Gjest Skrevet 2. januar 2007 #1 Skrevet 2. januar 2007 Jeg leser og leser her inne.........? Ja jeg skjønner en ting som AT det er barn som er begavet rundt om men ærlig talt dere som virkelig har peil på dette og som leser om dette, Om et barn går tidlig som 9 mnd?, prater tidlig, hinker på et ben......osv. Er det virkelig ikke litt tidlig å si at barna er begavet når de er et år? Var nedover her å tittet på noen linker om barn som er begavet, men som jeg skjønte er jo dette betegnet barn som er eldre. At man kan se barn utvikle seg fortere når barna kommer i 4-5 års alderen.......ja, men man kan vel påpeke å si at det barnet er begavet hvis det ikke har utmerket seg på en måte som får vitenskapen til å reagere. Dette er ikke for å provosere men det må jo være en grense når man evt kan få stempel som begavet? Jeg skjønner folk, alle, til og med jeg har begavet barn på forskjellig måte. Men hvis mitt barn på et år snakker veldig mye, kan jeg ikke bare ta han med til en lege og si han er begavet? Jeg spørr kun pga nysgjerrighet for jeg lurer virkelig hva mennesker med "virkelige begavet" barn gjør? Hvor går de med barna? Hvem bestemmer at det barnet er begavet? Når et barn har alle de signalene som et begavet barn har(leste dette på en link lengre ned), la oss si en 11åring som gjør det utrolig bra, har som liten lekt med tall, huekommelse som klister,fantasivenn, sparer på alt og trenger bare skumme gjennom en bok og kan det meste, hvor tar man med seg et sånt barn?
Gjest -'anonym'- Skrevet 2. januar 2007 #2 Skrevet 2. januar 2007 Skjønner ikke helt hva du mener med 'hvor man tar med barna'?? Forstår jeg det slik at du tenker på en form for bekreftelse, et papir eller lignende, på at barnet er begavet? Noe slikt finnes nok ikke, men er man intelligent nok kan man for eksempel bli medlem av MEMSA. Er det slikt du tenker på? Jeg ser du lurer på om begavethet kan være synlig allerede tidlig i barnets alder. Svaret på det er 'ja'.
Gjest Skrevet 2. januar 2007 #3 Skrevet 2. januar 2007 Ok hva mener du med tidlig og hva kjennertegner slike barn i de forskjellige aldersgrupper, som 1 år f.eks eller 2 år? Noen barn kan være veldig flinke til å male tidlig og kanskje utvikle seg til kunstner.Er det å være begavet? Kan man si man er begavet hvis man kan litt mer av noe. Ja jeg er klar over testen men de utfører ikke slike på små barn. Vil bare ha en forståelse her på hvor grensen går her på å være mer begavet enn andre. Og når kan man evt be om at deres barn skal evt bli behandlet annerledes pga deres evner på barnehage,skole osv.
Laurine Skrevet 3. januar 2007 #4 Skrevet 3. januar 2007 Hei på deg ! Tør jo nesten ikke skrive her i frykt for å slett ikke bli trodd, eller helst bare ledd av. Men, det er sånn, jeg har et såkalt begavet barn. Jeg har såvidt skrevet her inne før, men i likhet med mange andre, virker ikke dette forumet særlig seriøst. Kan si at min datter på nå straks 9 år lærte tidlig både det ene og det andre uten at vi av den grunn trodde hun var noe flinkere enn andre barn. Som de fleste vet, utvikler barn seg veldig forskjellig, og noen tidligere enn andre. Det eneste jeg kan si er at hun var tidlig ute med å være interessert i tall, bokstaver og ting som man funderer over. Da hun var 4-5 år begynte vi å ane at hun er virkelig flink. Hun er som nevnt over her straks 9 år, dvs født tidlig på året. Dermed lurte vi på om vi skulle la henne begynne ett år tidligere på skolen. Vi gjorde det ikke, fordi vi synes ungene er så små i utgangspunktet når de begynner, at hun kunne heller ha fordelen med et halvår ekstra på baken. Dog skjønte vi fort at hun er skarp, og lærerne ved skolen mente vi burde la henne gå gradene litt fortere. Hun kjedet seg på skolen. For at det skulle kunne skje, måtte det tester til hos PPT. Vi lot henne gjennomføre disse testene som skulle til, og resultatet, ja det talte for seg selv. Hun scoret i øverste sikte på intelligenstestene som ble utført. Hun viser seg å være særdeles skarp i tall. Sånn er det. Hun er det som kalles begavet....dumt ord. For jeg er enig i at alle barn er begavet på sine felt. Vi tar henne ikke med noen spesielle steder, men lar skolen få utfordre henne. Vi har store utfordringer hjemme også, fordi hun tenker "lenger" enn 9 åringer flest. Det er ikke alltid like lett, men for meg er hun datteren min som jeg ville elsket over alt på jord, begavet eller ikke. Hun hoppet over ett skoleår, men skolen ønsker å dytte henne lenger opp, fordi hun løser oppgaver beregnet på mye større unger. Akkurat nå lar vi det hvile litt og ser det an. Bare litt fra meg.
Kamille:) Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 Laurine, synes innlegget ditt er interessant. Jeg trodde ikke man lot barn hoppe over klassetrinn her i Norge, jeg? Tror ikke det er mange forunt å ha en skole som til de grader engasjerer seg.
Laurine Skrevet 5. januar 2007 #6 Skrevet 5. januar 2007 Hei ! Nei det er kanskje ikke så vanlig å hoppe over skoletrinn, men det var ikke noe problem. Skolen som min datter går på er nokså liten, vi bor i ei lita bygd, og lærerene har gode muligheter for oppfølging av elevene. Nå i ettertid ser vi at det var veldig riktig av oss og la henne gå opp ett trinn, men vi vil ikke ennå avgjøre hvorvidt hun skal hoppe over flere trinn. Det har jo ganske mye med alderen hennes å gjøre, hun er jo bare et barn. De andre elevene i klassen vil jo være mye eldre enn henne og det blir litt feil. Men, det er en flott skole og hun blir nøye fulgt opp. Det er like viktig som at de som sliter litt også blir fulgt opp. Det er lett å glemme de flinke elevene, men skolen her er veldig fin. :-)
Gjest -'anonym'- Skrevet 6. januar 2007 #7 Skrevet 6. januar 2007 Dere er kjempeheldige! :-) Så flott at skolen tar godt vare på datteren deres. Det er ikke så mange skoler som gir de flinkeste litt ekstra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå