Gå til innhold

Rubella virus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått påvist dette på blodprøven? Jeg måtte selv hente papirene fra min fastlege, og så at var positiv på Rubella.

På internett står det:

Rubella (also known as epidemic roseola, German measles, liberty measles[1] or three-day measles) is a disease caused by the Rubella virus.

It is often mild and an attack can pass unnoticed. However, this can make the virus difficult to diagnose. The virus usually enters the body through the nose or throat. The disease can last 1-5 days. Children recover more quickly than adults.

Like most viruses living along the respiratory tract, it is passed from person to person by tiny droplets in the air that are breathed out.

Rubella can pose a serious risk as it can also be transmitted from a mother to her developing baby through the bloodstream via the placenta. If the mother is infected within the first 20 weeks of pregnancy, the baby will have congenital rubella syndrome. The virus has an incubation period of 2 to 3 weeks during which it becomes established.

congenital rubella syndrome:

Congenital rubella syndrome (CRS) can occur in a developing fetus of a pregnant woman who has contracted rubella during her first trimester. Problems rarely occur when rubella is contracted by the mother after 20 weeks of gestation. It was 1941 discovered by Australian Norman McAllister Gregg (1892-1966). As an allusion to his name, one of the characters in The Mirror Crack'd from Side to Side is named Marina Gregg.

CRS can result in serious birth defects such as:

malformations of the heart (especially patent ductus arteriosus), eyes or brain

deafness

spleen, liver or bone marrow problems (some of which may disappear shortly after birth)

mental retardation

eye defects

low birth weight

thrombocytopenic purpura

hepatomegaly

Children who have been exposed to rubella in the womb should also be watched closely as they age for any indication of the following:

developmental delay

growth retardation

learning disabilities

diabetes

glaucoma

Jeg er livredd for at det skal være noe galt med min lille Theodor jeg nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror positv rubella test bare betyr at du er vaksinert mot røde hunder, så det skal du ikke bekymre deg over :-)

Skrevet

Fant heldigvis et innlegg på en annen side hvor hun skriver:

Fikk svar fra Ullevål i går angående blodprøvene. Der står det negativt på rad og rekke, utenom "rubella virus - positiv". Jeg skjønte ikke helt hva det var for noe, så jeg begynte å lete på internett...så at det var røde hunder og at dersom gravide kvinner smittes så har barnet en 80% sjanse for alvorlige misdannelser (syn/hørsel/hjerne). Alle steder jeg leste ble det anbefalt at svangerskapet ble avbrutt. Jeg gråt i timesvis, ringte mannen min som er bortreist med jobben og ringte legen. Legen kunne ikke snakke med meg nå, men skulle ringe tilbake. Jeg ventet og ventet, men ingen ringte. Til slutt tok fortvilelsen overhånd, og jeg ringte mikrobiologisk avdeling på Ullevål og snakket med en dame der. Forklarte saken, og sa at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre nå. Hun sa noe sånt som "Har du fått brevet? Det skal ikke legen bare sende til deg uten forklaring". Viste seg at positiv rubella betyr at man har hatt røde hunder eller er vaksinert!! Positivt betyr at man har antistoffer! Lettelsen var enorm! :-)

Vet ikke om jeg er usedvanlig naiv eller ukjent med medisinsk terminologi (jeg kan ikke finne noe fra noen i samme situasjon så jeg begynner å tro at jeg er mer enn gjennomsnittet teit), men tenkte jeg skulle fortelle i tilfelle andre får samme melding.

Puster lettet ut nå ja!!!!

Skrevet

Ja det er rart at ikke legen gav deg noen forklaring! Det var min nøye med å presisere da jeg var førstegangs slik at jeg ikke skulle bli bekymret, altså at rubelle positiv var et godt tegn :-) Er ikke noe gøy å bli bekymret på den måten nei!

Skrevet

Bra du fikk ei oppklaring :) Jordmor sa til meg at det betydde at en var vaksinert mot det eller hadde hatt det. Og vi har vel alle fått den vaksinen tror jeg. Så det går så bra så :)

Skrevet

Ja, var den helsikes GCB dritten på ungdomskolen det:p

Skrevet

En ting er å ha påvist rubellavirus i kroppen, en helt annen ting er å ha påvist antistoff mot rubella - det er noe de aller fleste av oss har fått i vaksine som liten...

Skrevet

Hadde hun testet positivt for å ha rubellevirus i kroppen nå så hadde jo garantert legen sagt noe da! Dette er jo ekstremt sjeldent her til lands nettopp fordi alle (nesten) er vaksinert. Røde hunder er så godt som utryddet i Norge, tror faktisk det er helt utryddet, men den fine utvikling kan jo desverre fort snu når så mange egoistiske mennesker nå mer og mer velger å ikke vaksinere akkurat sine barn...

Skrevet

tipper det er et antistoff hun har fått påvist...og det er jo helt normalt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...