Gå til innhold

Et dumt spørsmål ang. holisme - bare lurer

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobb i dag var det en som mente at holsime er det samme som New Age? Stemmer dette? Hva er li så fall likhetene og eventuelt forskjellene?

Må ærlig innrømme at jeg ikke har hørt så mye om holisme og vil så gjerne vite. Synes det er spennende å lære om forskjellige religioner / livssyn og å sammenligne disse. Det er jo som vi alle vet masse bra i de fleste retninger!

Aradia )O(

Fortsetter under...

Skrevet

Hei;)

Neg age - Ny tidsalder, som er påvirket av hippibevegelsen fra 1960-tallet.

Ordet New age er en samlebetegnelse på en stor omfang religiøse bevegleser, og filosofier som utviklet seg i den vestlige verden etter ca.1970. Fremgangsmåter for å bedre høyere intelligense, helse - både psykisk og fysisk er stikkord tatt ut ifra et vidt spektrum av religiøs tro og praksis. Men Holisme er en forståelse og en tanke om at alt henger sammen.Helheten er større en summen av delene som grupperinger.Holisme skiller mellom religion og åndelighet.

Skrevet

Takk for svar!

Ja, det var det jeg trodde. Hun som påsto dette var så sikker i sin sak nemlig!

Aradia )O(

Skrevet

Hei!

Jeg vil si holisme og New Age er to forskjellige ting. New Age er et fellesbegrep for ymse slag av livssyn og religioner, mye inspirert av Buddhisme og naturtro. Dette utviklet seg først hos hippiene, som tok til seg lærdom av buddhister, hinduister og etniske folkegrupper (særlig indianere). Innenfor New Age finner vi mye paranormalitet - det er mye snakk om telekinese, telepati, healing (og annen alt. behandling) osv.

Holisme går enkelt og greit ut på at Gud er summen av alt som er. Dersom Big-Bang-teorien stemmer, var Gud den klumpen det begynte med. klumpen som alt liv består av. Dersom Gud var det som var, er Gud også det som er. ergo, Gud er i alt. Vi finner Gud i hver sten, hver blomst, hvert støvfnugg. Det som er og det som ikke er er bare Gud delt opp i fragmenter. Holisme er et veldig enkelt livssyn, uten lover og regler. Det forholder seg mye til vitenskap, og inkluderer alle - fordi det går ut på at Gud er alt som er. Dersom du ønsker å lese mer om holisme, vil jeg anbefale bøkene himmelske samtaler av Nealew Donald Walsch. Disse kan du bla kjøpe på energica.no, eller du kan høre på ditt ibliotek. Dette er svært gode bøker enten du tror på holisme eller ikke, fordi de også går inn på menneskers psykologi og hvorfor verden er som den er. det er ikke en hjernevaskingsbok heller, så det er en fin bok for alle som vil lære seg mer om mennesker, og om holisme.

• 1 måned senere...
Skrevet

Sjeroks: bare spør om mer hvis det er noe du lurer på. Og nie, jeg skal ikke prøve å "frelse" deg :) hihi :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...