Gå til innhold

Nyfødt baby, og eldre småsøsken hjemme samtidig - hvordan klarer dere det?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare få slengt inn en tråd innimellom det hektiske her nå. Jeg har gutten min på 1 år og 5 mnd hjemme fra barnehagen i dag. Har en baby på snart en mnd. HVORDAN er det mulig å gjennomføre gode dager for dere som har begge småbarna hjemme hver dag?? En ettåring krever sitt til sitt fulle, og det gjør babyen også. Ingen av dem kan "vente", begge vil ha behovene dekt umiddelbart. I tillegg til at mamma ikke har sovet, og mangel på søvn gjør at lunten er sååå kort. Jeg lurer på hvordan er det mulig? Jeg beundrer dere mammaer som har valgt å ha begge hjemme. Jeg har gutten min i barnehagen, det kan selvfølgelig diskuteres om en ettåring har det bedre der enn hjemme. Men i mitt tilfelle tror jeg nok det, han har sine aktiviseringsbehov som jeg har problemer med å gi han både pga baby og fordi jeg rett og slett er sliten. Men samvittigheten er da svart, og det er ikke godt!

Jeg lurer altså på hvordan dere supermødre med baby og eldre småsøsken klarer dette??? Gi meg oppskriften takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huttetu, det er slitsomt i perioder. Jeg har fått barn i to kull. Må innrømme at jeg hadde glemt hvor slitsomme dagene kan være. Men i sommer hadde jeg noen helt alene dager da minsten var nyfødt. Det er bare å droppe husarbeid så langt det går og sitte på gulvet med en pupp i minsten og å leke med storesøster men den ledige hånda...Jeg var ganske oppgitt. Men så er det heldigvis slik at en venner seg til situasjonen og barna blir større. Ganske fort var det ikke et mareritt når eldstemann var hjemme fra barnehagen eller sambo skulle reise bort. Nå er minsten 6 mnd. og jeg klarer fint å ha begge alene. Det er slitsomt, men ikke håpløst.Men jeg sier bare: hurra for barnehagen! Der får den eldste stillet mange behov og jeg kan bare nyte henne hjemme. Vi hadde hjemmealenedag i går, og det er ikke sååå lett å være ute å leke med en baby på armen...

Mitt eneste råd er vel at du bør legge bort den dårlige samvittigheten,- ungene dine får mer enn du nok tror....husk på hva de får av hverandre og av deg uten at du alltid er klar over det. Det er nok mange av oss som tror vi må leke og aktivisere ungene for å gi dem nok...DE har også stoooor glede av også å "bare være med.."

Skrevet

Takk for godt svar! :)

Har du din største av siste kull mye i barnehagen? Jeg har min største egentlig i full plass, men jeg får så dårlig samvittighet av å ha han der hver dag, derfor tenkte jeg å ha han hjemme i dag. Men så får jeg dårlig samvittighet av det også, får ikke gitt han det jeg ønsker her heller. Alt er bare trist og vanskelig syns jeg, lurer nesten på om jeg er deprimert. Samvittigheten er kullsvart hele tiden jo, og tårene presser på. Helt ærlig, så hadde det nok vært best å hatt han i barnehagen hver dag, om ikke hele dager. Men for en dårlig mor som gjør det da, jeg er jo hjemmeværende for tiden!!

Flere som er i samme situasjon??

HI

Skrevet

Må bare si det samme som Velve, det blir bedre med tida. Hadde det akkurat som deg, anonym. Kjempeslitsomt med en liten og en "stor". Mine er snart fire og ti måneder. Har full plass til den eldste som vi bruker stort sett hver dag. Prøver at hun ikke er der mer enn 6 timer per dag. Dette fungerer nå, men har hatt mang en runde med dårlig samvittighet jeg også. Tror det er prisen for å være mor; at man aldri føler at man strekker helt til....

Skrevet

Den største av mine små er i barnehagen hver dag. Først hadde jeg dårlig samvittighet for det, men hun leker og har det så mye mer morro der en hjemme med meg og den lille, at jeg har droppet den dårlige samvittigheten! Jeg leverer en gang mellom 0830 og 1000. Vi har en rolig morgen. Lillegutten får bare det nødvendigste stell og jeg prioriterer storesøster i denne stunden. Når hun er levert, knuselskes og superdulles det med lillegutt til han trenger en formiddagslur. Da dibber jeg litt og så er det husarbeid....Jeg velger å hente storesøster i 3 tiden. Da har hun lekt, sovet og spist....og vi får en lang ettermiddag sammen med ei fornøyd storesøster.

Prøv om du kan legge bort samvittigheten og nyte at du har permisjon, at størsten har lekemuligheter og at du kan yte mer når du får familien litt i porsjoner!!!Det er ingen skam å ha det bra...Lever størsten og gå deg en vintertur med minsten! Eller ta deg en lur med lillegull i armkroken!

Skrevet

Skjønner godt hvordan du har det! Jeg har en på 3 1/2 og en på 3 mnd. Eldstemann sender jeg i barnehagen hver dag uten dårlig samvittighet - både hun og jeg har godt av det. Å ha dem hjemme begge to er slitsomt, og det gjør jeg så å si ikke når jeg er alene! I stedet for har vi litt lengre morgener og noen dager henter jeg henne litt tidligere. Både hun og jeg blir sure og grinete av å være sammen hele dagen - jeg trenger hvile med en liten baby, og eldstemann trenger aktivisering. Ikke har dårlig samvittighet for å sende eldstemann i barnehagen er mitt råd - kos deg heller i permisjonen, denne tiden med babyen kommer ikke tilbake!

Skrevet

Jeg må bare si at dagen i dag var den værste dagen - ever! Jeg er så sliten nå, tårene har trillet flere ganger i dag. Kanskje det skyldes at jeg vil være en fullkommen mamma alt for kort tid etter fødselen. Hvertfall føler jeg meg som en dritt-mamma som må sette lillegutt i barnehagen for å klare hverdagen. Skikkelig ille følelse!!

Flere i samme situasjon? Hvordan takler dere dette?

HI

Skrevet

Hei hei!

Har både min eldste datter på tre år, min sønn på to år og minste frøkna på snart tre mnd hjemme. Det går faktisk utrolig mye bedre enn hva jeg hadde regnet med, men selvfølgelig, vi har våre dager her og. Gutten er veldig mye syk og sover sjelden hele natta, men jeg tror det blir en vane sak. En må lage rutiner og "fast" opplegg fra ganske tidlig av, det tror i hvertfall jeg på :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...