Gå til innhold

Bratsj!


Vårvind

Anbefalte innlegg

Hei du...

 

Sover gutten din like mye enda...???

Her i huset har man vel våknet til litt (men bare litt!), men det å sovne er ikke like enkelt lenger, som det var i starten. Det skal litt mere til fra mor og far, for å si det slik, for at lillegutt skal sovne, uten å våkne på nytt om 5-10 min...

I går kveld holdt vi på fra 19:30 - 22:30...da ga han seg! På dagene sover han greit i vogn. Nettene fungerer også fint. Men å sovne på kvelden eller til natten, DET er ikke bestandig like enkelt!

Men så var han også aktiv i magen om kveldene.

 

Vi har også hatt en hel del gulp her, som jeg foretrekker å kalle oppkast grunnet mengden. Sugebehovet hans er så stort at han spiser mye mer enn hva magen rekker å "ta unna", har jeg kommet frem til. Så nå gir jeg ikke lenger pupp i hytt og pine - men smokk!

 

Hva veide gutten deres forresten, lengde?

Vår var så vidt 3000 gr og 48 cm. (født 4 dager før term.)

 

Godt Nyttår! (Rolig nyttårsfeiring i år? Det blir det hos oss...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg !!!

Her i gården er det fortsatt et lite murmeldyr, ja.

Er nå i ferd med å få ham inn i en slags 4-timers rutine, for å få litt system på sakene - han sovnet jo ved puppen og ville puppe døgnet rundt, og med både brystbetennelse og sopp på puppen hos meg, så ble det for smertefullt å være med på.

Nå sovner han som regel innen 10 minutter etter hver mating, bortsett fra en eller to våkenperioder iløpet av dagen, gjerne enten rundt 13-16 eller 17-20.

Da kan han være (halv)våken mellom 2-3 timer, ogvi benytter anledningen til å kose med ham, bade og ha ham på fanget.

Det er jo ikke så myetid man får til å kommunisere og bli kjent med sånne sovebabyer egentlig.

Vi legger han for natten mellom 23 og 24 og da sover han til 03 før første mating, så til 07 og så igjen til over 10.

Han sover stort sett bort formiddagene også.

Han ligger stort sett alltid og "ordner" en del før han sovner da, knirker og vrir seg og marker en del, men vi svøper ham i helseteppe ganske tett og lar ham roe seg på egen hånd så han lærer det.

Av og til vil han ha smokk, men som regel ikke.

Smokken bruker vi stort sett hvis han er urolig på dagtid, eller hvis han er skrubbsulten når han våkner om natten, så han ikke skal vekke jentungen med ropene sine før jeg rekker å flekke frem puppen.

Han har slike søvnperioder hvor han sovner, våkner igjen etter bare 5 minutter og holder på slik lenge - tror det er litt magevondt og tarmene som jobber.

Vi tar ham ikke opp da, ikke hvis han ikke gråter eller viser tegn til luft.

 

Hva gjør dere for å få ham til å sovne på natten/kvelden da ?

Bærer ham eller rugger ham ?

Hvis han bare får ligge for seg selv og styre litt, gråter han da ?

Kanskje han bare har våkenperioden sin omtrent rundt da på kvelden ?

Vi har gitt litt tillegg vi, når han har vist tegn til urolighet på kvelden - man har jo mindre melk på kvelden, kanskje han er sulten ?

Er det noe vi har lært etter siste barn, er det at mat - det sparer vi ikke på - sultne unger er urolige unger.

Gutten vår er jo en kjempe i forhold til deres da - han veide 3960 og var 50 cm da han ble født 5 dager før termin.

 

Lurt med smokk ved stort sugebehov iallefall (på barsel sa de vi skulle gi ham fingreren, men kloke av venners skade som i flere måneder måtte sitte med fingeren inni guttens munn da ingenting annet dugde, så kjøpte vi heller smokk)

 

Nyttårsaften tilbrakte jeg i ensom majestet på sofaen med baby på puppen, med både forkjølelse og baby som er forkjølet, og brystbetennelsen og soppen - så var jeg ikke helt i partyhumør nei, så sendte mann og barn til venner på middag og overnatting.

Nyttårsaften får vi heller feire en annen dag ;-)

 

Godt nyttår til deg også !! :-)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

sambo og jeg kom frem til igår kveld at gutten vår sannsynligvis har kveldskolikk. Ved samme tid som kvelden før begynte han å vise tydlige tegn til vond mage. Fikk ham ikke roet ned før midnatt (m.a.o. holdt det på lengre igår enn dagen før). Da falt ham i søvn endelig. Jeg husker at vi slet med samme problem med dattra vår. Hun ble "frisk" etter ett besøk hos homeopat.

 

I dag har han fått Minifom og sukkervann ved hvert måltid, så...vi venter spendt (?) på kvelden...

Gir det seg ikke, blir det homeopat igjen...og masse stikk i fingertuppene...

 

Ja, du har rett i at mat er tingen for dissa små. Jag prøver å ikke "spare" på melka, men ble litt småstressa her en stund når han kastet opp så veldig masse og når jeg da i tillegg ser at han får smerter i magen hver gang han har spist, så føles det som om jeg gir ham gift omtrent. Blir så lei meg!

I dag har det gått bedre. Jeg ammer en kort stund og tar rapepause, ammer litt til, ny rapepause osv..

Ikke noe gulp/oppkast. Han tar også mer melk på denne måten, fordi han ikke rekker å sovne siden han må opp og rape innimellom.

 

Uansett. Luft er det som plager ham.

 

Hvordan går det med storesøster hos dere?

Her var det mye følelser som skulle ut (både positive og "negative"...) de første dagene, men nå har det roet seg. Hun er veldig kosete med lillebroren sin, synes han er sååå søt...og synes synd på ham når han har vondt i magen. Men jeg tror ikke hun hadde regnet med at han skulle sove så utrolig mye eller/og ha pupp så ofte...

 

Og når det kommer til meg...så er AMMETÅKE et faktum! Jeg må konsentrere meg DYPT når jeg skal gjøre noe, og alt går i slow motion.

Jeg som var i så god form straks etter fødselen, og uka etter har gått inn i en døgnet-rundt-tåke - ikke bestandig like kult, men...det går vel over, liksom alt annet!

Hovedsaken er: at gutten er her!!! :o)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kolikk er ikke gøy, jenta vår hadde det, gråt konstant i 6uker - sov aldri.

Vi prøvde aldri homeopat, men gikk til kiropraktor og prøvde sukkervann, minifom og anis-te.

Tror teen er det som funket best, men plutselig bare ga det seg - heldigvis.

Skjønner godt at du blir lei deg når han enten får vondt eller gulper opp igjen, det er så vrient det der med mat!

Kjempelurt med små pauser og raping underveis da - da blir iallefall maten skikkelig fordøyd.

Det med storesøster er en utfordring.

Hun synes det er stas - eller gjorde iallefall de første 2 ukene.

Men samtidig ville hun hele tiden være hardhendt med ham,klype og klemme hardt og klore - kjempeskummelt.

Nå de siste dagene har hun ikke vist sånn veldig interresse - det kan gå timer mellom hver gang hun er bortom senga hans nå, heldigvis.

Hun klarte å klore ham flere ganger på hodet de første to ukene, vi må vokte henne som ravner hver gang hun nærmer seg.

Gruer meg til jeg blir alene med dem begge, tror det blir stress å hele tiden måtte ta med meg en av dem, om jeg så bare må på do...

Uheldigvis velger han ofte å ha sin våkenperiode akkurat når hun vanligvis kommer fra barnehagen - så de tre timene før legging kan bli stress.

Vi får (mis)bruke tegnefilmer i stort monn den første tiden...

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å komme meg ut av huset med dem begge om morgenen heller, vi kommer vel ikke til å være i barnehagen før lunsjtider, tenker jeg ;-)

Lett å glemme at hun fortsatt er så liten, når hun virker så stor i forhold til ham.

 

Ammetåke ja!!!

Her må den minste ting skrives ned, ellers glemmes det med en gang.

Gleder meg ellers til å begynne å trene litt og gå ned i vekt, her er det mange kilo som skal vekk før badestranda kaller :-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...