Gå til innhold

Når blir de utrygge av nye mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tassen på 6 mnd går fra fang til fang når vi har gjester. Ser ikke ut som han blir utrygg, og han må jo vende seg litt til andre enn oss også. Men jeg er så redd han blir utrygg av det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuppa hadde en periode fra hun 6 til hun var 8 mnd gammel hvor hun var redd endel mennesker.. men ikke alle... virket som hun likte fremmede menn bedre enn damer... Var i hovedsak damer hun var redd. Og de trenkte ikke nødvendigvis å være fremmed heller. Hun var redd endel venniner av meg som hun har sett flere ganger.

Nå er hun 10,5 mnd gammel og nesten aldri redd.... kanskje litt skeptisk til å begynne med men så fort hun blir varm i trøyen går hun fra fang til fang...

Det å bli redd andre mennesker er jo en naturlig fase som veldig mange babyer går igjennom. Men så lenge de vet at mamma/pappa kommer tilbake blir de nok ikke utrygg tror jeg... Må jo venne seg til andre mennesker og..

Skrevet

Jenta mi på 3 1/2 mnd har begynt å bli redd. Er ikke det tidlig? Dumt når hun er så liten, for hun husker jo ikke besteforeldrene engang... Når vi er sammen med andre, må jeg (evt. pappaen) kose masse med henne, og når vi har vært der en stund, kan hun sitte hos andre enn oss. Hvis noen kommer for brått på, så skjelver leppa eller hun setter i et hyl. Hun er veldig trygg sammen med oss foreldrene, og det hjelper alltid når vi trøster. Jeg blir jo litt redd for at det skal fortsette slik lenge, er jo ikke kjekt for henne å være redd, dessuten er det jo viktig å kunne forholde seg til andre mennesker.

Skrevet

Det er ikke alle som blir redde for andre heller. Første gutten min har vært tillitsfull bestandig.

Skrevet

Lukas har begynt med det allerede! 4 mnd 3 januar

Skrevet

Gutten vår begynte å bli usikker på fremmede og enkelte andre i en alder av 4 mnd. Var kvitt det da han rundet 7 mnd :o)

Skrevet

Min tulle har gått fra fang til fang dra fødslene. Er snart 7 måneder enda ikke skeptisk så jeg krysssssser fingrene att hun slipper bli det.

Skrevet

Fødselene hi hi Litt trøtt =0)

Skrevet

Det er i alle fall noe som heter "8 måneders angsten". Jeg jar ikke opplevd noe til dette på min lille tulle. Er veldig trygg på alle:)

Skrevet

Er ikke alle som blir det, men de fleste har perioder hvor de bare vil være hos foreldrene. Hvis man tenker på at barnet oppfatter seg selv som en fysisk del av deg (de vet ikke selv at de er selvstendige individer før rundt 1 års alder), så er det ikke rart de lett blir utrygge mens de er så små.

Viktig å tenke på dette som SEPARASJONSANGST og ikke som redde eller utrygge! Dette er uansett en så liten periode i barnets liv at jeg syns det er dumt å "tvinge" de til å ikke være engstelige, selv om det gjelder besteforeldre etc. Det viktigste er at barnet vet at du er der bestandig når det trenger deg, så får samhørigheten med øvrig familie og venner komme i andre rekke :o)

Skrevet

Hun blir veldig glad når hun får komme tilbake til mamman sin nå, nå er hun 5 mnd. Hun hadde en periode for 1,5 mnd siden også da hun absolutt ikke skulle være hos noen andre enn meg. Det var faktisk mer ekstremt da. Jeg er forøvrig veldig opptatt av å ta henne med ut blant folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...