Gå til innhold

Ang provera/pergotime. Jeg er helt grønn...(samme som skravle...)

Anbefalte innlegg

Hei og godt nyttår :o)

Jeg skal til legen i morgen tidlig pga menstruasjoner på 2-3 uker. Utrolig slitsomt og lite prøvervennlig..

Lurer på å spørre om det er mulig å få sånne hormonkurer.

Har skjønt at de gir eggløsning, men jeg vet ikke helt hvordan de fungerer.

Er provera noe man tar i forkant av pergo, eller er det det samme?

Kan noen informere meg litt?

:o)

Fortsetter under...

Dette fant jeg angående provera:

---------------------------------------------------------------------------------

Provera

Brukes bla.a ved blødningsforstyrrelser p.g.a. for lav progesteronproduksjon og ved overgangsalder.

Indikasjoner:

Dysfunksjonelle uterinblødninger pga. for lav progesteronproduksjon. Gestagentest som et ledd i utredningen av sekundær amenoré. I kombinasjon med østrogener ved klimakteriske plager. Palliativ behandling av ukomplisert endometriose.

Dosering:

Dysfunksjonelle blødninger: 5-10 mg daglig i 5-10 dager fra 16. eller 21. dag i syklus. Behandlingen bør fortsette i minst 3 sykler. Se for øvrig spesiallitteratur. Bortfallsblødning oppstår vanligvis 3-7 dager etter at terapien er seponert. Klimakteriske plager: Ved syklisk østrogenbehandling gis østrogen i 9 dager alene. Deretter gis 10 mg medroksyprogesteronacetat daglig i 12 dager. Etter 7 tablettfrie dager startes behandlingssyklus på nytt. Palliativ behandling av ukomplisert endometriose: 10 mg 3 ganger daglig i 3-9 måneder. Behandlingen startes på menstruasjonens første dag.

Teksten er hentet fra Felleskatalogen

---------------------------------------------------------------------------------

Kan jo hende du får dette alikevel, slik jeg tolket teskten over så vil den hjelpe mensen til å bli normal! Skjønte du hva jeg mente? Jeg skal egentlig ikke synse så mye om dette, for jeg har null peil!!

Lykke til hos legen i alle fall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...