste dagene begynt å trene oss litt, men naturell-ammingen fungerer ikke enda, sliter med å få skikkelig tak og ender bare i skriking og frustrasjoner hos oss begge. I tillegg har jeg hatt to brystbetennelser, så jeg begynner å bli temmelig sliten...

 

Heldigvis virker det som jeg har nok melk og jenta legger godt på seg. Ting går også betydelig mye bedre enn i starten så jeg håper å kunne fortsette med ammingen!

 

Stå på, jenter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til tider veeeldig lyst til å gi opp jeg også. Vi hadde jo en litt vanskelig start så Hanna fikk mat gjennom sonde de første dagene på sykehuset. I tillegg til at jeg prøvde å amme. Nå har jeg store pupper fra før og med melk har de blitt GEDIGNE og jævlig tunge.... :-( så det er jo håpløst å få til en god ammestilling. Har prøvd "alle" stillinger. Har også fått god hjelp på sykehuset. I tillegg til amming så kan Hanna drikke av kopp og flaske (pga sykehusoppholdet) så det kan jo være at hun er litt lat og vil ha mat NÅ, det kan jo være en grunn til at hun blir fryktelig utolmodig foran puppen.

 

Vondt i vortene har jeg også....

 

Vet ikke helt jeg. Nesten så jeg har mer lyst til å prøve å pumpe meg å gi flaske hele tiden, men jeg føler at det kommer for lite når jeg pumper...

 

Hun spiser opp mot 80 - 100 g ved måltidene nå. Når hun får flaske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert det, men vil ikke gi opp riktig enda.

Synes et er så utrolig praktisk å alltid ha maten med, den er klar og passe temp og kan spises hvor som helst og når som helst.

Dessuten har min mann en del astma og allergier i familien og jeg har tro på at morsmelk er med på å bedre sjansene for å ikke utvikle dette. Brukte mye flaske i tillegg til puppen med jenta vår og syntes det var styrete å holde på med vasking og koking av pumpe og flasker hele døgnet.

Men hvis sopp og betennelse ikke gir seg, så er det ingen tvil da ryker puppen til fordel for flasken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melken min kom liksom ikke igang.

På sykehuset fikk jeg bare beskjed om å legge henne til puppen hver gang hun skrek - det ente i at hun nesten lå ved puppen og når jeg spurte om hva jeg skulle gjøre - så fikk jeg bare samme beskjeden - legg til puppen ... Og dum som jeg var så la jeg barnet til puppen den ene etter den andre. Det hele ente opp med to brystknapper med sårskorpe. Det var så vondt når jeg ammet at jeg måtte ligge i minutter og puste tungt ...

Jeg bare gruet meg til amming!

 

Jeg tror jeg fikk psyksik sperre - melken kom liksom ikke gang, eller kanskje jeg ikke har melk nok??

Jeg brukte pumpe, (pupp) og mme i 2 uker og ble utstill av alt styr. Pumpet ut 30 ml per pumpeøkt på begge pupper - og det var nesten konstant i 2 uker.

 

Nå har jeg gitt opp puppen, og kjører mme. Jeg bruker den lille melken jeg har til koooos.

 

For meg fungerer det fint med mme. Hun sover lenger på natten, blir god og mett og jeg får sove. Det beste av alt er at mannen kan ta en natteøkt en gang i blant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for støtte jenter!!

Jeg vurderer det fra dag til dag om jeg skal fortsette eller ikke. Akkurat i dag går det faktisk greit med pupp og tillegg, men i morra kan alt være forandret.

Ikke lett i dette ammelandet:)

Har bestemt meg for å ikke føle meg som en kriminell om det bare blir mme etterhvert... Men det har kostet noen tårer å tenke tanken.

 

En klem til dere alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Sliter også med lite melk her, så snuppa får flaske og pupp og virker fornøyd med det! Jeg gjør alt for å få mer melk, legger henne til ofte, drikker ammete, pumper meg så ofte jeg kan og tar nestespray for at melken skal komme fortere når hun ligger til puppen.. Men jeg ser at når hun kun får pupp (hun pleier å ligge en halv time på hver pupp, så det tar litt tid :o)) så er hun fortsatt sulten når vi er ferdig.. Så ja, jeg har hatt lyst til å slutte mange ganger, men holder ut nå som jeg ikke er så sår på brystene..

 

Jeg tror ikke det er noen vits å slite seg ut med amming.. Jeg har vokst opp på mme og det har blitt folk av meg å ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres neste ut som min historie med første barnet mitt. Slet virkelig med å få melk etter ks og dessuten var gutten min så forferdelig dårlig til å suge på puppen. Lånte med hjem elektrisk pumpe og pumpet som en gal. Det kom lite melk i begynnelsen og måtte derfor gi flaske i tillegg. Gutten min ble veldig lat av det og ville helst ha flasken for der kom maten fortere.. akkurat som du beskriver. Sår på brystvortene var jeg og. Jeg ga ikke opp og til slutt fullammet jeg.

 

Jeg fødte førstemann i Kr.sand og der ga de gutten min flaske. Denne gangen fødte jeg i Bergen og måtte gi litt morsmelktillegg pga. gulsot og lysbehandling.. I Bergen ga de ikke flaske men lurte det i gutten min med en kopp. Tror de gjorde det for at han ikke skulle bli "sugeforvirret". Så har tenkt nå i ettertid at første gutten min kanskje aldri skulle fått flaske men kopp.

 

Kanskje det kan hjelpe på barnet ditt også.. slik at han kanskje ikke gir så fort opp når han blir lagt til puppen??? Hvem vet..

 

Lykke til uansett hva du velger å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...