Gjest Skrevet 2. januar 2007 #1 Skrevet 2. januar 2007 Kor mange brettebleier treng vi? Og kor mange brillebukser? Kjem til å kjøpe på sparkjøp sidan det er billegare enn nøstebarn (har ein startpakke med formsydde ImseVimse vi kjem til å ta i bruk når chiquitin er rundt 3 mnd)
Faylinn Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Jeg har skjønt det som om vi trenger 24 brettebleier til nyfødte, men kanskje ikke like mange brillebukser? Jeg skal kjøpe startpakka fra Nøstebarn, men i tilegg til en ullbukse eller to skal jeg kjøpe et par Bambino mio bleiebukser og de er lag nr 2 og 3 i ett, hvis du skjønner? Vi må jo bare starte et sted og heller fylle på om vi ser det blir for lite. http://www.bambinomio.com/site.cgi?c=NO
Gjest Skrevet 3. januar 2007 #3 Skrevet 3. januar 2007 Eg tenkjer at ein må ha ganske mange brillebukser også, sidan dei blir våte óg. Det er jo 18 brillebukser i startpakken frå Nøstebarn, men berre 9 av dei er i "nyfødt"str, så då held det kanskje med det? Dei sel dei i trepakningar på Sparkjøp for 39kr ser eg. Skal også kjøpe gasbleier frå Sparkjøp som ein kan bruke som ekstra innlegg i brettebleiene, slik at dei held heile natta. (Desse gasbleiene funkar sikkert fint i Nøstebarnbleiene óg og dei er billige!) Har kjøpt ein pakke formsydde ImseVimsebleier (hugsar ikkje om eg skreiv det i HI) som vi kan bruke frå ca 3mnd, så difor vel vi og kjøpe Sparkjøp-bleiene framfor startpakken til Nøstebarn (Nøstebarnbleiene er ganske store, mange meiner dei blir litt i største laget for nyfødt, dei er 80x80cm medan Sparkjøp og Jysk sine er 70x70cm) Trur vi kjem til å kjøpe ein pakke brettebleier frå Nøstebarn også som vi kan ha i tillegg til ImseVimse-bleiene, slik at vi kan bruke brettebleier i "nødstilfelle" heile bleieperioden. I ImseVimse-pakken er det også fire bleiebukser som funkar som lag 2 og 3. Viss ein brukar Snappi treng ein ikkje brillebukser i det heile, men har høyrt at Snappien ikkje festar så godt på flanellsbleier, men dei funkar visst fint på Nøstebarn-bleiene. Snappi verkar i alle fall genialt - enkelt og ein slepp brillebuksene (som sikkert kan vere litt utfordrande på ein meir aktiv baby)
Faylinn Skrevet 4. januar 2007 #4 Skrevet 4. januar 2007 Jeg har også lest at 80*80 bleiene er litt for store, og tenkte å kjøpe noen 70*70 bleier jeg også, fint å vite at de på Sparkjøp og Jysk er det, takk. Trodde jeg måtte bestille fra Kenguruloftet. Gasbleier har jeg skjønt var det som suger best, i forhold til bomull / flanell? Blir usikker når du skriver det skal være som ekstra i brettebleiene? Jeg vurderer å kjøpe en pakke med 3 knytebleier fra cottonchild, for jeg er litt skeptisk til hvordan jeg skal klare å tre på en brillebukse med bleie inni på et nyfødt barn? Jeg er også veldig usikker med tanke på yttertrekk, for de finnes egentlig bare fra str 62 eller 4,5 kg. Hva gjør du med det? I det hele tatt har jeg nå lagt opp til å kjøpe litt forskjellig for å prøve meg frem, selv om jeg da ikke vil spare like mye penger i forhold til engangsbleiene... Men jeg kjøper bare yttertrekk i de små størrelsene, så når babyen er et par måneder kan jeg forhåpentligvis ta fornuftige valg utfra erfaring og ikke kjøpe litt her og der og bruke x antall kroner i porto. :-) Det viktigste er jo miljøet og stumpen til babyen, men får jeg flere barn vil det jo ha tjent seg inn! Jeg limer liksågodt inn lista jeg har laget meg her, kanskje noen har nytte av den eller ser at jeg har over/undervurdert noe.. Spørsmålstegnene indikerer usikkerhet i forhold til om jeg skal kjøpe det. Dette er nok ikke den endelige lista da jeg stadig lærer noe nytt! - Startpakke brettebleier hos Nøstebarn med 24 brettebleier, 18 brillebukser (9 stk. i 50-60 + 9 stk. i 70-80) og to ruller rispapir til kr 738,-. - 4 pk 70*70 brettebleier fra Kenguruloftet kr 65,- Eller Jysk? - 3 pk knytebleie fra cottonchild kr 96,- ? - 1 stk xs yttertrekk fra Cottonchild til kr 107,- ? eller - 1 stk. Mother-ease Air Flow (yttertrekk) fra Kenguruloftet til kr 129,- ? - 1 stk. Natur BLEIEBUKSE Ull fra Nøstebarn str 62/68 til kr 148,- - 2 stk. Bambinomio bleiebukse hos Barnas Hus (ca 150,- stk?) - To frotte innlegg til natten (Nøstebarn billigst? 25,- pr stk) - Bleiepose til oppbevaring frem til vask (85,- Kenguruloftet) - En formsydd popolino bleie til nyfødt fra Nøstebarn (kr 124,-) - 1 stk silkeinnlegg fra Nøstebarn, kr 42,- - Nappy nippa til å holde bleie på plass kr 17,- Kenguruloftet ? Blir ca 1700 kr + porto
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Eg trur eg kjem til å kjøpe: - 30 brettebleier frå Sparkjøp str 70x70 (ein pakke med seks bleier kostar 59kr, altså 10kr pr stk!! Billig!!) - 12 eller 18 gazbleier str 45x70 (brukast som innlegg i nattbleiene, og som gulpeklutar o.l.) frå Sparkjøp (6stk kostar 29,50kr) - minst 9 brillebukser i kvar storleik sidan snappi ikkje festar så godt på brettebleiene frå Sparkjøp (brillebuksene kostar 39kr for 3 stk på Sparkjøp) - Garn til å strikke ullbukser + lanolinkur og slikt (eg kjem til å bruke ullbukser så lenge vi brukar brettebleier sidan det er billigast) Tenkjer å strikke fire ullbukser i kvar storleik (viss eg får det til, men det skal visst vere kjempeenkelt!) Har jo dei 12 formsydde bleiene som brukast frå 5-9kg, og fire bleiebukser (ei i ull og tre "vanlege") og to Fuzzi Bunz lommebleier i str small (utan trekk) Sidan eg skal strikke ullbukser sjølv treng eg ikkje kjøpe fleire yttertrekk, og eg kan regulere dei slik at dei passar. Men 4,5kg høyres jo heilt fint ut for ein nyfødt. Dei yttertrekka eg har frå ImseVimse står at dei kan brukast på nyfødte og dei er frå 5-9kg. Er du medlem på www.tettinntil.com også? Tøybleiemammaene der er supergreie og har peiling på alt! Kjempebra forum!! Og der kan du kjøpe brukte bleier også - eg har kjøpt mine fuzzi bunz der til halv pris! Genialt!!
Faylinn Skrevet 7. januar 2007 #6 Skrevet 7. januar 2007 Jeg har prøvd å bli medlem av tøybleiedebatten på tettinntil, men selv om jeg har fått det bekreftet og jeg har fulgt en bruksanvisning jeg fant her inne, har jeg ikke klart å komme inn. Det er jo komisk vanskelig å bli medlem av den debatten tydeligvis. :-) Jeg kjøpte en bambinomio bleiebukse i går, men den var "laminert" noe jeg forsto det som var plastikk så jeg ble veldig skeptisk... Tror jeg skal holde meg til ull eller annet som puster mest mulig.
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 7. januar 2007 #7 Skrevet 7. januar 2007 tenkte eg berre skulle ause av mitt vell av tøybleieinformasjon, etter eit heilt år i dette gamet:). Så lenge vi brukte brettebleier, klarte vi oss fint med startpakken frå Nøstebarn, rett nok etter eit ekstrinnkjøp av brillebukser, slik at vi hadde like mange bukser som bleier. Bestilte på sparkjøp, men det er ikkje mange kronene det er snakk om. Vi brukte store og små brillisar om kvarandre i starten, men etterkvart vart jo dei minste så klart for små (og dei største rakk han til armholene i starten, men det var ikkje noko problem). Vi vaska bleier annankvar dag, trur eg, men eg gjorde det slik at eg heiv oppi det vi hadde av skitne bleier når eg likevel sette på ei kokevask (og det er ofte, når ein har ein nyfødd). Med såpass hyppig bleievask var der aldri nokon fare for å ha for få reine bleier, så då var startpakken rikeleg.
Gjest Skrevet 8. januar 2007 #8 Skrevet 8. januar 2007 Takk for svar Vero - treng slike erfarne tøybleiebrukarar som deg her inne!! Skal kjøpe inn litt fleire brillebukser, tenkte nok at det var nødvendig, for dei blir jo våte dei óg!
Trillian Skrevet 8. januar 2007 #9 Skrevet 8. januar 2007 Tenkte å dele litt erfaringer etter 6 mnd tøybleiebruk :-) Vi begynte med både brettebleier (fra Jysk) og formsydde Imse-bleier i flanell + div andre formsydde. Hadde i utgangspunktet tenkt brettebleiene som ekstra - men det har blitt omvendt. Jeg er utrolig misfornøyd med Imse-bleiene med tanke på passform og synes dessuten at den er knotete å ta på. Trekkene fra ImseVimse har jeg egentlig vært veldig fornøyd med, men da med brettebleier inni. De er kanskje litt små i str., slik at kiloanvisningen ikke stemmer helt. Small (5-8) kg måtte vi slutte med for flere uker siden, og snuppa er en ganske slank baby på 7.2 kg nå. Hvis vi hadde brukt imse-bleien i hadde de blitt for små enda tidligere, for de bleien bygger utrolig mye mer ut enn brettebleiene gjør. Ullbuksene fra Vimse er litt større enn dag/nattbuksene. Det stemmer nok som en del er inne på her at man må ha like mange brillebukser som brettebleier. Mistenker at Nøstebarn forsøker å få tøybleier til å se så fantastisk billig ut v blant annet å ikke inkludere nok av disse i startpakken (mumle) og dessuten ha kjempestore str på de hjemmestrikkede ullbuksene. 0-4 mnd størrelsessprang, synes jeg er i drøyeste laget, og jeg har strikket nye, mindre ullbukser etter at snuppa ble født. Synes det er best at bleien sitter godt, og at det faktisk ser komfortabelt ut å ha andre klær utenpå... Men uansett - vi oppdaget SNAPPI! Helt genialt. Man trenger EN snappi som koster 16 kroner, i stedet for 8 pakkker brillebukser til 40-50 kr stykket! Dessuten blir skift mye enklere og man slipper brillebukse som kanskje strammer litt på lårene. Ellers synes jeg brettebleiene fra jysk har funket fint. I begynnelsen tromlet vi dem etter vask, da ble de små og nette og myke til en nyfødtstump. Nå tørker vi dem på snor, for å få dem litt større. Er spent på hvor lenge de vil holde med tanke på str, men det finnes jo massevis av andre brettemetoder enn nøstebarnbretten, så jeg tror de kan holde en god stund til. Hvis jeg skulle ha kjøpt inn til en ny baby nå, tror jeg at jeg ville satset på nøstebarnbleier og så tromlet dem i starten, og evt brettet ned kanten bak, slik at den blir litt kortere (se feks på krusedull.net). En annen ting er at man gjerne trenger ekstra innlegg i bleiene etter en stund. Når snuppa var ca 4 mnd begynte vi å bruke ekstra innlegg på natten (hun sover 13 timer uten skift). Bruker da enten frotteinnlegg fra Imsevimse eller legger inn en halv brettebleie i bretten. Uansett greit å beregne inn dette i kjøp fra starten. Håper det kan være til noe hjelp - regner med at vi sikkert vil bruke andre typer bleier etter hvert, men som nybegynnerbleier synes jeg altså brettebleier er supert, enkelt og billig, og så kan man teste ut litt andre typer når man blir litt mer erfaren i gamet :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå