Gå til innhold

Juni: Nettbasert utdanning noen ??


Gjest

Anbefalte innlegg

Har tenkt mye på å ta en utdanning gjennom nki eller nks, eller lignende. Er det noen som har noen erfaring med dette? Jeg tenker da på noe innenfor helse eller undervisning... Har reservert studieplass på førskolelærer fra høsten av, men er en del som gjør at dette kan bli vanskelig, barnepass o.l...

Hvordan gjøres det f.eks med praksis når man utdanner seg gjennom nettbasert undervisning? Blir det sett på som en like fullgod utdanning som universitet eller høgskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det kommer vel litt an på hvilket studie du tenker på. men jeg tror ikke at verken nks eller nki har høyskolestudier. det kan godt tenkes at jeg tar feil altså.

 

vet at endel utdanningerg finnes desentralisert evt deltid. der endel baseres på innsendinger gjnom nettet osv.

men hvis førskolelærer finnes gjennom nettstudie bør jo skolen også ha noe å gjøre med praksis kanskje?

 

da jeg studerte og skulle ut i praksis var det skolen som ordna det. men jeg gikk på en høyskole da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undersøkt masse idag, sendt mail til min lokale høgskole... HiNT, som er en av de beste innen sykepleierutdanningen, og lærerutdanningen. Min drøm er sykepleierutdanningen, så nå undersøker jeg om deltidsutdanning... Har innsett at nettbasert blir dumt, med tanke på praksis... For både lærer og sykepleier handler mye om praksis... Huff å huff.... Kanskje jeg bare skal få masse barn å være hjemme som en rugemaskin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og samboeren min er begge sykepleiere. jeg er veldig glad i jobben min og tviler ikke på at jeg har valgt rett yrke. meeen... det kommer til å bli tøft å jobbe turnus med en liten kar! nå er vi jo i den heldige situasjonen at vi ikke har familie her vi bor. begge går turnus og jobber hver 3. helg. ting kommer til å gå rundt. men jeg har tenkt flere ganger at jeg heller skulle valgt lærerutdanning.

 

vet at både lærer og spl utdanning finnes som deltidsstudier mange steder i landet.

 

underveis i utdanningen hadde jeg faktisk 50 uker prakis. dvs si at ca 1 år av utdanningen var bare praksis. det innebar endel helgejobb og også kveld og nattevakter.

 

hadde jeg fått barn først ville jeg valgt et annet yrke pga av arbeidstiden. men jobben: den elsker jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenke meg å studere noe over nettet selv, men det er så innmari dyrt, så da skal det være noe jeg virkelig vil og har bruk for.

 

Har 5 års studier bak meg som jeg angrer bittelitt på... Vanskelig å dra noe nytte av de, og gir heller ingen lønnsavkastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk med lærerutdanning jobber forresten "overalt"!!! veldig allsidig utdannelse. mange offentlige kontorer, som feks trygdekontor, aetat osv.. jobber det mange lærere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal jeg ta sykepleien så blir det deltid i allefall. Har veldig lyst på lærerutdanning også, men det finnes ikke som deltid her i Levanger...

Sambo jobber skift, og jeg vil ikke utdanne meg til noe der jeg ikke får jobb... Som førskolelærer vil jeg jobbe i småskolen.

Det er så vanskelig !!! ÅÅÅåååå!!!! Søren klype....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personlig tror at det kan være tøft for et forhold der man har to små barn- at begge jobber skift/turnus. så nå ser vi oss begge om etter en løsning. om en av oss skal søke videreutdanning eller noe.

men er det sykepleier du har lyst til å bli, så må du søke på det:)

 

men når jeg tenker på lærere, fri hver eneste helg...ferie. juleferie. ja!! mens oss da: denne jula jobba samboern min hele julehelga. neste år er det kanskje jeg som må jobbe. når vi starter å jobbe begge to igjen med barn kan vi kanskje ende opp med hver vår arbeidshelg!! dvs,1 av 3 helger har vi fri sammen.

 

nå høres det ut som jeg bare pusher negativt om spl utdannelse. men jeg lurer også på hvordan det skal gå når jeg kommer tilbake til jobb. vi har en vanvittig høyt tempo. vi sitter ikke mye i ro. lite folk, mange pasienter. rett og slett mye stress. alle de dagene jeg ikke har tid å spise matpakken. det går greit når vi var 2, men nå skal jeg hjem og være 100% tilstede for teodor også. det kommer helt sikkert til å gå bra tror jeg.. men jeg tror nok at målet blir å finne en dagjobb kanskje. evt søke på en videreutdanning med dagjobb. som helsesøster eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du så svaret fra meg inne på 0-1-sida?

Jeg skal ikke gjenta det jeg skrev der, men må bare få komme med en liten "advarsel" til noe du skriver her: Du skriver at du vil arbeide som førskolelærer i småskolen. Etter læreplanen som kom i 1997, med 6-års-reformen, var det lett å få jobb i småskolen for førskolelærere, men det er det ikke nå lenger.

 

Teodors mamma! Du skrev:

"vi har en vanvittig høyt tempo. vi sitter ikke mye i ro. lite folk, mange pasienter. rett og slett mye stress. alle de dagene jeg ikke har tid å spise matpakken." Bytt ut ordet "pasienter" med "elever", så har du en lærers hverdag! :-)

Men jeg tror nok at arbeidstida er mer familievennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 stk i turnus som jobber skift er ikke like enkelt for alle. tror ikke at det er en "lett" jobb å være lærer. absolutt ikke. men jeg ville fram til at man har flere valgmuligheter. kjenner flere som er lærerutd som jobber helt andre steder enn i skolen.

jeg ser i dag at den arbeidstiden jeg har som sykepleier, med både dag, kveld og nattarbeid IKKE passer en familie. må heller ikke glemme at jeg jobber helg og helligdager. drømmejobben min er å jobbe akkurat der jeg jobber, med den farta vi stort sett har. men gjerne bare dagvakter og fri hver helg:)

 

nå ender det kanskje med at en av oss to må søke på nattstilling for å få familielivet til å gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at førskolelærere har veldig vanskelig for å få jobb, derfor er jeg så usikker, og jeg vil ikke jobbe i barnehage... Men skal jeg gå førskolelærer, så tar jeg et ekstra år og noen kurs for å kunne undervise alle småskole-trinn.

 

Kan man bli lærer via nettbasert ? Noen blir jo lærere av universitetsstudier, uten praksis...? Kan jo ta enkelte fag og ped...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

En kan utdanne seg til lærer på universitetene, men en må ha praktisk pedagogisk utdanning, inkludert praksis, der også. Lærerutdanningen på høgskolene og på universitetene begynner å bli mer og mer like. Høgskolene har blitt mer forskningsrettede, mens universitetene har blitt mer profesjonsrettede.

Det å ikke ha lyst til å arbeide i barnehage synes jeg ikke er et godt utgangspunkt for å ta førskolelærerutdanning. Da anbefaler jeg på det sterkeste å ta lærerutdanning i stedet.

Jeg vet ikke hvordan mulighetene er for å ta nettbasert lærerutdanning. Men du kan jo starte med universitetsstudier, ta noen fag der, og da er du i hvert fall i gang! Da bør du begynne med de skolefag du liker best, og har mest lyst til å undervise i.

 

Hvis du lurer på hvorfor jeg er så interessert i dette: Jeg er utdannet lærer selv, og arbeider nå ved lærerutdanningen (når jeg ikke har permisjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ta en telefon til HiNT, der du ber om å få snakke med studieveileder? Da kan du få den informasjonen du trenger. Eller du kan undersøke nettsidene til lærerutdanningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en venninne som tar bachelorgrad i norsk språk og litteratur, da blir hun lektor uten noe praksis, med valgfag...

 

Har sendt noen mailer til hint ;)

 

Jeg er sånn i tvil....!!! Grunnen til at jeg ikke vil jobbe i barnehage er at jeg vil undervise mer, jeg elsker det :) Da hadde småskolen passet meg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at hun blir lektor ved å ta en bachelorgrad - ei heller adjunkt (som en blir ved vanlig allmennlærerutdanning). For å bli lektor må en ha master/ hovedfag, og for å bli adjunkt må en ha utdanning tilsvarende fire år. Det innebærer bachelorgrad pluss ett år til. Det finnes bachelorgrader der en blir faglærer. Det må være det venninna di har tatt.

Hvis du elsker å undervise, bør du i hvert fall ta lærerutdanning! Hvilke fag er du interessert i, da? Det går an å begynne med et fag. Du må uansett ha fag i tillegg til den obligatoriske delen av lærerutdanningen, og det er det samme om disse fagene tas før eller etter den obligatoriske delen. Det finnes massevis av forskjellige interessante fag både på HiNT og på HiST. Sjekk hjemmesidene, så ser du hva som finnes både av heltidsstudier og deltidsstudier! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at HiNT har litt " dårlig utvalg " i fag, det er liksom bare lærerutdanningen... Syns det er så mye teit man må gjennom på lærerutdanningen, lange skiturer og fjellturer... Hva med gutten min da?

Jeg kunne tenkt meg å bli lærer ved å f.eks ta enkelte fag og ped / spes ped, er det mulig ? At jeg da blir faglærer i disse fagene....??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle allmennlærerutdanninger har de samme fagene de to obligatoriske årene, for de er de samme overalt. Det er ped., matte, norsk, krl og glsm (grunnleggende lese-, skrive-, og matematikkopplæring). De to siste årene er valgfrie, men det kreves at minst ett av disse årene består av skolefag og det andre skolerelaterte fag. Innen begge disse kategoriene er det bestemte fag som er godkjent. Spes.ped. er f.eks. et skolerelatert fag.

Du kan ta fag på universitetet, f.eks., og ped. i tillegg, men det kvalifiserer først og fremst til undervisning høyere opp i klassetrinnene enn småskolen, som du ønsker å utdanne deg til.

Det går an å ta f.eks. bachelorgrad i spes.ped., men dette gir ikke undervisningskompetanse. Det kan brukes i andre jobber relatert til elever med spesielle behov.

Ønsker du å arbeide i småskolen, er allmennlærerutdanningen det som er absolutt å anbefale. Men det er et langt løp, og du må nok belage deg på å finne løsninger med barnepass da. Men det går jo an å begynne med et skolefag eller skolerelatert fag, som du uansett må ha om du skal bli lærer.

Det er nok ikke så lange skiturer i den obligatoriske delen av allmennlærerutdanningen, men det er noen turer der en skal lære å undervise utendørs. Det er faktisk givende å være med på! Og veldig nødvendig hvis en skal jobbe om lærer i småskolen - de er jo en god del ute, og da må en kunne å undervise der også.

 

Du kan ta en titt her:

http://www.alt.hist.no/adm/studier/fagplan/2006/Kull_06H_1_og_2_ar/generelldel.pdf

 

Hilsen selvoppnevnt "studieveileder for en dag"! :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å hjelpe!

 

Jeg håper at du finner ut hva du vil

(JEG var forresten 28 år før jeg visste hva jeg skulle jobbe med...)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Er du interessert i sosiologi/ samfunnskunnskap?

Sjekk denne siden:

http://www.hint.no/studier/studie/index.php?S_OBJECTID=AAATAABBUYLF&sprak=no

 

Dette så jeg ganske tilfeldig (Var inne på HiNT-sida i et annet ærend, og tenkte å se på sosiologi-siden om mye er forandret siden jeg gikk der selv...)

 

Se hva som står i det siste avsnittet!

Campus er forøvrig på Steinkjer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...