Gå til innhold

Soverutiner 1 mnd gammel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datra mi er 1 mnd gammel i dag. Hormonell som jeg fremdeles er etter fødselen, blir jeg så usikker på om alt jeg gjør er "riktig". Hva er egentlig et "vanlig"spise-sove-mønster i denne alderen. Jeg får henne ikke til å sovne i senga si av seg selv, bare ved brystet eller bæring. Er dette vanlig? Hun er våken ca hver 2. time på natta, men sovner stort sett innen en halv-1 time igjen. Litt trøtt selv og da, kan man si... Sliter littmed å få henne til å sovne på dagen, så hun kan ha ganske lange våkenperioder. Hvor mye/lenge er det vanlig at de sover? Mamma synes jeg skal legge henne i våken tilstand, og at hun må tåle å grine litt for å lære og sovne selv, hva tror dere om det? Veldig takknemlig for svar, blir så usikker på meg selv, og litt smådeppa...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig. Hvis du får til å legge henne våken men trøtt og om hun faktisk da sovner er du veldig heldig:) Vi vogga og bussa og trilla og bila og nå hender det vi gjør det ennå..Min er tre måneder.

Det vanlige er at de sover 1-3 timer mellom hvert måltid.HVis hun våkner igjen etter bare en halvtime bør du kanskje revurdere soveplassen. Kanskje hun har det ukomfortabelt, er varm/kald, merker at du har gått ut av rommet...

Veldig lurt å ta det opp med helsesøster på 6 ukerskontroll så får du sikkert fler gode tips:)

Skrevet

Og det å grine seg i søvn er ikke anbefalt så tidlig. Hun har antagelig energi til å skrike hele natten om hun må..

Skrevet

Takk for svar! Greit å få bekreftelse på at jeg ikke gjør noe galt, i alle fall...som fersking i faget er det utrolig hvor tafatt jeg føler meg til tider!

Skrevet

Først og fremst, du vet best, du er mammaen hennes og vet hva du selv er komfortabel med! Husk det!

Så noen råd og litt om oss...

Her er veslas dag som følger; lengste tillatte våkentid er ca to timer, leggetid er ca kl 19. Det gir oss normalt følgende rutine; våkne kl 0830, kose og mate i mammas seng frem til 09, stå opp, stelle, leke og kose frem til sove tid kl 11-13 våkentid frem til 15, sove 15-17, våken til legging kl 19. (så våken for mat kl 02 og kos og litt pupp ca kl 06)

Her plundret vi veldig med døgnrytmen hennes når hun var 1 mnd så vi valgte å forsøke å la henne ligge dersom hun sutret men ta henne opp ved skriking. Vi innarbeidet også nattarutine med stell, bok og sang. Boken er viktigst og er en Tassenbok med elementærfarger og store figurer. Sangen er også alltid den samme og synges kun ved leggetid.

Søvn avler søvn, desto bedre sovemønster du får til på dagtid, desto lettere blir leggingen om kvelden. Du trenger ikke ha rutiner dersom du er oppmerksom på at hun ikke blir overtrøtt, samt at 2 timer etter siste lur er det leggetid. Våkner vesle kl 16 her så tar vi nattstellet kl 18 slik at hun ikke blir overtrøtt og sovner ved puppen...

Andre råd; søvn er det vanskeligste synes jeg, dersom du ikke vil hun skal gråte, puppe henne eller bysse henne. Men vær obs på at hun sover lettere og kortere av dette (påstår noen i allefall)

Du kan dersom hun trives i vogna ta inn denne og bruke den når hun skal sove på dagtid, og også når det er kvelden. Ofte er det lettere for dem å finne søvnen selv i vognbagen fordi den kjenner de, den er trygg og lun samt at den gir deg som mor mer frihet.

Ting vi ikke anbefaler; nattalys med musikk, lys på soverommet etter leggetid (skru det gjerne av når du mater siste gang før leggingen)

En ting som kan hjelpe; støvsuger!!!

Skrevet

Til Tillab: Hvor tidlig begynte du å strebe mot denne rutinen? Jobbet dere dere gradvis mot bare to våken-runder på natta? Bruker dere støvsugeren for å få henne til å sovne inn på dagen, for den kan vel ikke stå og dure hele søvnen??? Dere legger henne i senga våken dere da, så sovner hun av seg selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...