Gå til innhold

Ang. å gå til legen med overvekten....

Anbefalte innlegg

Jeg er 26 år, er 175 høy og veier 110 kg. Jeg har vært mye større... veid 135 kg. Det er ca 5 år siden jeg var så tung. Jeg har mange ganger tenkt på at jeg kanskje skulle gå til legen med overvekten min. Jeg har blitt lettere ved at jeg har vært forsiktig med hva jeg putter i meg, i tillegg til at jeg har ammet datteren min som nå er 6 mnd.

Det jeg lurer på er; Hvordan går legen fram? Er så redd for dømmende blikk og at jeg får en sultekur som er dømt til å mislykkes.

Dere som har erfaring, Vær så snill og svar meg. kroppen min er min store skam og den har gjort meg ulykkelig helt siden bardommen. Jeg har aldri blitt mobba, men jeg har blitt fryst ut...

Har angst for slankekurs og sånnt, fordi jeg liker ikke å veie meg. Jeg var på et slankekurs da jeg var 17 år, og jeg brøt i sammen i gråt, fordi de ville at jeg skulle veie meg.

Gikk greit å veie meg hos legen da jeg var gravid, de har jo taushetsplikt....

Fortsetter under...

Hei!

Kan ikke svare på akkurat det du spør om her og nå, men på tirsdag kan jeg svare. Da har jeg nemlig tatt mot til meg og gått til legen med overvekten min. Jeg er 180 høy og veier 120 kg. Har alltid vært stor og tung og klumpete og ble mobbet for det. Nå skal jeg til legen fordi jeg er kjempe motivert for å komme meg ned i vekt. Men jeg har slanket meg og trimmet siden august uten noe som helst utslag på vekta. Så nå tar jeg turen til legen for å sjekke ut at ting er som de skal være og høre om det eventuelt kan være p-piller eller andre ting som gjør at ingenting nytter. Er forresten bare å sende meg en PM hvis du vil snakke litt mer anonymt :o) Jeg er forresten 25 år :o)

• 2 uker senere...

Skjønner akkurat åssen du har det. Er selv 27 år og omtrent på din str. Fulgte et opplegg hos legen da det viste seg at jeg hadde høyt BT, men Grete Roede hadde regien for kostholdet. Gikk bare til legen for å veie meg og få sykemelding, da jeg var i en vanskelig jobbsituasjon i tillegg. Jeg følte ikke jeg hadde så god kommunikasjon med legen, og har nå byttet til en annen fastlege som jeg ikke har besøkt enda. Jeg har vært åpen om vekta mi hos de menneskene jeg har hatt medisinsk kontakt med, ellers så ville det vært vanskelig. Jeg veide 146 kg på det meste, og veier 128 kg nå. Har lang vei å gå, men jeg er mer motivert og har kunnskap til å ordne det på egenhånd, pga utdannelse som sykepleier o.l. Jeg synes ikke legen kan gjøre annet enn å veie, gi tilbud om pillekurer, eller operasjon som er helt uaktuelt her i gården. Jeg skal gå til legen den dagen jeg veier 75-80 kg og trenger henvisning til bukplastikk. For dit skal jeg!

Hei!!

Jeg snakka med legen min under det siste svangerskapet om det gikk ann å få hjelp til å komme seg ned i vekt, og han henviste meg til en overvektspoliklinikk.

Der er det ikke snakk om sultekurer, men fokus på VARIG livsstilendring.

Der er det ukentlig oppfølging i starten, og sjeldnere etterhvert, men man får oppfølging i 5 år, det tar faktisk utrolig lang tid å gjøre om på vaner man er oppvokst med og inngrodd i.

Bare en ting som å få i seg NOK mat, er ett problem for oss overvektige, Jeg f.eks har 1-2 måltider pr dag, og en skal ha iallefall 4. og når måltidene blir så sjeldent, går forbrenninga ned og småspising/snopspising blir det mer av.

Men jeg skal ikke holde noe foredrag, men jeg er veldig fornøyd med opplegget de har der, har gått ned 30 kg uten å føle at jeg har slanka meg, Jeg vet jo ikke om du bor sånn at du kan delta på ett sånt opplegg, men om du kan det er det virkelig å anbefale... De som bor i oslo/østlandsområdet, har iallefall mulighet.

Jeg vet at det skal være Grethe Rohde kurs pr nettet, da slipper du å veie deg for en hel gruppe folk, og de som du har kontakt med via nettet vet ikke noe mer om deg enn navn, adresse og vekt/ høyde... Ikke hvordan du ser ut og sånnt =) n kamerat av meg prøvde det, men resten av familien fulgte ikke opp, så det gikk visst bare greit en mnd eller noe... ( gikk ned 4 kg tror jeg...)

Annonse

Hei! har selv vært til legen min med overvekten min. Jeg hadde faktisk en ganske stor mental barriere med å gjøre det, men til slutt kom jeg til erkjennelsen at overvekten min er til så mye hinder i hverdagen min, samt en potensiell helserisiko, at jeg bestilte time. var ganske nervøs før timen, men vet du hva? Legen var bare knallfin! Han møtte meg med så mye forståelse og vennlighet at jeg nå lurer på hvorfor jeg ikke har bestilt time før. Vi pratet lenge om hva jeg opplevde som problemområdene mine, og han var konstruktiv og lyttet godt. jeg fikk med meg en resept på reductil, og skal begynne i morgen. Nå gleder jeg meg til å komme i gang, og ser fram til et lettere liv:)

Så masse lykke til, er sikker på at legebesøket ditt kommer til å gå kjempebra! (Men et lite tips; tenk godt i gjennom følelsene dine anng. din overvekt, hva som er problemene dine og hva du er flink til i fht kost. Skriv gjerne opp hva vektmålet ditt der. Lett å bli litt perpleks når man sitter der og skal legge fram hele historien!)

Akkurat samme opplevelsen hadde jeg da jeg var hos legen. Hun poengterte at jeg ikke hadde levd noe dårligere eller verre liv enn det andre gjør (usunt kosthold, lite trim osv.) men at jeg hadde lettere for å legge på meg enn det andre har. Hun var veldig forståelsesfull, overhodet ikke dømmende og sa at målet vårt ble å finne en vekt som var sunn, samtidig som jeg ikke måtte leve med stramme tøyler til evig tid.

Koster ganske mye m reductil dessverre, opp i mot 600 kr for en mnd med 10 mg piller.. og det går ikke på frikort nei.. også må man jo betale for oppfølgingen fra legen, for meg blir dette da 150 kr i mnd. Men hvis det er det som skal til for å gi meg det lille puffet ekstra som skal hjelpe meg ned til en vekt jeg trives med, så betaler jeg gladelig;)

i morgen er det min tur...skal til legen for andre gang...

først tur til fastlegen var lite motiverende.... spurte om jeg hadde gått ned før,og da kunne jeg vel greie det igjen....

Da byttet jeg fastlege!!!! S å jeg håper det går bedre denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...