Gå til innhold

Vekker dere baby på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vekker dere hvis han/hun har sovet flere timer i strekk på dagtid? Min er tre og en halv mnd og jeg har alltid vekket hvis hun sover mer enn 2-3 timer i strekk på dagtid. Vi har bra netter og jeg har valgt å tro det bl. a. er fordi hun ikke får sove ubegrenset på dagtid. Er det noen som synes det er dårlig gjort å vekke? Noen ganger får jeg dårlig samvittighet og lurer på om jeg gjør rett. Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hatt det problemet, men det er veldig lurt å vekke henne hvis hun sover mer enn 4 timer, for sover hun lenger kan hun snu døgnet. I forhold til amming bør du også amme så ofte.

Skrevet

Jeg har aldri vekket noen av de to ungene mine på dagtid, selv om de har sovet lenge. De har sovet hele natta fra de var nyfødte. Min erfaring er at de bare blir umulige å ha med å gjøre hvis de ikke får sove ut. Men det er sikkert annerledes hvis de i utgangspunktet har dårlig nattesøvn. Da er det sikkert som Hoppetussa skriver; at de kan snu døgnet. Og så kommer det kanskje litt an på hvor gammel ungen er. En nyfødt baby er det vel liten vits i å vekke?

Skrevet

Vi måtte vekke på dagtid - og gjør det fortsatt for å gi mat. Men vil hun sove etterpå lar vi hanne sove igjen. 4 mnd. Men aldri mer enn 2 timer. Da vekker vi henne...

Skrevet

Glemte å skrive det: Sover hele natta etter at vi begynte med det.

Skrevet

nei jeg vekker henne som regel ikke. Hun er 9 mnd og sover ofte mer enn tre timers lange lurer om dagen.

Men sover fortsatt like godt (13 timer ) om natten. Jeg ser merkelig nok ingen sammenheng mellom dagsoving og nattsoving. Virker nesten som hun sover bedre om hun sover godt om dagen også. Her virker det som "søvn avler søvn"

Skrevet

Jeg tror ikke at søvn avler søvn, men at det heller er slik at når babyen sover mye på dagen, er det et tegn på at h*n er inne i en "soveperiode" med større søvnbehov.

Skrevet

Du har jo et poeng der.

Men hos oss så blir hun veldig overtrøtt om hun går glipp av lurene sine. Det skjer bare om vi skal noe spesielt. Hun sover nemlig bare i sengen sin. Og de gangene hun ikke har fått sove om dagen sover hun som regel dårlig om natten også. Derfor virker det ikke som det har med "soveperioder" å gjøre egentlig.

Skrevet

Da jenta mi var ca. en måned fikk jeg plutselig for meg å vekke henne på ettermiddagen for at hun skulle å bli trett nok til kvelden. Dette gjorde jeg ca. 1 ukes tid helt til jeg leste at man ikke skulle gjøre det, for søvn avler søvn. Dette har stemt i vårt tilfelle, og jenta vår sovner alltid til kvelden når vi legger henne selv om hun har sovet på dagen.

Skrevet

over 3 timer vekker jeg han. men min erfaring er at søvn avler søvn. min gutt har alltid sovet myye!! på natten har han alltid sovet.bare våken for å spise.

Skrevet

Jeg vekker henne hvis det er 4 t siden forrige måltid.

Må jo det skal jeg rekke å gi henne det hun skal ha i løpet av et døgn.

Hun sover en lang dupp 2-3 timer og en litt kortere. Sover hele natten.

Hun er 3 1/2 mnd:)

Skrevet

Mina er snart 4 mnd. Hun sover hele natta fra 20.00-0730/0800. Jeg vekker henne på dagen om hun sover mer enn 3timer. For at jeg skal få i henne nok måltider før kvelden, så må jeg vekke henne. Har også tenkt det samme som deg, men det fungerer så fint om nettene her.. Hun er blid og fornøyd hun:)

Skrevet

Jeg har aldri vekket på dagtid. Men da han var mindre, var det et par ganger han sov 5timer på dagtid, og da var det nesten umulig å få ham til å ta pupp når han våknet. Sikkert fordi han var ALT for sulten.

Jeg vekker forresten hvis ettermiddagsduppen blir for sen. For å få ham i seng til kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...