turbomamma til 3 Skrevet 1. januar 2007 #1 Skrevet 1. januar 2007 Hei - og godt nytt år. På fredag fikk jeg brystbetennelse (BB) nr. 3 siden midten av november. Gikk ned for full telling i løpet av noen få timer. Dro på legevakten lørdag. Hadde CRP på 92 og var nødt til å begynne å pensilinkur igjen. Hadde egentlig bestemt meg for at jeg skulle prøve å unngå pensilin og heller være syk i noen dager, men legen insisterte når CRP var såpass høy. Har siden begynnelsen av november slitt med sår på brystvortene (sprekker) som ikke har villet gro. Jeg trodde det kom av at babyen sugde feil. Har i perioder bare håndmelket og gitt på flaske samt at jeg også har gjort litt begge deler, altså ammet på et bryst og spart det verste brystet med håndmelking. Ved den 1. BB ble det påvist gule stafelykokker i sårene, så jeg regner med at det var det som utløste den BB. Ved BB nr. 2 (kom 2 døgn etter at jeg avsluttet den første pensilinkuren) ble det tatt melkeprøve,men jeg har ikke hørt noe fra legen om det svaret. Babyen er nå 3 1/2 måned pluss. Sårene har grodd når jeg ikke har ammet, men så fort jeg prøvde meg igjen (lengste oppholdet var på 1 uke) kom det nye sår/sprekker. Prøvde også med brystskjold, men det gjorde det bare enda verre. Har smurt med PureLan, prøvd albueskjell, latt brystene lufttørre med melk på etter amming etc.Tungebåndet til baby er sjekket, men helt OK. Har også vært på Nasjonalt Senter for Amming på Rikshospitalet. Der fikk jeg treffe en koselig jordmor som sammen med meg så på diverse ammestillinger etc. Prøvde ut disse også, men dengang ei. Jordmoren på Nasjonalt Senter for Amming gav meg noen papirer ang. candidia, altså sopp. Når jeg leste dette ble jeg helt sikker på at jeg hadde dette. Hadde snakket med helsesøster om sopp tidligere, men hun trodde ikke det var det, samt at de fant ingenting på baby som lignet på sopp. Uansett ringte jeg til legen min og ba henne skrive ut resept på Mycostatin krem til meg og mixtur til baby. Nå har vi behandlet oss siden 23. desember og sårene har grodd og jeg kan tilby babyen så mye pupp han bare vil. Så på mange måter var jo alt bra. Så får jeg altså enda en BB etter at sårene var grodd. Skjønner liksom ingenting jeg. KAN SOPP FORÅRSAKE BRYSTBETENNELSE??? Hvis noen har peiling er jeg veldig takknemlig for svar. Må bare legge til at Helsesøsteren min har vært veldig hjelpsom. Hun sørget for at jeg fikk komme inn på Nasjonalt Senter for Amming 2 dager før jul og hun ringer meg stadig for å høre hvordan det går.
Hoppetussa Skrevet 2. januar 2007 #2 Skrevet 2. januar 2007 Jeg startet innlegget "En hyllest til de som sliter med ammingen", og blir stadig mer imponert når jeg leser slike innlegg. For jeg vet ikke om jeg hadde holdt ut tre brystbetennelser. Det som kan forårsake brystbetennelse er tilstoppede melkeganger, endret ammemønster, såre og sprukne brystknopper og sikkert mye mer. Jeg tror ikke sopp kan forårsake brystbetennelse. Sår som oppstår trenger nødvendigvis ikke være sopp, men kan også være forårsaket av bakterier. Har du fått tatt en bakteriologisk prøve? Så du slipper å behandle deg for sopp til ingen nytte, men du ser jo selv om det fungerer. Flott å høre om en hjelpsom helsesøster, de historiene hører vi altfor sjelden om her inne! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå