Gå til innhold

Hvorfor så mange på kontroll og/eller UL allerede?


Hilsen Aud

Anbefalte innlegg

Lurer bare av nyskjerrighet. På mitt legekontor er det ikke snakk om svangerskapskontroll før nærmere 12 uke.... hva som gjør at mange her er så tidlig på kontroll?

 

Håper på mange svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får mye ekstra oppfølging pga at jeg har diabetes. Og da regnes dette som et risikosvangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei.. er vel kanskje litt individuelt tror jeg.. jeg var hos legen 1 uke etter at jeg fant ut at jeg var gravid(uke 6) pga at jeg selv ville det siden dette er min første og mye pga at jeg har vært plaget med syster på egg stokkene og får visst derfor hyppigere oppfølging. er nå 10+4 på vei. mange blir send på UL så tidlig pga mye smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei!

 

Det er en del av oss her inne nå som har vært gjennom ivf/prøverør, og det med både 3 og 5 forsøk....

 

Vi skal ha en UL i uke 6/7 for å konstantere at det er et foster der inne med hjerteaktivitet og evnt. hvor mange foster. De fleste av oss får jo satt inn 2 egg.

Så er det UL i uke 12 for å se at alt går som det skal og den siste UL som "dere andre" har i uke 16-19.

 

Litt ekstra arbeid med oss for å si det sånn:-)

 

Men om du er engstelig eller bare vil vite, så må du jo bare gå privat om du ikke får henvisning til offentlig gyn. Koster jo 800-1000kr, men vel verdt pengene.

 

Lykke til og godt nyttår!

 

 

Klemmer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen var ikke jeg på første kontroll før ca uke 12 heller..

 

Men denne gangen visste jeg rett og slett ikke hvor langt jeg var på vei, og fikk time like etter jeg fant ut jeg var gravid. Legen mente ca 10 uker, men han kan ikke si noe eksakt, derfor blir jeg sendt på ul nå til uka. Etter hans utsagn vil jeg da være ca 13 uker på vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt så uregelmessig mens siden jeg sluttet på pillen, og derfor dro jeg rett til lege da testen(e) var positiv. Var mest for min egen del egentlig, for å få det bekreftet fra noen andre. Det hele var liksom litt uvirkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for meg skyldes det to avbrutte svangerskap. Skulle nå bare sjekke at spiren var i livmora, ikke i eggelederen eller noe.

 

Men kanskje jeg betaler for et tredje fordi jeg tror kanskje at det ikke er noe liv der inne lengre. Har gått fra å være kjempekvalm til å ikke føle meg gravid fysisk lengre. Klarer ikke å vente. Men tror ikke legen vil gi meg henvisning denne gan. Det er 2 uker siden sist. Nå er jeg 8+3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på UL fordi jeg har hatt et par blødninger og har hatt en MA for to mnd siden. Vil gjerne vite så tidlig som mulig om det er liv denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet tre ganger en i uke 8 en i uke 15 og i uke26 så jeg får tidlig UL og kontroller. med førstemann som er tre og frisk som en fisk fulgte jeg vanlig kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke svangerskapskontroll før uke 12, men har vært på UL 3 ganger allerede fordi jeg har hatt blødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært på svangerskapskontroll fordi her tar de og fyller ut gravid-skjemaet og gir litt generell info, tar blod og urinprøve, osv, med en gang du ringer og sier du er gravid.. :) har bare vært hos jordmor, og syns det var veldig greit, hun tok seg god tid til å fortelle meg nødvendige ting, og jeg kunne spørre om hva som helst.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i utlandet, og der hvor jeg bor er det rutine aa komme inn saa snart man finner ut at man er gravid. Da faar man masse gode raad om kosthold/helse og svar paa spoersmaal pluss at de sjekker blod og urin. Og saa er det ogsaa vanlig med tidlig ultralyd for aa fastsette termin og se at alt staar bra til. Jeg har mistet en gang tidligere, saa jeg har vaert veldig glad for oppfoelgingen i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte og bestillte time før jul til til vanlig svangerskapskontroll. Var der i dag, og er ca 8 uker på vei. Jeg gikk til en privat gynekologklinikk og legetimen kostet kr 700,-. Legen tok ultralyd, både utvendig og innvendig. Det var nok ikke noen spesiell grunn til ultralyden... Men fikk se at hjertet banket og han beregnet termin både fra siste mens og ultralyden.

Har vært til kontroll rundt uke 8 i alle mine svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på to ul`er og to kontroller - er 11 uker. Har hatt endel blødninger + ekstrem svangerskapkvalme som gjør at jeg får litt ekstra oppfølging + lavt blodtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...