Gjest Skrevet 3. januar 2007 #1 Skrevet 3. januar 2007 Jeg lurer litt på hvor mye jeg skal jobbe for å holde på melken nemlig.... det startet da vi var på seks ukers kontroll, og Mie hadde bare tatt igjen fødselsvekten sinn med 150gram, så vi lurte jo litt på da om dette skyldtes genetiske ting eller om hun ikke fikk nok mat,,,, helsesøster ville derfor at jeg skulle prøve å pumpe meg så vi så hva hun fikk i seg, med dette i bakhodet gikk jeg to dager senere og kjlpte en pompe og satte meg ned for å pompe- ut kommer det stuslige 10ml.... prøver mer det neste døgnet men uten mer hell.... så vi fant ut at jeg nok mistet melken pga stress, og jeg fulgte alles råd, popmpe 10min etter hvert måltid og lot henne spise lenge... men av dette ble jeg jo bare enda mer stresset... det surret rundt i hodet mitt mens jeg stresset med å klare gjøre alt til jul... så tilslutt ble jeg så lei av å alltid tenke på det og kan jo ikke trekke meg bort en time flre ganger om dagen når man har huset fult i julen og er borte på besøk- s jeg valgte å droppe pompen og la det som skjedde skje.. det resulterte i at melken kom mer tilbake, ikke nok men den er tilbake... men i den puppen hun aldri har likt noe særlig, blir det bare mindre og mindre, og hun nekter å ligge ved den- kan tvinge henne i noen sekubder.. i den andre er det en del, men selv om hun spiser lenge blir hun ikke mett- så det virker nesten som at det ikke er nok næring i melken.... de siste dagene er det ikke alltid hun finner helt roen ved den puppen heller og det virker som ar hun gleder seg til å flasken... hun legger også mer på seg av denne erstatningen, og vi ser hun har blitt større på de siste to ukene.. men jeg føler jeg må bestemme meg nå, skal jeg gå aktivt inn for å popmpe meg og prøve å øke produksjonen- synes det er veldig stressende å tenke på og det koster meg en del- og ikke kan jeg gjøre noe særlig om dagen heller , kan jo ikke sitte ute å popmpe.og jeg klarer ikke å øke ved hjwelp av henne for hun nekter å ligge lenger ved puppen- eller skal jeg bare fortsette med erstatning og la melken bli borte om den blir det- den er jo så og si borte i den ene allerede... jeg vil jo egentlig amme, og det er jo kanskje best for henne, men samtidlig er det jo ikke det når hun bare legger på seg 80g i uken.. hun er lang, over 55, men veide sist onsdag bare 3610 gram- 3320 ved fødsel... hun er 8uker, så kjempe stor er hun jo ikke. hva ville du gjort...
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Jeg ville ammet og ammet og ammet og ammet og ammet!!! : ) Hvis man vil amme, og det er jo det beste for babyen også, så syns jeg man skal gjøre sitt aller beste for å få det til.. Men går det så langt at du ikke klarer å ha det hyggelig når du skal amme... Da ville jeg vurdert å slutte. Man skal jo kose seg sammen med babyen også! Jo mer melk du klarer å få henne til å suge ut, jo mer øker din produksjon. Du klarer aldri å pumpe ut så mye som hun klarer å suge ut. Så ikke tenk på at du pumper ut for lite, det blir det bare stress av. Lykke til, du vet nok selv hva du bør gjøre
Hoppetussa Skrevet 3. januar 2007 #3 Skrevet 3. januar 2007 Flott at du står på! Som jeg skreiv i et innlegg på ammedebatten, har jeg så respekt for de som sliter med ammingen, for jeg vet ikke om jeg hadde orket å fortsette ammingen hvis jeg får gjentatte problemer. Hvis du synes det er veldig stressende å stadig vekk måtte pumpe deg, kan du jo gi henne det du har av melk og gi tillegg. Gro Nylander sier at det blir flotte unger av det også. De få dråpene du har igjen i puppen vil være svært nyttige for babyen din, for de vil være fulle av antistoffer. Ellers anbefaler jeg deg å gå inn på ammedebatten og se på et innlegg som Blomman har snekret sammen - en oversikt over hva som øker melkeproduksjonen. Når det gjelder at hun ikke tar puppen: gå inn på www.ammehjelpen.no - amming fra a-å - brystvegring/puppenekt. Lykke til, uansett hva du velger!
Hoppetussa Skrevet 3. januar 2007 #4 Skrevet 3. januar 2007 Hvis du vil øke melkeproduksjonen bør du amme hver time.
kruta78 Skrevet 3. januar 2007 #5 Skrevet 3. januar 2007 hadde det likt som deg. pumpet og styrte på. gav mm + mme et par mnd. Ble slitsomt å holde på sånn. Gikk helt over på mme. Barnet ditt har fått mm i 8 uker, og det er bra - har ikke vondt av å gå på mme. Litt ammehysteri i dette landet her... Ingen skam og gi mme, du har gjort et forsøk på å øke produksjonen og når dette ikke går så er det ikke din feil-du har gjort ditt!!! Lykke til uansett hva du velger!
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 3. januar 2007 #6 Skrevet 3. januar 2007 Hei ) På natten er øking mest effektiv, så hva om dere samsover et par netter og du dytter puppen i munnen hennes i søvne? Det har funket veldig bra her hvis jeg har merket at hun krevde mer mat på dagtid.. Et par netter med masse amming, kos og litt mindre soving enn vanlig ) Babyen øker bedre enn ei pumpe gjør! Prøv amme-te, husk å slapp av (lett å si det), spise/drikke... Ellers så er du jo kjempeflink som styrer og ikke gir opp!! Du kan jo fortsette og kombinere, trenger jo ikke ha som mål å fullamme Hvis du har treg utdrivning, kanskje babyen blir utålmodig før melka kommer?Da kan du ringe legen din for resept på den nesesprayen jeg aldri husker hva heter:) LYKKE TIL:) klem
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 3. januar 2007 #7 Skrevet 3. januar 2007 Er jo ikke ammehysteri når man selv i utgangspunket ønsker å fortsette å amme ! Mange gode forslag, men det om å amme mye om natta er kjempelurt : ) Og helt enig i at det ikke er noen skam i å gi mme... !
Gjest Skrevet 3. januar 2007 #8 Skrevet 3. januar 2007 tusen takk for svar... kanskje jeg skall prøve å amme om natten ja.. hun sover ganske dårlig for tiden så kanskje jeg skal prøve det..... hihi men vi sover veldig bra når vi sover sammen da så da sover hun sikkert hele natten... hihi... men skal prøve.. i tillegg til at jeg skjerper mitt matinntak.
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 3. januar 2007 #9 Skrevet 3. januar 2007 Når du tror du har økt produksjonen skal du legge merke til om du får melkespreng om natten når hun sover mange timer i strekk.. Jeg har stort sett melkespreng kun om morgenen når hun har sovet godt om natten.. Om dagen spiser hun såpass ofte at jeg ikke får spreng.
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 3. januar 2007 #10 Skrevet 3. januar 2007 Hvis hun ikke våkner for amming om natta, kanskje du må ha en vekkerklokke på hver 2.time sånn at du våkner, et par netter? De patter så fint i søvne atte Ønkser deg masse lykke til!
Gjest Skrevet 3. januar 2007 #11 Skrevet 3. januar 2007 men lurer på noe da , hvis jeg skal vekke henne hver 2.time- så er hun jo sikkert sulten da, og hun blir jo ikke mett av pupp, må jeg gi mme annen hver time også da.... huff dette ble mye for meg... haha, nei men jeg skal prøve det tror jeg....
Hoppetussa Skrevet 3. januar 2007 #12 Skrevet 3. januar 2007 Ha flaska kun i bakhånd, men hvis det skal stimulere på melkeproduksjonen må hun ligge ved puppen lengst mulig. Det hjelper å suge på en tom pupp også! :-) Er hun fortsatt sulten, gi flaska.
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 3. januar 2007 #13 Skrevet 3. januar 2007 Nei jeg mener at du ikke skal gi flaske... Er hun sulten la henne suge pupp.. Du øker jo produksjonen etter hvor mye hun suger ut, så for en effektiv økning må du kun amme. Men det er min mening. Les mer på ammehjelpen.no der kan de det i alle fall
gerd Skrevet 3. januar 2007 #14 Skrevet 3. januar 2007 Jeg ville ammet før hver flaske. Først med den dårlige puppen og så den gode. Litt mm er bedre enn ingen mm. Jeg gjorde det med min første i seks mnd. Ammet først og ga flaske etterpå. Det gikk fint det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå