Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en gutt som fyller tre om få dager. Han er en selvstendig gutt med sterke meninger, og når de ikke alltid sammenfaller med våre (nei, du kan ikke få sjokolade nå) så blir han fryktelig sinnt.

Da ender han ofte opp med å smelle med kjøkkendørene, kaste det kan får tak i (gjerne glass og tallerkner) eller å slå eller klype oss. Vi vil gjerne lære han at det er greit å bli sinnt, men ikke å gjøre handlinger som beskrevet over.

Er det noen som har noen gode råd på veien? Når han får anfallene sine har jeg prøvd å ta han ut av rommet sette med rolig ned ved siden av han og forklare at det er lov å bli sinnt på mamma og pappa, men at det ikke er lov å gjøre det han gjorde. Jeg har også prøvd å lære han at han kan få lov til å gå ut i ganga og trampe hardt med bena for å få ut sinnet, men ingen ting av dette har hjulpet.

Hvis noen har inspill til hvordan jeg kan lære han å takle sinne (oftest etter at vi har sagt nei til noe han ønsker eller gjør) hadde jeg satt stor pris på dette.

Det er sannelig ikke alltid lett med trassige treåringer i hus!!

Skrevet

Det virker nå på meg som dere har forsøk alt. Selv snakker jeg også med min sønn på snart 5 år først om han blir sint fordi han ikke får viljen sin, men de få gangene det ikke fungerer så får han tåle at jeg også blir sint. For i likhet med han har jeg også mine grenser, og han skjønner det godt på stemmen min når jeg blir så sint. Så la han se at dere også ikke tåler alt og kan bli sint, men at dere oppfører dere og takler sinnet på en annen måte enn det han gjør.

Skrevet

Han takler jo sinnet sitt på sin måte, kan ikke forvente at han reagerer på en balansert og "behagelig" måte. Blir litt forvirra over innlegget ditt. Når jeg ser overskriften din blir jeg provosert og tenker at han ikke trenger å lære å være sint, han viser jo sinne! Lenger nede i innlegget sammenfaller meningene våre mer. Du viser at du tar han på alvor og lar han reagere, men ikke gjøre hva han vil. Tror at du må fortsette slik du allerede gjør. Det er normalt for en liten gutt å være slik du beskriver. Vi må ikke komme dit at det ikke er lov å uttrykke seg slik det er naturlig for en. Selv om det ikke er slik den voksne hadde foretrukket at barna reagerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...