Fantorangen Skrevet 2. januar 2007 #1 Skrevet 2. januar 2007 Datteren min på knappe 5 mnd har aldri vært glad i verken å ligge i vognen eller i bilstol. Det er like mye styr hver gang. Hvis hun er skikkelig mett og trøtt går det greit nok i vogna - da gråter hun til hun sovner... Men sover max 30 min... I bilstolen må en stort sett sitte ved siden av henne og enten gi flaske eller lillefinger til hun sovner. Hun tar ikke smokk, har aldri likt det. Begynt med I det siste har hun også kun villet ha pupp når vi ligger i sengen begge to. Har tenkt at hun tar nok puppen eller flaske/mat bare hun blir sulten nok, men det har ikke virket i noen spesiell grad. Passer VELDIG dårlig når vi ikke er hjemme... Hjemme tar hun både mat og flaske inn i mellom, så lenge hun får spise og sovne med puppen inn i mellom Hun tar ikke smokk, har aldri likt det. Begynt med tommel mer og mer nå, men kommer liksom ikke alltid på det virker det som... Og litt upraktisk i kulda mhp votter... Har vi skjemt henne ut? Hvordan skal vi evt. klare å få henne til å "oppføre seg"? Noen som har erfaring eller gode råd?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2007 #2 Skrevet 2. januar 2007 Kan desverre ikke svare deg på alt, men en ting er sikkert. Det går IKKE AN å skjemme bort en så liten baby.
Fantorangen Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2007 Det er jo godt å høre... Noen har nemlig ment hun kanskje var bortskjemt... Og det vil vi gjerne unngå...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2007 #4 Skrevet 2. januar 2007 Tror at dette med bortskjemthet er noe spesielt den eldre generasjon var opptatt av i mangel på bedre viten ;O) Når baby er så liten er det viktig at en gjør slik en kjenner på seg er godt for babyen. Du kjenner henne best og vet hvilke behov hun har. Stol på deg selv. Med tiden blir dette mye enklere. De fleste finner da roen på egenhånd uten så mye hjelp av mor og far. Det du gjør for jenta di nå er en investering i trygghet og et godt selvbilde hos henne )
Gjest Skrevet 2. januar 2007 #5 Skrevet 2. januar 2007 Jeg er ikke enig i at det ikke går an å skjemme bort en baby! Men det spørs jo hva man legger i begrepet. Vi påvirker ungene og gir dem vaner, og det gjelder også babyene. Hvis en baby blir vant til å sovne i fanget til mammaen, f.eks., så vil ungen kunne oppfatte det som trasig å måtte sovne i senga si, og kan komme til å protestere vilt på det. Hvis det da er ønskelig at ungen skal sovne i senga si, vil jeg si at mammaen har skjemt bort babyen med å la den sovne i fanget. Om "Mamman til lille Malin" har skjemt bort lille Malin, vet jeg ikke... :-) Jeg vet ikke hvor lange "runder" dere har tatt når dere skal prøve å gi henne andre vaner. Det kan jo hende at Malin er en viljesterk liten dame som ikke gir seg så lett!
Fantorangen Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 2. januar 2007 Hun er nok ganske så viljesterk, det merker jeg på andre områder ja... Har gått lengre runder med vogna, der hun har grått opp i mot 30 min... Men som nevnt, hvis hun er mett og trøtt sovner hun greit i ca 30 min. Hender hun ligger og kikker etter det, men stort sett vil hun opp. Det verste er egentlig i bilen, begrenset hvor lenge vi orker kjøre med en liten baby hylende... Og vi har kjørt langt - b.a, 12 timers kjøretur i går....
mai mammaen til to Skrevet 2. januar 2007 #8 Skrevet 2. januar 2007 nå leste jeg ikke igjennom alle innleggene... jeg har heletiden fått høre at man kan ikke skjemme bort babyer..men datteren min er BORTSKJEMT! hun har blitt bysset så snart hun har laget en lyd..blitt bært rundt. sluppet å ligge i vognen siden hun ikke likte det...ble heller bært i bæreselen hele sommeren.. Heldigvis så kjøpte vi sportsvogn til henne når det ble kaldere ute..og det likte hun mye bedre..da fikk hun sett litt..selv om vi ikke hadde ryggen så høyt oppe. hun har alltid blitt bysset i søvn hver kveld..ev ammet... så hun kan ikke sovne selv..tar heller ikke smokk så bruker meg til det... NÅ når hun nærmer seg 8 mnd så liker hun vognen sin kjempe godt. kan sitte i den lenge..det er hærlig... endelig kan jeg gå tur uten å måtte strese meg hjem i full fart.. hun har heller aldri likt noe særlig å kjøre bil.. men nå har vi kjøpt nytt bilsete... sånn som er mye høyere...da ser hun ut vinduet... og det går MYE bedre... LYKKE TIL IALLEFALL
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2007 #9 Skrevet 2. januar 2007 Jeg holder fast med at man ikke kan skjemme bort en så liten baby, 4 mnd er ikke mye!! For ikke lenge siden lå hun i magen din trygt og godt, ikke rart at hun trenger litt tid til å tilpasse seg. Vi har ALDRI latt gutten vår skrike dersom vi har kunnet hindre det. Har følt på oss hva han har trengt og vært ALT ANNET enn streng. Når han ble 5-6 mnd vennet vi han gradvis av med ruggingen når han skulle sove, gikk flott det ) Nå elsker han sengen og sovevognen sin, smiler når vi legger han og sovner av seg selv .O) Lykke til da!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2007 #10 Skrevet 2. januar 2007 12 timers kjøretur? Det er jo langt for en liten baby på 5 mnd da... Vet at det ikke var det du ville ha svar på, men måtte bare si det... Anyway... Jeg tror ikke malin er bortskjemt! Jeg har tenkt det samme med min lille, som nå snart er 10 mnd. Hadde også de samme "problemene", men det var i PERIODER, altså, det gikk over! Husker at rundt 5 mnd er det masse som skjer, og verden begynner å bli interessant. Mitt poeng er at de vokser og forandrer seg jo hele tiden når de er så små. Så noe som ikke funket et dag, kan faktisk funke en annen dag! det er ihvertfall min erfaring... Prøv å gjør noe annerledes noen dager; gå tur på en annen tid; ha et pledd bak ryggen i vogna, så hun får sett litt ut (i en begrenset tid); gi henne masse leker som hun liker i bilen; ha faste rutiner hver dag mht mating etc. Babyer liker rutiner! Lykke til!
Fantorangen Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 2. januar 2007 Er egentlig en 7-8 timers kjøretur, men hun var urolig, og i tillegg var det en del kø, så derfor det tok så lang tid... Vi vekslet mellom bilstol og bagnett, så hun satt ikke hele tiden. Sovnet til nokså normal tid i bagen da.
Stratos med 3 barn Skrevet 2. januar 2007 #12 Skrevet 2. januar 2007 Jeg tror at babyer må øve på ting jeg. De må øve på alt de ikke kan...., og det er jo i utgangspungtet det meste. Så har hun ikke vært mye i vogna er det ikke rart at hun ikke liker det feks. Hva med å gå med vogna, hjelper det? Tenk på alt som at det skal læres og at det må gjentas og gjentas for at hun skal bli trygg. Det har jeg gjort og det ser ut for å funke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå