Gå til innhold

cea82 ¤Mathilde født 21.08.06¤

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Leste under innlegget om amming at fastlegen din påstår at det ikke er vits med amming etter 6 måneder, fordi barnet ikke er i stand til å ta opp næring fra morsmelk lenger da. Mener han da også at man ikke trenger å erstatte MM med MME dersom man gir seg så tidlig? For det er jo det man vanligvis anbefales, for at barnet skal få den næringa han/hun trenger. Og hvordan kan f.eks barna til de som til og med må fullamme mye lenger enn 6 måneder (fordi barnet ikke er klart for fast føde) vokse og trives totalt uten næring? Tror nok han driver feilinformasjon her, eller at det er blitt en misforståelse mellom dere. Litt skremmende dersom en lege vet så lite om ernæring.

Skrevet

Dette her var ikke ment negativt til Cea82 altså, dersom det kunne oppfattes slik. Ser ut som om vi har samme holdning til amming :-) Tenkte bare det var litt skummelt dersom noen tok utsagnet fra fastlegen din som god fisk, ser jo at du har tatt det med en klype salt selv heldigvis :-)

Skrevet

så, så.. rolig no ;)

treng ikkje angripe meg her.. sa bare ka legen sa!

"Mener han da også at man ikke trenger å erstatte MM med MME dersom man gir seg så tidlig?"

har ikkje legen atme meg no, så får ikkje sport han om dettan!

"Og hvordan kan f.eks barna til de som til og med må fullamme mye lenger enn 6 måneder (fordi barnet ikke er klart for fast føde) vokse og trives totalt uten næring? "

dettan kan eg heller ikkje svare på... for dettan va heller ikkje akkurat det vi diskuterte på 3 mnd kontrollen!!!!

han sa at etter at barna er blitt 6 mnd, så tar di til seg like mye næring av anna mat, som av puppen...

Så man trenger ikke amme lengre enn 6 mnd..

han sa å at det bare e en myte at barn som blir amma til di er flere år, er mindre syke enn di som bare blir amma di første mnd.

(må åsså få det sagt at han e den mest populære legen her, han som sa det, så tvile på at han driver feilinfo.. men,men..)

Men om du leste innlegget mitt, så skrev eg åsså at helsesøster mente at man skulle amme i 1-2 år..

å eg skrev å at eg personlig skulle amme til eg ikkje har mer produskjon..

for meg e det veldig kos å amme!!! den aller beste kosen mellom meg å lille jenta mi!

Skrevet

Nå ble jeg jo litt lei meg da, som jeg skriver lenger opp var dette en kommentar retta til det fastlegen din sa, ikke til deg. Trist at du tok det så personlig at du følte at du måtte skrive en sånn kjempelang forsvarstale :-( Det var ikke meningen.

Jeg tenkte at han kanskje hadde utdypa litt mer til deg enn det du skrev "men da vi sporte fastlegen, sa han at når ungen er 6 mnd, så tar ikkje ungen til seg mer næring av melka, dermed e det unødvendig å amme lengre enn 6 mnd....", derfor spørsmålene.

Ser jo at du moderer utsagnet hans ganske kraftig i innlegg nummer to da. Er jo et av problemene med slike skriftlige ting det, i forhold til en muntlig samtale der man kan forklare og utbrodere mer med en gang. Så da blir det lettere misforståelser.

Et riktig godt nytt år! og ikke ta alt som skrives her så personlig, særlig når det ikke er negativt ment. Beklager igjen dersom det kunne oppfattes slik.

Skrevet

den e grei...

trudde ikkje det skulle bli no sak av at eg skrev ka fastlegen sa... ;)

men det e glemt..

amming e sundt å godt, å det e opp til kver enkelt kor lenge man amme,..

¨bare for å ha det sagt, så amma tanta mi jenta si i 6 år!!!! enda samme lege ;);)

så man treng ikkje høre på alt dem sir...

heldigvis!!!!

godt nyttår til deg åsså ;);)

Skrevet

Poenget er at mange (naturlig nok) ser på leger som autoritetspersoner i forhold til helse, og derfor ser på utsagn fra leger som mer verdt enn andres utsagn. Bare derfor jeg syns det var greit å komme med en kommentar i forhold til det at mange barn faktisk fortsatt trenger næringa fra MM eller MME også etter 6 måneder. Rett og slett fordi mange barn ikke nødvendigvis spiser så veldig mye fast føde enda selv om de er 6 måneder. Tar gjerne tid å komme opp i fulle måltider. Mitt barn ville nok sultet dersom jeg skulle gått rett fra fullamming til bare å kutte ut melka over natta når han var 6 måneder.

Så som sagt, ikke noe personlig mot deg, men ville påpeke (overfor andre som leser her) at man ikke trenger å tro blindt på alt selv om det er en lege som sier det. Og ser jo at du ikke gjør det :-)

Skrevet

skjønner... ;)

nej, men må bare stole på seg selv..

å ingen andre kjenner barnet sitt så godt som oss selv..

meninga mi med å si det var bare at selv lege å helsesøster mener forskjellig.... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...