Elonor Skrevet 1. januar 2007 #1 Skrevet 1. januar 2007 Hei! Lille snupp er nå 3 måneder. Om 1,5 måned må jeg begynne å jobbe (har ikke opparbeidet meg trygderettigheter for fødselspenger), og pappaen skal være hjemme. Hun må altså lære seg å ta morsmelken på flaske, men dette blånekter hun! Hun tok flaske da hun var ca 1 mnd gammel, men så var det bråstopp. Hun HYLER og brekker seg. Er det noen som har noen gode tips for hvordan vi kan lære henne dette...? Det er jo krise hvis det ikke går... Hun tar heller ikke vanlig smokk, som også hadde vært greit at hun kunne, for hun har sterkt suttebehov - sutter på hendene sine hele tiden.
Martemoren Skrevet 1. januar 2007 #2 Skrevet 1. januar 2007 Huff så kjedelig at hun ikke tar flasken. Men du må ikke gi opp. Prøv litt forskjellige flaske tuter (og smokker for den del.) Ikke fortsett å gi flasken når hun begynner å gråte eller er kjempe sulten. kke tving henne, da går det aldri. Hvis blir interessert i flasken, la henne studere den og prat oppmuntrende til henne. Prøv når hun er opplagt og godt humør, ellers vil hun sikkert protestere. Jo oftere du tilbyr flasken jo lettere blir hun vant til det. For det er nok bare det som er problemet Ellers kan du jo høre med helsesøster om hun har noen tips. Lykke til
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Jeg har gått på skole, og faren til barnet gått hejmme. VI startet med flaske når gutten vår var ca 1 mnd, og gjorde det regelmessig noen ganger i uken slik at han ikke skulle glemme det. (Hadde sommerferie da, og var hjemme selv) Det var perioder der han ikke ville ha, men vi byttet til mam smokk nr 2 på flasken (de passer i avent flasken). Da gikke det mye bedre. Men mannen min ventet alltid til han så at gutten var sulten, så varmet han flaseken og gav han. La han ofte på gulvet (på lekematten) eller i lekegrinnen, holdt han ikke inntil seg slik jeg gjorde da jeg ammet han. Satt gjerne på en uro ever han, eller holdt en ringle foran. Et annet tips er at du, som mor og ammende, ikke er i samme rom. Vi lukter mat, og er en fristelse i seg selv! hehehe... Håper du får det til, men ikke gi opp, det kommer nok snart! Lykke til!
Elonor Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2007 Takk for tips! Har holdt meg unna ved flaskemating; hun blånekter likevel. Skal prøve en større tutt og nye "matestillinger" og variere settingen litt - får håpe det hjelper! Noen flere der ute som har tips og erfaringer?
2 + 1 på vei Skrevet 7. januar 2007 #6 Skrevet 7. januar 2007 Hei! Ikke for å ta fra deg motet, men vi fikk aldri vesla vår til å få flaske,selv om vi prøvde utallige flaskevarianter og gode råd. Vi hadde ikke det behovet dere har, siden du skal jobbe, men de gangene hun måtte få melk uten at jeg var der gikk det etter hvert greit med vanlig kopp eller tutekopp. Avent Macic cup er finfin, den må babyen suge av så det blir ikke så mye søl hvis hun virrer litt med hodet (men jeg vet det ikke er alle babyer som vil ta denne koppen). Datteren vår drakk også vann fra vanlig glass eller tutekoppen sin fra hun var rundt 4 mnd. Da du begynner å jobbe er jo babyen 4,5 måned, så da kan du jo kanskje så smått begynne med grøt også. Vi begynte ikke før ved 5-6 mnd siden hun klarte seg bra med bare pupp helt til da, men mange av mine venninner har begynt allerede ved 4 mnd (som regel i håp om at babyen skal sove bedre om natten). Glem heller ikke at du har rett på inntil to timer ammepause på jobben (men ikke alle private gir lønn). Lykke til!
Elonor Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 11. januar 2007 Takk for svar, alle sammen! Flere tips...?
Klara77 Skrevet 11. januar 2007 #9 Skrevet 11. januar 2007 Har samme erfaringer som deg, vesla (snart 3 mnd) sugde som en gud på flaske før, men later til å ha "glemt" hvordan hun gjør det. Smokk er også helt uaktuelt for henne, vi har prøvd alskens varianter uten hell. En ting som kan se ut til å funke når det gjelder flasketilvenning, er at hun får en pupp først sånn at hun ikke er desperat sulten, og så prøver jeg forsiktig med flasken. Først drypper jeg litt på munnen hennes sånn at hun får smak på melken og så tar jeg flaskesmokken forsiktig inn i munnen hennes. De gangene jeg har prøvd det, har hun tatt flaska og sugd fornøyd. Men jeg sliter enda med å få henne til å ta flaske når hun er ordentlig sulten, og det er jo en forutsetning når jeg skal være borte fra henne at det er mulig. Håper likevel at denne fremgangsmåten kan hjelpe til med å venne henne gradvis til flaske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå