Gå til innhold

Har sønnen min antydning til ADHD? (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg har en sønn på 3,5 år som jeg er usikker på om har ADHD. Han er sitter aldri rolig, går sjelden.. løper dit han skal (til sengen, på do, til middagsbordet, ute etc).Han er veldig høylydt..lager høye lyder. Han er ekstremt voldsom mot leker( slenger de i gulvet og leker hardhendt), voldsom mot andre barn han leker med og ikke leker med. Han har også slått, dyttet og bitt de andre barna på avdelingen i barnehagen, men dette har blitt bedre. Han har vansklig for å konsentrere seg og leker ofte med en leke kun kort tid før han begynner å kjede seg og må leke med noe annet... I barnehagen er PPT koplet inn og det er en sosialarbeider der som følger han. Jeg har ikke fått noen antydninger fra de om at han skal ha ADHD da de mener at det for tidlig å si noe om... Han er litt vekslende i humøret, men stort sett veldig blid og ler mye. Hvis han har en "dårlig" dag er den veldig dårlig og da hører han ikke på noen.. men det er gusjelov sjelden. I vennegjengen blir han kalt bajassen siden han gjør "rampestreker" hele tiden og ikke sitter stille eller hører på voksne... Ikke festlig i det hele tatt...

Jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette mer da jeg føler hele tiden at jeg må kjefte og kjefte for han sjelden hører på meg. PPT sier jeg bare må være rolig og si tingene flere ganger og være konsekvent.. men noen ganger så holder jeg på å sprekke skikkelig da han ikke bryr seg om hva jeg mener og sier uannsett hvor konsekvent jeg er. Noen ganger så har jeg ikke lyst til å ta han med meg i bursdager og sånn for jeg er så usikker på hvordan han oppfører seg mot de andre barna og i forhold til de andre...

Ut i fra hva jeg har lest på forumet her begynner å lure på om han kan ha diagnosen. ER det noen som har tips til meg hva jeg evt kan gjøre el hvor jeg må henvende meg for å få sjekket dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei min sønn på 7 er under utredning og jeg har maaaaaaaaange ganger sittet og fundert på hvordan han var som yngre.

Jo han var en slik som folk kalte bajassen. Han eide ikke hemninger, var aldri redd for noe. Han syklet i full fart, løp, vasset i vannet, svømte som 2 åring og helst under vannet, eide ikke høyde skrekk og hoppet fra fjell, han fartet av gårde uten noe bekjymringer for å være alene.Han demonterer alle lekene sine, det finnes ikke en hel leke i rommet og til slutt ønsket jeg at folk jøpte tågskjinner i tre, hard plast leker pga at han demonterte alle ting han fikk.

Han ble fort lei seg og har alltid vært en gutt som skal lede andre. Han har eldre brødre og har alltid klart å henge etter de i all slags sport. Som nå kjører han trial fordi storebror på 11 gjorde det.Han hopper fra 5 meteren på østfoldbadet fordi han ser andre gjør det. Han tørr mye mer enn de større i familien. Og når han var på den alderen som din sønn kviet faktisk folk seg for å passe han fordi han var alle steder og gjorde alt

Siden min sønn er 7 år er det lettere for meg fordi han hører meg.En gutt på 3 skjønner ikke alltid konsekventer av ting. Men som pp tjenesten gir deg beskje om at du skal prate og prate er så veldig riktig.Det siste året føler jeg at jeg har pratet hull i hode på min sønn, pga at jeg tar meg selv i nakken og prater isteden for å bli sint.

MEN det som er viktig er at du er veldig konsekvent.Sier du en ting som "da får du ikke den sjokoladen senere" pga noe han har gjort må du bare gjøre deg den bjørnetjenesten og holde det.

Jeg ser min sønn har forandret seg veldig etter jeg virkelig satt ned beinet.Det jeg sa ble en lov og det vet han så han selv fungerer mye bedre her hjemme og har lært å prate isteden for å skrike eller grine til seg oppmerksomhet.

Du må heller ikke være redd for å snakke til han og sette ned benet nåe andre er tilstedet for han skjønner fort det og barn har da veldig lett og utnytte dette.

Dette ble mye men gå gjerne inn på min side og send meg en mld så kan vi godt holde kontakt.Ingenting er bedre enn å ha noen å prate med om dette.

Lykke til klem meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...