Anonym bruker Skrevet 1. januar 2007 #1 Skrevet 1. januar 2007 Hei , er det noen som har barn med dysmeli hånd? Hvordan har barnehage tilpasning gått? Min sønn begynner snart i barnehage og jeg er litt spent på de andre barna, hvordan de reagerer?! Vi er jo så stolte av gutten vår men tenker litt på mobbing, og at de andre barna ikke tror han får til det samme som de, og ergo kanskje ikke vil leke med han.
Gjest Skrevet 2. januar 2007 #2 Skrevet 2. januar 2007 Vi har ei datter på 21 mnd med dysmeli på venstre hånd. Det gikk veldig fint å begynne i barnehage da hun var ca året. En del barn fra tre år og oppover var litt opptatte av at hun hadde en anderledes hånd og spurte veldig hvorfor. Det var bare å gi enkle og greie svar. Barna spurte mest meg og ikke personalet. De ville også ofte holde datteren min i hånda. På en måte passe litt på henne, lita jente med lita hånd. Jeg tok opp med personalet at jeg ikke ville det skulle utvikle seg til å bli jenta med lille hånda og at de måtte passe på at de andre barna så min jente for den hun er og ikke handa. Nå er det ik mange av barna som tenker på handa hennes, tror jeg. Personalet er veldig flink til å stimulere bruken av hånd og arm, vi har hatt felles møte med barnehage, fysioterapaut og ergoterapeut. I dag fungerer alt veldig fint.
haater husarbeid Skrevet 3. januar 2007 #3 Skrevet 3. januar 2007 Jeg har en sønn på kun fire mnd da som har dysmeli hånd. Jeg har snakket m hs om det og hun har tilbudt seg å gå inn i bhg sammen med oss og informere personale og barn. Hvis de vet hva som feiler han på forhånd, vil de ikke erte han. Men barnehagepersonalet må være obs på at han integreres i leiken. Men det er sjelden noe problem, mener hun.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #4 Skrevet 4. januar 2007 Tusen takk for svar:-) Jeg for min del føler vel for å ordne opp selv, i samarbeid med personalet i barnehagen. Og ta inn andre distanser, føler jeg blir veldig fokus på at gutten min er andeledes og da tenker jeg at mobbing kan fortere forekomme. Han er jo ikke anneledes, han har bare en sjelden venstre hånd! som ikke så mange har. og det vil jeg fokusere på til de andre barna i barnehagen. Og til gutten min , vil jeg si, etterhvert, hvis han skulle bli såret av alle spørsmål han får, at grunnen til at de spør og lurer på det, er fordi de ikke har sett sånn hånd før!
Gjest Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 det er ikke og overdrive at man har fagfolk til å informere i barnehage. Poenget er at jo bedre informasjon som kommer ut til foreldre og personalet jo mindre er det å lure på og mindre snakk blir det av det. Jeg syntes det var helt naturlig å fortelle om vår datter på foreldremøtet, ikke til hele barnehagen, men til avdelingen. Etter som tiden har gått ser vi at også resten av personalet trenger informasjon om hennes hånd og arm slik at de vet hva hun trenger av stimulering når de er ute sammen. Hun klarer ennå ikke det samme som de andre og trenger derfor hjelp til å klatre opp silebanen, sitte på huska osv
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 Ja for all del , jeg respekterer fagfolk og at dere vil det på den måten, alt i alt er det jo hvordan man vil ha det og tenker om situasjonen selv. Jeg tenker bare at det er jo ikke så mye informasjon og komme med! De er født sånn og da må man gjøre det beste ut av det.De finner jo ut sine teknikker selv, sønnen min har jo tommelen og halve hånda, og i følge min fysio så kommer han til å finne ut mye selv, hun mener også i samråd med meg at vi ikke skal "sy" puter under armene hans ved og gi hjelpemiddler så sant han ikke trenger det. Jeg vil ikke ha hjelpemiddler om det ikke er strengt tatt helt nødvendig, sånn tenker jeg at han lærer seg sine teknikker på ting, han er jo født sånn og vet jo ikke hvordan noe annet er, vi lærer jo oss våre teknikker med fem fingre og da er det ikke noe i veien for at han skal lære seg ting med sin hånd:-) Men det kommer selfølgelig ann på gutten min! Vil se ann før jeg gjør noe. Han bruker jo handa like mye som høyre, og jeg sørger alltid for at han får mulighet til å komme med venstre hånd når vi leker. Tenker jo litt på de barna i fattige land, som ikke har så mye hjelp, de klarer seg jo veldig bra, selv i værre situasjoner en vår gutt. De finner ut av ting, men det tar kanskje litt lengere tid for dem, de må vel lære seg å ha litt mer tålmodighet. Men som sagt så er jeg åpen for alt! Så ser ann jeg. Men vil han skal prøve ut selv også, det ser jeg bare på som positivt, at han får styrke ut av det. men men , man må vel følge din egen følelse, det er jo forskjell på barna også. Føler at gutten min er en liten fighter, han har vært tidlig uten med ting som å rulle seg rundt og stå på bena og strekke seg etter ting:-) så får håpe det fortsetter. Det har egentlig aldri bekymret meg om motorikk og slikt, jeg har kun vært redd for mobbing engentlig. Blir veldig spennende og se etterhvert som de vokser til da! For alles del. Klem
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #7 Skrevet 7. januar 2007 jo da. mitt barn har Poland syndrom som innebærer litt mer enn ei deformert hånd. Derfor ekstra oppfølging av henne.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2007 #8 Skrevet 8. januar 2007 Hva er poland syndrom? Jeg skriver jo utifra min sønn og hans hånd, jeg synes det er så liten feil at ekstra hjelp tror jeg ikke er nødvendig. Men hadde det vært hele armen eller et ben så ville ting sikkert stillt seg andeledes...
Herkules Skrevet 14. januar 2007 #9 Skrevet 14. januar 2007 både FFOU ogdysmeli forbundet har fantastiske mennesker som kan holde foredrag og hjelpe m det trengs mot skole/barnehage
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå