Gå til innhold

noen tanker om gud og sånn??

Anbefalte innlegg

er det ikke gøy med litt provoserende overskrifter.. hehe.. jeg og samboern har i det siste diskutert om (hvis alt går som det skal) om vi skal døpe barnet? jeg er døpt men ikke han... jeg tror ikke på hverken gud eller jesus eller allah eller shiva eller noen av dem men har selvfølgelig full respekt for de som tror.. jeg er konfirmert i kirken men det var vel mest for bestemor sin skyld tror jeg.. har man i det hele tatt egne meninger når man er 14? :)

lurer på hva bestemor vil si nå når jeg vurderer navnefest i human etisk forbund fremfor kirken for hennes eneste og første oldebarn?? håper ikke hun blir altfor skuffet..

noen andre som tenker langt frem?

klemmer fra meg

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7605708-noen-tanker-om-gud-og-s%C3%A5nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal døype min i kirken fordi ej syns det e en fin plass å gjære det på, kjempefin bygning... Åsso selfølgelig fordi det e enklast, slepp diskusjona blandt familien... Trur heller ikke på gud, eller i vertfall ikkje den bibelske guden.. Men trur på at det finnes ei god makt og ei ond makt... Så skulle det da være ei god makt som kikker på at veslegutt blir døpt, so hade no det vore fint... hehe... Å ej skal oxo gifte mej i kirken når den tid kjem, fordi det er ett fint bygg, mykje finare enn hos sorenskrivaren sitt kontor.. hehe.. Dei kriste ej he fortalt det til meiner det er spotting mot gud, jaja, men sida ej ikkje trur der finnes noken bibelsk gud, so ekje det det for mej... Å skulle det finnes en gud, so veit han at ej ikkje meina noke spotting med det... So her blir det nok både kirkedåp og kirkebrullaup uten at vi e kristen i trua noken av oss...

For oss er det en selvfølge å døpe jenta vår i kirken, fordi vi begge er kristne og går i kirka med ujevne mellomrom.

Jeg personlig synes ikke noe om at folk døper barna sine for familiens skyld eller noe annet. Kan man ikke holde det man lover i dåpen så bør man heller ikke si det.

Samme gjelder valg av forlovere. Vi velger faktisk ikke familiemedlemmer(søsken) som faddere, nettopp fordi de ikke er kristne. Vi forventer av fadderne at de tar barnet med i bønn. Vi har flere nære venner som er mer passende som faddere da.

Og hva familien mener om det ene eller det andre spiller liten rolle.

Ingen av oss er personlig kristne, men begge våre 2 barn er døpt i kirken, og det kommer også til å skje med 3. mann som kommer i april/ mai.

Vi er begge døpt og medlemmer av statskirken, men, som sagt, ikke personlig kristne. Vi valgte blandt annet å gifte oss borgerlig - mindre stress.

Synes dåp i kirken er en fin tradisjon jeg og barna kan selv velge nå de bli eldre om de ønsker å være medlem av statskirken eller ikke.

Men, blir så klart opp til hver enkelt å avgjøre hva man ønsker å gjøre:))))

ynes heller ikke man skal døpe barna om man ikke selv er kristen, man kan jo ikke love at man skal oppdra barnet kristent om man ikke gjør et dugg for det i alle fall. Begge mine barn har hatt navnefest i regi av Humanetisk og det har vært så høytidlig og flott. Tredjemann skal altså følge i deres fotspor. Dere er vel voksene, så å fortelle familien at det er det valget man tar kan jeg ikke forstå skal være et hinder. Jeg kommer selv fra en kristen familie, men dette er mine barn og tror man på en GOD GUD kommer nok også de udøpte til Herren om de dør gamle eller unge tenker jeg.

Annonse

ej trur at viss alle som ikkje e personlig kristne velger bort kirken som døpested, so vil det være så lite medlemmer i statskirken til slutt at stat og kirke vil bli skilt... Trur det e veldig få som vil velge og døype sej som 15åringa, da trur ej dei skal være veldig kristne, og dei velger da i staden borgerlig... Det samme med brullaup... Bærre en tanke, meina ikkje og provosere...

Jeg er iallefall veldig glad for at jeg IKKE ble døpt i kirken da jeg var liten..Fint å få velge dette selv. Jeg melder ikke ungen inn i andre lag og foreninger heller..det syns jeg barnet selv skal få bestemme når det blir voksen nok til det.

Det er også veldig dumt å døpe barnet i kirken bare fordi det er en tradisjon eller fordi "bestemor ønsker det".. Det dreier seg jo faktisk om å melde barnet inn i en trosretning og en forening som har veldig mange sterke og spesielle meninger. Jeg skal iallefall lære mitt barn om verden utifra et virkelig, faktabasert og forståelig bilde, ikke fortelle eventyrhistorier om gud og jesus - og andre fantasier som ble funnet opp mennesker for over 2000 år siden..

min prins-26April: Kirke og stat blir jo snart skilt likevel..... ;o)

Vi kan være glade vi kan diskutere dette. Med tiden vil vi kristne oppleve å bli forfulgt pga vår tro, fordi vi er i mindretall. Det er en realitet vi bør innse først som sist. (Enkel matematikk. Hvem er det som føder flest barn i verden..? Ikke kristne i alle fall...)

Vi har ikke tenkt å døpe gullet vårt! Fordi ingen av oss tror på Gud, og derfor føler vi at det blir heilt feil å stå i kirka å love og oppdra barnet i den kristne tro.

For min del må folk få gjøre hva de vil, det er opp til hver enkelt å velge. Og vi tar jo alle valg for barna våre...

så mange bra svar:) jeg gruer meg egentlig ikke til å fortelle det til bestemor, for hun kommer vel fort over det.. bestemor minner bare til tider om hun "hyasinth bucket" i høy på pæra på tvnorge hvis noen har sett på det noen gang?

men men.. alt ordner seg for snille jenter har jeg hørt:)

takk for mange bra svar:) skjønner at det var flere som hadde tanker om dette:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...