Gå til innhold

Skal dere søke om barnehageplass nå?


~bubbe~

Anbefalte innlegg

Vi må vel nesten det.. Begynner på skolen igjen i august, pappapermisjonen er vel ferdig i september en gang.. Og søknadsfristen er i mars sant? Får helt vondt i magen av å tenke på å sende ungen i fra meg.. Stakkars liten.. Noen som vet hvordan det fungerer å ha en deltidsplass? Avgjør en selv når en vil hente og levere, og hvor lenge barnet skal være hver dag? Hvordan er det med dagmamma da? Er det mulig å ha dagmamma bare noen timer hver dag? Helt blank på dette området.. Har lest litt på nettsiden til kommunen vi bor i, men ikke særlig mye info der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal søke barnehageplass før 1. mars, ja... Skummelt å måtte tenke på barnehage nå allerede, vil ikke sende i fra meg babyen min:-( Vi ønsker plass fra 1. nov, men tviler litt på at vi får det ettersom inntaket er i august. Så det spørs om vi må betale for noen måneder vi ikke benytter oss av.

 

Tror ikke det er så mange barnehager som praktiserer deltidsplasser med redusert oppholdstid. Søker du om en deltidsplass blir du sannsynligvis nødt til å ta hele dager fri, f.eks en fridag i uka om du vil ha 80% plass, to fridager i uka om du tar 60% plass osv. De dagene barnet er i barnehagen bestemmer du selv når du vil hente og levere (men de fleste barnehager har maks 9 timers oppholdtid pr dag). Velger du dagmamma er det sikkert mulig å få bare noen timer om dagen, alt etter hva slags avtale dere gjør dere i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, da må vel jeg det og da. Hvordan søker man barnehageplass? hvor ringer jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.. :)

 

Kan søke bhg plass elektronisk på internett, eller vanlig post. Finner info på nettet.. Jeg googlet bare barnehager sammen med kommunenavnet vårt og fikk opp en side med alle barnehagene og info om selve prosessen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor ligger også søknadsblanketter og info om barnehagene på kommunens nettsider.

Men søknadsfristen her er 1. februar.

Når det gjelder oppholdstid, går det på dager.

De dagene du har plass skal barnet være levert før kl 0930 hvis ikke annet er gitt beskjed om, synes dette er en grei løsning, og da kan man jo hente når man selv vil, før kl 1630.

 

Når det gjelder det store valget.... Forhør deg med venner og kjente og få de til å uttale seg om sine barnehager, for det er stor variasjon mellom dem, det har jeg selv erfart. Jenta vår var 2 år da hun begynte på småbarnsavdeling i 2002 og trivdes kjempe godt, hun ble flyttet over på storavdeling høsten 2003, der hun gikk helt til våren 2006.

Gutten vår f.11/03 begynte på den samme barnehagen høsten 2004 i 40% plass gikk kjempefint.

Nå i høst (2006) Begynte han på storavdeling på en annen barnehage. Kjempebarnehage dette også men det var ikke det vi var vant til og dermed ble det litt ekstra overgang både for barn og foreldre.

Grunnen til at han skiftet barnehage var at det var lettere i hennhold til riktig skolekrets osv.

Skal ikke søke plass til lillegutt fra høsten av men fra høsten 2008. Grunnen til dette er at jeg kun kommer til å jobbe ved behov, og når far eller besteforeldre kan trå til med barnepass :)

 

Men uansett ungenen har bare godt av å treffe likesinnede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan forresten være lurt å søke barnehageplass for kommende barnehageår uansett om dere ikke tenker å ha barnet i barnehage før senere. I mange kommuner tar de hensyn til om det har vært søkt barnehageplass før når plassene tildeles. Man opparbeider seg altså en annsennitet; til flere ganger før man har søkt plass, til sterkere står man.

 

Bare et lite tips:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...