Gå til innhold

Hvorfor føde hjemme å hvorfor ikke å noe jeg lurer på,kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Ønsker føde hjemme,tenker trygghet,fred å ro

Tørr ikke,tenker på å søle mye,må være grådig mye blod som kommer ut med fødselen så hvor gjør man av det?

Vist noe uventet skjer hva da?Vente å vente på extra hjelp?

Nå er det ikke alle jordmødre heller som tar hjemmefødsler er det?

Koster det noe?

Hva vist ungen plutselig kommer ut før hverken jordmor eller min kjære er tilstede?Hva da?Kan man klare å føde alene men snakke gjennom telefonen med en jordmor samtidigt mens man venter på hjelp?

Når hodet står ned slik det skal å har festet seg,er det normalt å kunne føle att man tar på noe da når man stikker en hånd inni kjeden?

• 5 uker senere...

Fortsetter under...

For meg ble hjemmefødsel en fantastisk opplevelse. Men jeg har ingen erfaring fra sykehus, så jeg har ikke noe å sammenligne med.

Fødselen ble akkurat slik vi hadde tenkt det, med fred, ro, avslapping og bare oss etterpå. Herlig!

Jeg fødte på badet, så vi (mannen min) spylte bare vekk alt søl. Forøvrig så merket jeg ikke noe til sølet, for det ble tørket opp underveis, overalt. Det var ikke blod over det hele når jeg var ferdig, så det bør ikke være et grunnlag for at du ikke tør. Det ble mest blodsøl da morkaka kom, men da satt jeg over en balje som smalet opp sølet. Hvor det ble tømt vet jeg faktisk ikke...

Vi hadde masse gamle håndklær overalt som kunne kastes etterpå.

Jeg hadde en stol (med tøytrekk av alle ting) jeg satt på underveis, og den ble dekket med et engangs laken (1x1m) med plast på undersiden. Det finnes overhodet ingen spor etter blod på den stolen.

Nei, det er ikke alle jordmødre som vil være med på hjemmefødsel. Forhør deg på helsestasjonen, eller med jordmora di. Eller se oversikt på www.fodsel-i-fokus.org Der står det mye om hjemmefødsel.

Vi skulle egentlig ha to jordmødre med på fødselen. Hovedjordmora forlangte 3500kr. Det dekket reise, mat, utsyr og oppfølging. Den andre ville selvsagt også ha samme betaling. Men "hovedjordmora" kom ikke, fordi hun syntes det ble langt å kjøre, hun var bare "backup" pr telefon. Det endte med at den jordmora som kom til oss tok 7000kr!! Det syntes vi var uhørt mye, men hva betaler man ikke for litt fred og ro?!?

1750kr ble dekt av folketrygden. Men jeg tror reglene for det er endret nå. Det jobbes i allefall med at alle utgifter til hjemmefødsel skal dekkes av folketrygden. Det varierer nok fra sted til sted hvor mye hver enkelt forlanger.

De siste spørsmålene vet jeg ikke så mye om. Men jeg har hørt om folk som har tatt imot ungen helt uten hjelp. Som regel tar det ei stund fra du kjenner noe til babyen kommer ut, så som regel rekker hjelpa fram. Men det er ingen regel uten unntak. ;)

Jeg torde ikke å kjenne med handa mi i det hele tatt når det nærmet seg fødsel...

Lykke til med hjemmefødsel (eller sykehusfødsel)!!

Det lureste vi gjorde på forhånd, var å ikke fortelle familie og venner om hjemmefødselvalget. Men det var oss...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...